Σε τροχιά απελευθέρωσης
και οι επιβατικές μεταφορές
Στην απελευθέρωση των υπηρεσιών των ταξί και των υπεραστικών ΚΤΕΛ προχωρεί η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, εναρμονιζόμενη με τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η χώρα μας έναντι της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Σύμφωνα με την εφημερίδα «Τα Νέα», μετά τα φορτηγά - βυτιοφόρα Δημοσίας Χρήσεως (εμπορευματικές μεταφορές) σχεδιάζεται και η απελευθέρωση των ταξί και των.....
υπεραστικών ΚΤΕΛ (επιβατικές μεταφορές). Στόχος της κυβέρνησης είναι η ολοκλήρωση του σχεδίου για την απελευθέρωση των χερσαίων επιβατικών μεταφορών έως το τέλος του καλοκαιριού.
Ήδη, ανάμεσα στην ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και στους αυτοκινητιστές ταξί έχει αρχίσει διάλογος για τη χορήγηση νέων αδειών ταξί για ειδικές κατηγορίες μεταφορών, την αλλαγή του κανονισμού λειτουργίας των ταξί και την οργάνωση του κλάδου σε εταιρείες. Ιδιαίτερο βάρος θα δοθεί στον εκσυγχρονισμό του κανονισμού λειτουργίας των ταξί και στη θέσπιση κινήτρων για την ένταξη των σημερινών αυτοκινητιστών σε σύγχρονες εταιρείες.
Οι προτάσεις του υπουργείου για το άνοιγμα του «κλειστού επαγγέλματος» των ταξί έχουν παραδοθεί στα σωματεία ταξί, τα οποία θα έχουν στη διάθεσή τους 20 μέρες για να διατυπώσουν τα δικά τους σχόλια. Το σχέδιο προβλέπει ότι τουλάχιστον για ένα χρονικό διάστημα -θα καθοριστεί από τον διάλογο- το κράτος δεν θα χορηγήσει νέες άδειες για «έγχρωμα» ταξί (κίτρινα, κόκκινα κ.λπ.), ο αριθμός των οποίων θεωρείται ήδη μεγάλος.
Ωστόσο, γρήγορα θα προωθηθεί σειρά άλλων αλλαγών που θα προβλέπουν:
-Τη χορήγηση νέων αδειών για ταξί 5-9 θέσεων, μίνι βαν και λιμουζίνες που θα λειτουργούν με ραντεβού ή τηλεφωνικές κλήσεις, ενώ ο πελάτης θα πληρώνει κάποιο προσυμφωνημένο τίμημα (δεν θα υπάρχει ταξίμετρο). Οι νέες άδειες θα δοθούν μόνο σε εταιρείες, όπως συμβαίνει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
-Την παροχή νέων αδειών ταξί για οχήματα ειδικών προδιαγραφών που θα εξυπηρετούν άτομα με ειδικές ανάγκες.
-Το δικαίωμα στις ήδη υφιστάμενες εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων να νοικιάζουν τα οχήματά τους με οδηγό. Αυτό γίνεται ήδη σε όλες τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Υπενθυμίζεται ότι στη χώρα μας και ειδικά στις τουριστικές περιοχές έχουν καταγραφεί πάρα πολλά περιστατικά ξυλοδαρμού οδηγών ενοικιαζόμενων οχημάτων από ιδιοκτήτες ταξί, παρουσία μάλιστα των πελατών.
-Τη σύσταση υπηρεσιών ταξί πόρτα πόρτα και τον επανασχεδιασμό των υπηρεσιών μετακίνησης των μαθητών δυσπρόσιτων περιοχών.
-Την αναβάθμιση των εταιρειών ραδιοταξί , των οποίων τα οχήματα θα σταθμεύουν σε συγκεκριμένα σημεία και θα προσφέρουν και άλλες υπηρεσίες.
Μέσα στις επόμενες μέρες αναμένεται να προσδιοριστεί η πρώτη συνάντηση και με τους εκπροσώπους των ΚΤΕΛ, το επιβατικό έργο των οποίων θα ανατίθεται πλέον μέσω της διεξαγωγής διεθνών πλειοδοτικών διαγωνισμών. Σήμερα, σε όλη τη χώρα λειτουργούν 59 ΚΤΕΛ με τη μορφή ανωνύμων εταιρειών και με στόλο 4.136 λεωφορείων.
Το σχέδιο για την απελευθέρωση των σημερινών αστικών και υπεραστικών ΚΤΕΛ, που θα περιλάβει πιθανότατα και τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, προβλέπει την οργάνωση των ΚΤΕΛ σε ισχυρά εταιρικά σχήματα τα οποία θα μπορούν να μετέχουν στους συγκεκριμένους διαγωνισμούς αλλά και να είναι σε θέση να προχωρούν σε ανανέωση του στόλου τους με οχήματα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Η Κυβέρνηση δρομολογεί τη διενέργεια διεθνών διαγωνισμών για όλες τις επιβατικές οδικές μεταφορές στην Ελλάδα, με εξαίρεση μόνο όσα δρομολόγια καλύπτονται από κρατικούς φορείς όπως είναι αυτά των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας.
Από το υπουργείο Υποδομών εξετάζεται το ενδεχόμενο, επειδή όλες οι γραμμές των ΚΤΕΛ δεν είναι εξίσου αποδοτικές, να υπάρξει διαχωρισμός σε άγονες και κερδοφόρες. Μέσω των διαγωνισμών ο μειοδότης που θα αναλαμβάνει μία κερδοφόρα γραμμή θα υποχρεώνεται να εκτελεί δρομολόγια και σε κάποιες άγονες.
Παράλληλα, θα προωθηθεί η μερική απελευθέρωση των κομίστρων.
Το κράτος που μέχρι τώρα καθορίζει την τιμολογιακή πολιτική στα ΚΤΕΛ, στο εξής θα μπορεί να επιβάλει πλαφόν μόνο στα εισιτήρια των γραμμών που θα βγαίνουν σε διαγωνισμό. Αυτό θα γίνεται μέσω της δημιουργίας ενός ειδικού φορέα εποπτείας και ελέγχου.