Βελτίωση της ανταγωνιστικότητας
Μέτρα για την στήριξη του τουρισμού και της ελληνικής οικονομίας προτείνει το ΙΤΕΠ
«Ολοκληρωμένη αναπτυξιακή τουριστική πολιτική» ζητά το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ), στην κατεύθυνση της βελτίωσης της ποιότητας και ποικιλίας του τουριστικού προϊόντος, με επενδυτικά κίνητρα και ΣΔΙΤ για τη δημιουργία κατάλληλων υποδομών, αλλά και «κοινωνική προστασία» από την κρίση και επίδομα ανεργίας στο 70%.
Το ΙΤΕΠ χαρακτηρίζει «αναγκαίο να τεθούν ορισμένοι στόχοι για την ανάπτυξη» του τουρισμού, θεωρώντας εφικτό τον στόχο οι τουρίστες που θα επισκεφθούν τη χώρα το 2020 να ανέλθουν σε 30 εκατ., οι δε συναλλαγματικές εισπράξεις να ανέλθουν στα 28 δισ. ευρώ.
«Απαραίτητη» είναι, λέει το Ινστιτούτο, η δραστηριοποίηση του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, με το δημόσιο τομέα να πρέπει να σχεδιάσει και υλοποιήσει μία ολοκληρωμένη αναπτυξιακή τουριστική πολική, η οποία θα έχει ως κατεύθυνση την βελτίωση της ολικής ποιότητας και ποικιλίας του τουριστικού προϊόντος, την προώθηση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και τη μείωση της εποχικότητας, να ασκεί με συνέχεια και συνέπεια την τουριστική πολιτική, να απλοποιήσει και να επιβάλλει κανονιστικό πλαίσιο, να δώσει επενδυτικά κίνητρα σε περιοχές που υστερούν τουριστικά, να διαμορφώσει σχέδιο Διαχείρισης Κρίσεων, να αναδιοργανώσει τον ΕΟΤ, να προχωρήσει σε ΣΔΙΤ για τη δημιουργία κατάλληλων υποδομών, να δημιουργήσει επώνυμα προϊόντα και να προχωρήσει σε συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς του ιδιωτικού τομέα σε θέματα τουριστικής πολιτικής μέσω θεσμοθετημένης διαβούλευσης.
Ο ιδιωτικός τομέας θα πρέπει, σύμφωνα με το Ινστιτούτο, να προβεί στη δημιουργία μονάδων κατάλληλου μεγέθους και κατηγορίας, ανάλογα με το μέγεθος και το πρότυπο ζήτησης κάθε γεωγραφικής περιοχής, στη βελτίωση του μάνατζμεντ για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση των αλλαγών που σημειώνονται, στην ανάπτυξη καινοτομικών προϊόντων, στην προσφορά προϊόντων των οποίων η τιμή συνάδει με την ποιότητα, στην επανεξέταση των οργανωτικών δομών και της λειτουργίας των ξενοδοχειακών μονάδων, ώστε να μειωθεί το κόστος λειτουργίας τους και να αυξηθεί η αποτελεσματικότητά τους, στη χάραξη πολιτικής μάρκετινγκ (μείγμα τιμών - ποιότητας) που να στηρίζεται σε συνεχή έρευνα των προτύπων και τάσεων της αγοράς και να προσαρμόζεται στις απαιτήσεις αυτής, στη χρήση νέων τεχνολογιών πληροφορικής, στην ενίσχυση των σχέσεων του μάνατζμεντ και των εργαζόμενων, στην ορθολογική χρηματοδοτική διάρθρωση των τουριστικών μονάδων και στην εκπαίδευση - επιμόρφωση επιχειρηματιών και εργαζόμενων, συμπεριλαμβανομένων και των οικονομικών μεταναστών που απασχολούνται στον κλάδο.
Για την προστασία της απασχόλησης το ΙΤΕΠ ζητά ανάληψη σχετικών πρωτοβουλιών και της αύξησης του επιδόματος ανεργίας στο 70%, αλλά και ενίσχυση της ρευστότητα των τουριστικών επιχειρήσεων, μέσω επενδυτικών δανείων και κεφαλαίων κίνησης, με προσιτά επιτόκια και ευέλικτους τρόπους αποπληρωμής. Για την αντιμετώπιση των μεσο-μακροπρόθεσμων προβλημάτων προτείνεται η ενίσχυση του μάρκετινγκ και της προβολής του τουριστικού προϊόντος, η δημιουργία υποδομών, η άρση του καμποτάζ, ο σχεδιασμός ενός κοινά αποδεκτού χωροταξικού πλαισίου, η συνεχής εκπαίδευση και επιμόρφωση του ανθρώπινου δυναμικού και η υιοθέτηση προτύπων ποιότητας.
Το ΙΤΕΠ προτείνει επίσης μέτρα για τη γενικότερη στήριξη της οικονομίας μεσούσης της κρίσης. Οι ρόλοι των διάφορων φορέων θα πρέπει, σύμφωνα με το ΙΤΕΠ, να είναι σαφώς ορισμένοι, με την πολιτική ηγεσία να είναι σε θέση να υιοθετήσει ένα θεσμικό πλαίσιο αυστηρό και ξεκάθαρο και να αποκαλύπτει στους πολίτες την πραγματική κατάσταση της οικονομίας, χωρίς να φοβάται το πολιτικό κόστος. Τα εργατικά συνδικάτα από την πλευρά τους θα πρέπει να μάχονται για την ικανοποίηση των δίκαιων αιτημάτων των εργαζόμενων, να δείχνουν ανοχή και κατανόηση στις δύσκολες περιόδους -εφόσον τους παρέχονται οι απαραίτητες εγγυήσεις- και τα μέλη τους να μην επηρεάζονται από πολιτικές σκοπιμότητες.
Στόχος άμεσης προτεραιότητας «θα πρέπει να είναι η προστασία των πολιτών και των επιχειρήσεων από την κρίση», με πάγωμα των τιμολογίων των ΔΕΚΟ και των δημοτικών τελών, αύξηση των δαπανών για την υγεία στο 10% του ΑΕΠ, η εφαρμογή στρατηγικής καταπολέμησης της φτώχιας και η στήριξη των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων. Οι επιχειρήσεις από την πλευρά τους θα πρέπει να αναθεωρήσουν πρακτικές και αντιλήψεις του παρελθόντος και να υιοθετήσουν προγράμματα αναδιοργάνωσης δομών και διαδικασιών.
Σημαντική θεωρείται, επίσης, η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και της επιχειρηματικότητας στη χώρα μας, μέσω της ταχείας προώθησης μεταρρυθμίσεων που δεν έχουν δημοσιονομικό κόστος και συντελούν άμεσα στη βελτίωση της παραγωγικότητας, της απελευθέρωσης της αγοράς ενέργειας και της επένδυσης στο τρίπτυχο Έρευνα-Καινοτομία-Επιχειρηματικότητα. Μεταξύ των μέτρων που πρέπει να ληφθούν για την αγορά εργασίας, σύμφωνα με το ΙΤΕΠ, είναι τα υψηλότερα επιδόματα ανεργίας, η μεταρρύθμιση του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης, η αύξηση της απασχόλησης των νέων, με το κράτος να αναλαμβάνει για κάποιο εύλογο χρονικό διάστημα μέρος των ασφαλιστικών εισφορών νέων που δεν έχουν εργασιακή εμπειρία.
Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ
Πέμπτη 8 Οκτωβρίου 2009
Αναρτήθηκε στις
11:45:00 π.μ.