Επιστολή Πρ. ΕΝΑΕ στον Υπουργό Εσωτερικών για τα κρατικά αυτοκίνητα
Επιστολή στον Υπουργό Εσωτερικών Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης κ. Γιάννη Ραγκούση, απέστειλε ο Πρόεδρος της ΕΝΑΕ κ. Δημήτρης Δράκος με θέμα "Παρατηρήσεις στο σχέδιο Κοινής Υπουργικής Απόφασης με τίτλο Καθιέρωση ανωτάτου ορίου κυβισμού Κρατικών Αυτοκινήτων και άλλες διατάξεις".
Ο κος Δράκος αναφέρει χαρακτηριστικά ότι η συγκεκριμένη ΚΥΑ δεν λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες και τις αντικειμενικές ανάγκες σε οχήματα των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων και μάλιστα αυτών της περιφέρειας. Ο Πρόεδρος της ΕΝΑΕ προτείνει να συμπληρωθεί με εξαιρέσεις αναφορικά με τον περιορισμό του κυβισμού των κινητήρων των 1600 cc των αυτοκινήτων των Νομαρχών και με -υπό όρους- μικρότερους περιορισμούς στην κατανάλωση καυσίμων, οι οποίες θα λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαιτερότητες και τις αντικειμενικές ανάγκες σε οχήματα εκάστης Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, συνδυαζόμενες με την απαίτηση για ασφάλεια και ταχύτητα.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της επιστολής:
Αθήνα, 23 Οκτωβρίου 2009 Α.Π.: 1289
Προς: Κο Γιάννη Ραγκούση Υπουργό Εσωτερικών, Αποκέντρωσης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης
Θέμα: Παρατηρήσεις στο σχέδιο Κοινής Υπουργικής Απόφασης με τίτλο «Καθιέρωση ανωτάτου ορίου κυβισμού Κρατικών Αυτοκινήτων και άλλες διατάξεις». Στα πλαίσια της δημόσιας διαβούλευσης, με τους πολίτες και τους ενδιαφερόμενους φορείς, του σχεδίου κοινής Υπουργικής Απόφασης με θέμα το ανώτατο όριο κυβισμού των κρατικών αυτοκινήτων, σας παραθέτουμε τις ακόλουθες απόψεις και προτάσεις μας, όπως διαμορφώθηκαν κατά τη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου μας την 22.10.2009:
Καταρχήν, κρίνουμε θετικά τα όποια μέτρα στοχεύουν στην υιοθέτηση νέων πρακτικών, φιλικών προς το περιβάλλον, στη μείωση του κόστους και την ορθολογική αξιοποίηση του στόλου των κρατικών αυτοκινήτων καθώς και στην αντιμετώπιση περιπτώσεων κακοδιαχείρισης και σπατάλης δημοσίων πόρων. Με τις διατάξεις της ως άνω ΚΥΑ και όπως αναφέρεται στη σχετική εισαγωγή σας επ’ αυτής, εισάγονται οι ακόλουθες βασικές ρυθμίσεις:
1. Καθιέρωση ανώτατου ορίου κυβισμού σε όλα τα κρατικά αυτοκίνητα μέχρι 1.600 και 1.400 cc.
2. Κατάργηση της αποκλειστικής χρήσης κρατικών αυτοκινήτων από μεγάλο αριθμό κρατικών λειτουργών.
3. Περιορισμός των κρατικών αυτοκινήτων μέχρι πέντε ανά Υπηρεσία και αιτιολόγηση τυχόν ανάγκης διατήρησης περισσότερων.
4. Πάγωμα προμήθειας επιπλέον κρατικών αυτοκινήτων για την επόμενη τριετία και αντικατάσταση των ήδη υπαρχόντων με αυτοκίνητα είτε υβριδικά – ηλεκτρικά είτε νέας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας χαμηλών ρύπων, μέχρι 31.12.2010.
5. Μείωση της επιτρεπόμενης κατανάλωσης καυσίμων. Επ’ αυτών των ρυθμίσεων παρατηρούμε τα εξής:
- Οι διατάξεις της εν λόγω Κ.Υ.Α. δεν λαμβάνουν υπόψη τους και ως εκ τούτου δεν ρυθμίζουν τις ιδιαιτερότητες και τις αντικειμενικές ανάγκες σε οχήματα των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων και μάλιστα αυτών της περιφέρειας. Συγκεκριμένα: (α) Γεωμορφολογικά στοιχεία περιοχών οι οποίες ανήκουν στη χωρική αρμοδιότητα Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, καθιστούν εξαιρετικά δύσκολη ακόμη και επικίνδυνη την προσέγγιση οικισμών αυτών των περιοχών με αυτοκίνητα της ιπποδύναμης που μπορούν να αποδίδουν κινητήρες εσωτερικής καύσης (βενζίνης ή diesel) κυβισμού μέχρι 1.600 cc – τα πράγματα γίνονται ακόμη χειρότερα για τα υβριδικά (με ελάχιστους εκπροσώπους τους στην αγορά αυτοκινήτου) ή τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα – σήμερα ουσιαστικά ανύπαρκτα στην ελληνική αγορά.
Για παράδειγμα, Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις, όπως της Ευρυτανίας ή των Γρεβενών, με το σύνολο της διοικητικής της έκτασης σε ορεινούς όγκους, με δύσβατο, στενό, με έντονες κλίσεις, ανωφέρειες, συνεχείς στροφές και με αρκετές χωμάτινες διαδρομές ή ευρύτατες περιοχές σχεδόν του συνόλου των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων με αντίστοιχα χαρακτηριστικά θα είναι σχεδόν αδύνατο να εξυπηρετηθούν με τα αυτοκίνητα που διαθέτουν τα χαρακτηριστικά του σχεδίου Κ.Υ.Α.
Τα νέα –προτεινόμενα με την ΚΥΑ - οχήματα απευθύνονται και μπορούν να καλύπτουν κατά τον καλύτερο τρόπο τις ανάγκες μετακινήσεων εντός του Λεκανοπεδίου Αττικής ή άλλων πεδινών περιοχών δεν είναι όμως κατάλληλα για τις μετακινήσεις στις προαναφερόμενες ορεινές και δύσβατες περιοχές. (β) Η έκταση κάποιων Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, για παράδειγμα των Ενιαίων Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων Δράμας-Καβάλας-Ξάνθης και Ροδόπης-‘Εβρου, συνδυαζόμενη με τα προαναφερθέντα γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά, ακόμη και με την ανάγκη των Προέδρων αυτών να μετακινηθούν προς τις έδρες των Νομαρχιακών Διαμερισμάτων ή με υποχρεώσεις διασυνοριακής συνεργασίας αυτών, απαιτούν ασφάλεια και ταχύτητα μετακινήσεων, που δεν μπορούν –αντικειμενικά- να καλυφθούν από τις δυνατότητες των περιγραφομένων στην ΚΥΑ οχημάτων ακόμη δε απαιτούνται ελαστικότεροι περιορισμοί στην κατανάλωση καυσίμων .
Το ίδιο –κατ’ αντιστοιχία- ισχύει στην ανάγκη των Νομαρχών να μετακινηθούν προς τις έδρες των διοικητικών Περιφερειών και προς την Πρωτεύουσα (μήκος αποστάσεων - π.χ. μετακίνηση από την Φλώρινα στην Αθήνα).
- Επισημαίνουμε ότι, εξορθολογισμός δαπανών, εξοικονόμηση πόρων και μείωση ρύπων, σε σχέση με τη μετακίνηση οχημάτων των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, έχει ήδη επιτευχθεί στις περισσότερες από αυτές, με την σύσταση Γραφείων Κίνησης Αυτοκινήτων όπου εντάχθηκαν όλα τα οχήματα των Ν.Α. και τη μείωση ή και πλήρη κατάργηση μετακινήσεων υπαλλήλων Ν.Α. για υπηρεσιακούς λόγους, με ίδια μέσα (Ι.Χ.Ε.), στοιχείο το οποίο θα πρέπει να ληφθεί –επίσης- υπόψη στη διαμόρφωση των τελικών ρυθμίσεων.
- Περαιτέρω δε μείωση του κόστους κίνησης και συντήρησης των οχημάτων, επήλθε τα τελευταία χρόνια, με την ανανέωση του στόλου των οχημάτων των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων και συγκεκριμένα με την εκποίηση - απόσυρση των βενζινοβόρων και υψηλού κόστους επισκευών και συντήρησης αυτοκινήτων και την προμήθεια από αυτές οχημάτων σύγχρονης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (τα περισσότερα πλέον οχήματα των Ν.Α. καλύπτουν τη νόρμα EURO 5).
Συνεπώς, εύλογα δημιουργείται ένα επιπλέον ερώτημα περί της στοχευόμενης μείωσης δαπανών και εξοικονόμησης πόρων όταν τα παραπάνω νέα οχήματα (δημόσια περιουσία υψηλής αξίας) θα καταλήξουν στον ΟΔΔΥ και θα εκποιηθούν σε απαράδεκτα χαμηλές τιμές.
- Κατόπιν των παραπάνω προτείνουμε: Η εν λόγω ΚΥΑ να συμπληρωθεί με εξαιρέσεις αναφορικά με τον περιορισμό του κυβισμού των κινητήρων των 1600 cc των αυτοκινήτων των Νομαρχών και με -υπό όρους- μικρότερους περιορισμούς στην κατανάλωση καυσίμων, οι οποίες θα λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαιτερότητες και τις αντικειμενικές ανάγκες σε οχήματα εκάστης Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, συνδυαζόμενες με την απαίτηση για ασφάλεια και ταχύτητα. Επιφυλασσόμαστε για την περαιτέρω εξειδίκευση της πρότασής μας η οποία θα μπορούσε να αποτελέσει αντικείμενο της μεταξύ μας συνεργασίας και παρακαλούμε για τις ενέργειές σας.
- Ο Πρόεδρος
Δημήτρης Δράκος