Τρίτη 27 Απριλίου 2010

Αρνητικά τα μηνύματα

Δυσοίωνες οι προοπτικές
του ελληνικού τουρισμού για το 2010
Μειωμένα αναμένονται τα έσοδα του ελληνικού τουρισμού το 2010, ενώ πτώση θα καταγράψουν και οι αφίξεις τουριστών.
Σύμφωνα με μελέτη του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ) τα πρώτα αρνητικά μηνύματα έρχονται από τις μειώσεις των προκρατήσεων στις παραδοσιακές αγορές, με τη Γερμανία να αγγίζει το -10%, κυρίως λόγω της άσχημης εικόνας που παρουσιάζουν τα ξένα ΜΜΕ για την......
 Ελλάδα (ταραχές, δεινή οικονομική κατάσταση κτλ.), ενώ η μείωση από τη Βρετανία φθάνει σε 7%.
Πάντως, θετικά κινούνται οι αγορές της Γαλλίας, της Ιταλίας και της Ανατολικής Ευρώπης (Ρωσία, Ουκρανία κτλ). Η αύξηση στις κρατήσεις από τη Ρωσία ανέρχεται σε 20%, όμως τα απόλυτα μεγέθη δεν θα καλύψουν τη μείωση από τις παραδοσιακές αγορές, ενώ και οι αυξημένες κρατήσεις της «τελευταίας στιγμής» δεν θα μπορέσουν να ισοσταθμίσουν τις τεράστιες απώλειες εσόδων στον κλάδο.
Σύμφωνα μα την εφημερίδα «Το Βήμα», απώλειες αναμένεται να υπάρξουν και στον εσωτερικό τουρισμό, καθώς οι Έλληνες αναμένεται να στραφούν εφέτος σε προορισμούς όπου θα μπορέσουν να φιλοξενηθούν από συγγενείς και φίλους για να περιορίσουν το κόστος των διακοπών τους, ενώ θα κάνουν τις κρατήσεις τους την τελευταία στιγμή για να τύχουν καλύτερων τιμών.
Το 2009, με βάση τα στοιχεία πο υ παραθέτει το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων, οι αφίξεις αλλοδαπών τουριστών διαμορφώθηκαν σε 14.704.479 τουρίστες, με μείωση 12,2% (1.792.521 λιγότεροι επισκέπτες), ενώ το τουριστικό προϊόν μειώθηκε κατά 10% (1,61 δισ. ευρώ) σε 16,18 δισ. ευρώ, και κα τά 47.774 μειώθηκαν οι θέσεις απασχόλησης (-10%).
Τα χαρακτηριστικά της νέας κατάστασης που έχει διαμορφωθεί στον τουρισμό, τόσο σε παγκόσμιο όσο και σε τοπικό επίπεδο, από πλευράς επιχειρήσεων περιλαμβάνουν χαμηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, μειωμένες πωλήσεις και πληρότητες που δημιουργούν πρόβλημα ρευστότητας, δυσκολία πρόσβασης σε τραπεζικό δανεισμό, αύξηση των πωλήσεων μέσω Διαδικτύου, αποτυχία των προϊόντων χαμηλής ποιότητας και πιέσεις για μείωση τιμών.
Από την πλευρά τους οι καταναλωτές κάνουν περικοπές στις δευτερεύουσες διακοπές, κυνηγούν ευκαιρίες και προσφορές, καθυστερούν να κλείσουν, κάνουν ταξίδια σύντομης διάρκειας σε μικρή απόσταση από τον τόπο κατοικίας και μειώνουν το κόστος του ταξιδιού και της τουριστικής δαπάνης. Προτιμούν επίσης αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους, προορισμούς με ευνοϊκή συναλλαγματική ισοτιμία και στρέφονται στον εσωτερικό τουρισμό.