Το ποδήλατο
στην Ελλάδα
Υπάρχει ένα μεταφορικό μέσο που δεν ρυπαίνει το περιβάλλον, δεν κοστίζει ακριβά, παρκάρει παντού, είναι αθόρυβο και γυμνάζει. Κι ενώ στην Ευρώπη είναι ιδιαίτερα διαδεδομένο ως μέσο μετακίνησης, στην Ελλάδα εξακολουθεί να υστερεί. Ο λόγος για το ποδήλατο. Οι περισσότεροι Έλληνες εξακολουθούν να βλέπουν το ποδήλατο σαν παιδικό παιχνίδι ή ως ... εξάρτημα για εκδρομές, σε αντίθεση με τους Ευρωπαίους που εκμεταλλεύονται στο έπακρο όλα τα πλεονεκτήματά του. Σύμφωνα με παλαιότερη έρευνα στη χώρα μας, μόλις το 5% των Ελλήνων φαίνεται πως χρησιμοποιεί το ποδήλατο για τις μετακινήσεις του.
Εξαίρεση στον κανόνα αποτελεί η Καρδίτσα, στους κεντρικούς δρόμους της οποίας κινούνται εκατοντάδες ποδήλατα. Χαρακτηριστικό είναι πως περίπου το 1/4 των μετακινήσεων στην πόλη, καθ' όλη τη διάρκεια της ημέρας, από μικρούς και μεγάλους, γίνεται με ποδήλατο.
Εκτός, όμως, από τους κατόχους ποδηλάτων που κυκλοφορούν καθημερινά, ο δήμος Καρδίτσας χορηγεί σε κάθε επισκέπτη για τις δουλειές του στο κέντρο της πόλης ένα δημοτικό ποδήλατο, με την προϋπόθεση ότι θα αφήσει το αυτοκίνητο του σε έναν από τους δημοτικούς υπαίθριους χώρους στάθμευσης.
Εφόσον σταθμεύσουν οι επισκέπτες το αυτοκίνητό τους μπορούν να δανειστούν ένα από τα ποδήλατα που έχει φροντίσει ο δήμος, και στη συνέχεια, αφού κάνουν τη δουλειά τους, να το επιστρέψουν χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση. Κάτι ανάλογο συμβαίνει στα Τρίκαλα και τη Λάρισα, όπου οι δήμοι έχουν φροντίσει να δημιουργήσουν πάρκινγκ για τους επισκέπτες που ενδιαφέρονται να αφήσουν το Ι.Χ. τους και να χρησιμοποιήσουν ποδήλατα.
Γυμνή ποδηλατοδρομία
Αντίθετα, η Θεσσαλονίκη φαίνεται πως βρίσκεται στη λίστα με τις ευρωπαϊκές πόλεις, στις οποίες η ατμοσφαιρική ρύπανση "χτυπά" κόκκινο και για το λόγο αυτό τη Δευτέρα, 18 Μαΐου, τα μέλη της ομάδας του Bike Respect θα πραγματοποιήσουν μια ξεχωριστή βόλτα στο κέντρο της πόλης. Φορώντας λευκές μάσκες που προστατεύουν από την ατμοσφαιρική ρύπανση και αφετηρία την πλατεία Αριστοτέλους, τα μέλη της ομάδας θα εκφράσουν τη διαμαρτυρία τους.
Λίγες ημέρες αργότερα, την Πέμπτη, 4 Ιουνίου, θα γίνει η 2η Διεθνής Γυμνή Ποδηλατοδρομία από το World Naked Bike Ride (WNBR), ένα διεθνές κίνημα που ξεκίνησε από το Βανκούβερ του Καναδά και διοργανώνει σε ετήσια βάση γυμνές ποδηλατοδρομίες για την προώθηση του ποδηλάτου και της οικολογίας.
Το 2008 διοργανώθηκαν τέτοιες ποδηλατοδρομίες σε 73 πόλεις σε όλο τον κόσμο, ενώ η πρώτη φορά που έγινε γυμνή ποδηλατοδρομία στη Θεσσαλονίκη ήταν τον Ιούνιο του περασμένου χρόνου. Η ποδηλατοδρομία έχει ειρηνικό και καλλιτεχνικό χαρακτήρα. Ζωγραφισμένα σώματα, στολισμένα ποδήλατα, χρώματα και μουσικές είναι τα «όπλα» των ποδηλατών για φιλικότερες προς τα ποδήλατα πόλεις.
«Η Θεσσαλονίκη δεν είναι φιλική πόλη για τους ποδηλάτες.
Ακόμη και στη νέα παραλία, δεν έχει φτιαχτεί ειδικός τάπητας για τα ποδήλατα. Εδώ και 20 χρόνια δεν υπάρχει καμία υποδομή για τους ποδηλάτες», δήλωσε στο ΑΠΕ - ΜΠΕ ο υπεύθυνος για την οργάνωση της γυμνής ποδηλατοδρομίας, Κώστας Τερζόπουλος.
Αντιδράσεις για τον ποδηλατόδρομο
της Θεσσαλονίκης
Ωστόσο, ο δήμος Θεσσαλονίκης προγραμματίζει έως το τέλος του χρόνου να είναι έτοιμος ο ποδηλατόδρομος, που θα καλύπτει μια διαδρομή περίπου 12 χιλιομέτρων, σε κεντρικές περιοχές της πόλης. Από τον επόμενο χρόνο, οι μετακινήσεις των κατοίκων και των επισκεπτών της Θεσσαλονίκης θα γίνονται με ποδήλατα, τα οποία θα διαθέτει δωρεάν ο κεντρικός δήμος.
Σε πρώτη φάση θα αγοραστούν περίπου 300 ποδήλατα, ενώ ο στόλος των δημοτικών ποδηλάτων αναμένεται να αυξηθεί σε περίπου 1.000.
Αντιδράσεις βέβαια για το μέρος όπου θα γίνει ο ποδηλατόδρομος υπάρχουν από τους ποδηλάτες. «Οι ποδηλατόδρομοι έπρεπε να γίνουν στα ανατολικά και τα δυτικά της Θεσσαλονίκης και να καταλήγουν στο κέντρο. Μόνο τότε θα άφηνε ο κόσμος τα αυτοκίνητά του περιφερειακά. Τώρα, ο δήμος κάνει ένα έργο που δεν πρόκειται να προσφέρει τίποτα στο κυκλοφοριακό, αφού και πάλι όλοι θα κατεβαίνουν με τα αυτοκίνητά τους», είπε ο κ. Τερζόπουλος.
Εξάλλου, με πρωτοβουλία 45 ελληνικών δήμων ιδρύθηκε το «Δίκτυο Πόλεων για τη Βιώσιμη Κινητικότητα και το Ποδήλατο», με σκοπό τη συμβολή του στην ανάπτυξη και επίλυση των προβλημάτων που σχετίζονται με τη βιώσιμη κινητικότητα και το ποδήλατο.