Πέμπτη 20 Ιανουαρίου 2011

Π.Α.Σ.Κ.

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ
ΔΑΣΚΑΛΩΝ & ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ ΧΑΛΚΙΔΑΣ

Ομάδα εργασίας Νηπιαγωγών

Ανοιχτή επιστολή στην Υπουργό Παιδείας
Με ιδιαίτερο προβληματισμό παρακολουθούμε τις αλλαγές που προωθούνται από την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας τη φετινή χρονιά.
Η αναγκαιότητα να αποτελέσει η εκπαιδευτική μονάδα το κύτταρο του εκπαιδευτικού συστήματος, το μέσο διαμόρφωσης της κατάλληλης κουλτούρας σε μαθητές και εκπαιδευτικό προσωπικό, που θα μπορέσει να ανταπεξέλθει στις .....
ραγδαίες αλλαγές στην εκπαίδευση και την κοινωνία γενικότερα, μας βρίσκει σύμφωνους.
Η επικέντρωση των πολιτικών στο μαθητή, μια προσέγγιση που πρότεινε και η Διεθνής Επιτροπή για την Εκπαίδευση, πρέπει πράγματι να αποτελέσει αντικείμενο σχεδιασμού και προγραμματισμού.
Διαπιστώνουμε όμως ότι από τον σχεδιασμό αυτό, απουσιάζει ο μαθητής του νηπιαγωγείου. Η προσχολική εκπαίδευση όμηρος μιας πολιτικής χρόνων, συνεχίζει να απαξιώνεται με την ολοκληρωτική έλλειψη προγραμματισμού.
Το εκπαιδευτικό σύστημα, απαιτεί από τις νηπιαγωγούς την αναβάθμιση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου με τη διαχείριση πακέτων γνώσεων, καινοτόμων δράσεων, με οργάνωση και διοίκηση με βάση την τεχνολογία, επιβαρύνοντας αβάσταχτα το ρόλο τους. Η ποιότητα και αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου, παράμετροι ελέγχου και αξιοπιστίας του, δεν έχουν υπόσταση και είναι αδύνατο να πραγματοποιηθούν, όταν οι νηπιαγωγοί καθημερινά έρχονται αντιμέτωποι με:
Χώρους ακατάλληλους, που δεν ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις του προγράμματος σπουδών, στις ανάγκες εκπαιδευτικών και μαθητών.
Έλλειψη οικονομικών πόρων για την κάλυψη λειτουργικών αναγκών.
Μεγάλο αριθμό παιδιών ανά τμήμα, χωρίς να υπολογίζονται τα ιδιαίτερα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά αυτής της ηλικίας .
Εκμετάλλευση του ρόλου της νηπιαγωγού και επαγγελματική υποβάθμιση. Η ευθύνη για την οργάνωση και τη λειτουργία της σχολικής μονάδας γίνεται από την προϊσταμένη νηπιαγωγό χωρίς μείωση του διδακτικού ωραρίου όπως γίνεται στους διευθυντές των σχολείων.
Η εκπαιδευτική πολιτική και ο εκπαιδευτικός σχεδιασμός αν φιλοδοξεί να φέρει αλλαγές και να εξυγιάνει το πραγματικά «άρρωστο» εκπαιδευτικό μας σύστημα, ξεκινάει με την οργάνωση στη βάση. Η προσχολική εκπαίδευση αποτελεί το θεμέλιο λίθο της εκπαίδευσης και τα πρώτα χρόνια στο σχολείο καθορίζουν την πορεία και την εξέλιξη των μαθητών.
Απαιτείται λοιπόν πρόγνωση, προγραμματισμός και θεσμικές ρυθμίσεις για την ουσιαστική οργάνωση και συγκρότηση του νηπιαγωγείου. Προληπτικές παρεμβάσεις και μεθοδεύσεις μπορούν να τροχοδρομήσουν το σημερινό νηπιαγωγείο σε μια ανοδική και δυναμική πορεία προόδου και ανάπτυξης. Το νηπιαγωγείο που οραματιζόμαστε μπορεί να γίνει πραγματικότητα!
Απαιτούνται:
Δίχρονη υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση (ουσιαστική υποχρεωτικότητα και όχι μόνο τυπική θεσμοθέτηση)
Ίδρυση πολυδύναμων κέντρων τα οποία θα αντικαταστήσουν τα νηπιαγωγεία - μαγαζιά που υπάρχουν σήμερα .
Επιλογή διευθυντών στα νηπιαγωγεία με κριτήρια που ισχύουν ήδη στους διευθυντές των δημοτικών σχολείων.
Μείωση του αριθμού των παιδιών ανά τμήμα στα 15.
Ειδική μέριμνα για παιδιά με ειδικές ανάγκες.
Ενιαίο πρόγραμμα σπουδών, με το δημοτικό σχολείο και ειδικό πρόγραμμα μετάβασης από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό (συνεργασία νηπιαγωγείου και πρώτης δημοτικού)
Ύπαρξη νέων θέσεων σχολικών συμβούλων όπου απαιτείται, ώστε ο ρόλος τους να είναι ουσιαστικός και αποτελεσματικός.
Παροχή υπολογιστών, υποστήριξη και προώθηση προγραμμάτων που αφορούν τις ΤΠΕ στο νηπιαγωγείο.
Οι πολιτικές που εφαρμόζονται τα τελευταία χρόνια δεν είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Η εκπαιδευτική πολιτική έχει νόημα μόνο όταν επηρεάζει τα γεγονότα που διαδραματίζονται στην αίθουσα διδασκαλίας, διαφορετικά, είναι σαν να μην υπάρχει. Η αδικία που γίνεται χρόνια τώρα με την υποβάθμιση του κλάδου μας πρέπει επιτέλους να σταματήσει. Η προσχολική εκπαίδευση πρέπει να βγει από τον «πάγο» και οι νηπιαγωγοί να σταματήσουν να είναι οι φτωχοί συγγενείς της εκπαίδευσης.
Από την ΠΑΣΚ