Πέμπτη 28 Μαρτίου 2013

Γιάννης Σιαγιάννης

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Η ανάπλαση, η ‘’χαμένη διετία’’ και ο ‘’ωφέλιμος πολιτικά χρόνος’’

Η ενημέρωση και ο διάλογος που αφορούν σε πολεοδομικές παρεμβάσεις σε θύλακες του κέντρου μιας πόλης  δε μπορεί να συνοδεύονται παρά μόνο από εποικοδομητικά στοιχεία. Τέτοια στοιχεία είναι ακόμη και τα κριτικά στοιχεία.
Ακόμη και όταν ο διάλογος και η...

ενημέρωση είναι οι ελάχιστοι που απαιτούν τέτοιας κλίμακας έργα.

Εν προκειμένω η ανάπλαση του κεντρικού δρόμου στο Αλιβέρι και η αναγκαία αναβάθμιση που επιχειρείται μπορεί κάτω από όρους και προυποθέσεις να αποτελέσει ποιοτικό άλμα στις λειτουργίες της πόλης που έχουν πρωτογενή αναφορά την κεντρική οδική της αρτηρία (Εθνικός δρόμος), που θα μετατραπεί σε αρτηρία ήπιας μονοδρομημένης κυκλοφορίας.
 Αυτό απλά σημαίνει ότι οι πολεοδομικές αλλαγές που αφορούν το “αντικείμενο-κεντρικό δρόμο” θα συσσωρεύσουν και αλλαγές που αφορούν το “υποκείμενο-ευρύτερο κέντρο”.
Η αξιόλογη πραγματικά μελέτη που εκπονήθηκε το 2009 επί Δημαρχίας της κ. Κ. Καράπα και η απόφαση χρηματοδότησής της από την ΔΕΗ αποτέλεσε την ώριμη υλοποίηση των επί χρόνια διεκδικήσεων για μια σειρά από παρεμβάσεις στην πόλη που αφορούσαν και τη Δημαρχία του κ. Γ. Γκίκα.
Παρουσιάστηκε το 2010, χωρίς ουσιαστική Δημόσια Διαβούλευση και ξαναπαρουσιάστηκε μετά από 27 μήνες περίπου, πριν από λίγες μέρες, στο Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Κύμης – Αλιβερίου.
Είναι προφανές ότι αυτό που αποτελεί  κανόνα για άλλους Δήμους εδώ περισσεύει.
Ουδέποτε η μελέτη δημοσιοποιήθηκε ή εκτέθηκε στο κοινό, όπως υποχρεωτικά γίνεται για μελέτη αυτής της κατηγορίας (συγκοινωνιακές, κυκλοφοριακές, αναπλάσεις), δηλαδή μελέτες κανονιστικών πράξεων.
Πέρα όμως από αυτό εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι στο “προετοιμαστικό” νεκρό διάστημα των περίπου δύο χρόνων πριν από την εκκίνηση του έργου “λίγο ή τίποτα” έγινε από την Δημοτική Αρχή στην κατεύθυνση της σοβαρής και ολοκληρωμένης προσπάθειας.
Έτσι:
1)    Σήμερα δεν υπάρχει εγκεκριμένη συγκοινωνιακή και κυκλοφοριακή μελέτη. Ακόμη και οι ρυθμίσεις που αφορούν τον “πεζόδρομο” στερούνται Πολεοδομικής και Εγκριτικής νομιμότητας.
2)    Δεν έχουν προωθηθεί οι απαραίτητες Τροποποιήσεις του Σχεδίου Πόλης για τις νέες αλλαγές αλλά και η υλοποίηση άλλων προς διευκόλυνση και πληρότητα  του ίδιου του έργου. Μην ξεχνάμε ότι πρόκειται για Εθνική οδό.
3)    Δεν γνωρίζουμε τις απόψεις αρμόδιων φορέων για το κυκλοφοριακό όπως η Δ/νση Τροχαίας η οποία δεν παρεμβαίνει λόγω έλειψης νομιμότητας των μέχρι τώρα ρυθμίσεων.
4)    Έργα τέτοιας κλίμακας που συνοδεύονται με αντικαταστάσεις υπόγειων υποδομών απαιτούν εγκρίσεις υπηρεσιών όπως π.χ.η Αρχαιολογία.
5)    Έργα τέτοιας κανονιστικής ικανότητας αλλά και αισθητικής απαιτούν έγκριση από την ΕΠΑΕ (Επιτροπή Πολεοδομικού και Αρχιτεκτονικού Ελέγχου).
6)     Η πεζοδρόμηση και η ήπια κυκλοφορία του κεντρικού δρόμου θα συμφορησουν τους δρόμους των γειτονικών οικοδομικών τετραγώνων με επιπτώσεις στην καθημερινότητα της ζωής των κατοίκων του κέντρου. Η ανυπαρξία μαζικών υπαίθριων χώρων στάθμευσης (PAGKING)είναι αρνητικότατος παράγοντας, που θα έπρεπε να είχε λυθεί, αποτελώντας αναγκαία συνθήκη  αφομοίωσης των ρυθμίσεων.
7)    Ο Περιφερειακός δρόμος (ο οποίος μέχρι σήμερα δεν έχει παραληφθεί και χαρακτηριστεί !!!) θα κληθεί να αναλάβει μεγάλα κυκλοφοριακά φορτία ειδικά δε και κατά τη χρονική διάρκεια που η διέλευση του είναι επικίνδυνη λόγω των σε εξέλιξη έργων της ΔΕΗ.
Σημειώνουμε ότι τα φανάρια τα οποία είχαν τοποθετηθεί από προηγούμενες Δημοτικές Αρχές (Δημαρχία  κ. Γ. Γκίκα, 1997) στον επικίνδυνο κόμβο του Καράβου ( πλήθος ατυχημάτων) αγνοήθηκαν και ουδέποτε επισκευάστηκαν από τη σημερινή κομπάζουσα Δημοτική Αρχή.
Προειδοποιητικά φανάρια θα έπρεπε να είχαν ήδη τοποθετηθεί στην πλατεία Ζωντού στη θέση “Κιούση” αλλά και στην έξοδο από το Αλιβέρι στη θέση “Τσάλα”.
Για το κρίσιμο αυτό θέμα της οδικής ασφάλειας ουδέποτε ζητήθηκε η συνδρομή της Αντιπεριφέρειας και των υπηρεσιών της για τη βελτίωση των συνθηκών ασφαλούς οδήγησης.
8)    Η ΔΕΔΔΗΕ (Γραφείο Περιοχής ΔΕΗ) όχι μόνο δεν θα είχε αντίρρηση αλλά είμαστε βέβαιοι οτι  θα επιθυμούσε την υπογειοποίηση του δικτύου ηλεκτροδότησης στη διαδρομή της υπό συζήτηση ανάπλασης και για λόγους δικής της διαχειριστικής αναβάθμισης .
Πρέπει να θυμηθούμε παλαιά απόφαση του Συμβουλίου  επί Δημαρχίας κ. Γ. Γκίκα αναφορικά με την εν λόγω παρέμβαση της υπογειοποίησης του δικτύου της ΔΕΗ.
Το απαραίτητο για την πόλη έργο δεν υλοποιήθηκε τότε  μετά από αμφισβήτηση του (…υπόγειος μετασχηματιστής), από  «κίνηση  πολιτών» που σήμερα αποτελούν φίλιες δυνάμεις της Δημοτικής Αρχής.
Ίσως γιαυτο και η σημερινή «συνειδητή απραξία».
Η υπογειοποίηση όμως είναι έργο άκρως απαραίτητο για το κέντρο του Αλιβερίου. Πέραν της ποιοτικής αναβάθμισης του δικτύου, πως είναι δυνατόν να συνυπάρξει αισθητική παρέμβαση και καλλωπισμός του κέντρου “παρέα” με στύλους και ηλεκτροφόρα σύρματα ;

Οι Δημοτικές Αρχές είναι υποχρεωμένες  να επικαιροποιούν  αποφάσεις, να λύνουν προβλήματα και να φροντίζουν τις ουσιαστικές ανάγκες των υποδομών μιας πόλης.
Η αδράνεια, η απραξία και η έλλειψη ουσιαστικότητας, οδηγούν αβίαστα στο συμπέρασμα ότι στόχος είναι ο εντυπωσιασμός και η οικειοποίηση κόπων αποκλειστικά άλλων – που με άλλοθι την απόλυτα υπαρκτή διάθεση των Δημοτών του Αλιβερίου για αισθητικές και λειτουργικές αλλαγές- θα οδηγήσουν σε υλοποίηση μελετών που δεν αποτελούν καθολικές  και ολοκληρωμένες παρεμβάσεις.


·    Προτάσεις – Παρατηρήσεις πολεοδομικού χαρακτήρα που αφορούν την μελέτη.

1.    Έλειψη στρατηγικού σχεδιασμού διαχείρισης όλου του πολεοδομικού ιστού του κέντρου της πόλης.
2.    Δεν προβλέπονται σημεία αποφόρτισης (κυρίως στάσης) εντός του κέντρου σε σημεία όπως τράπεζες, καταστήματα, με απαίτηση οδικής εξυπηρέτησης κ.λ.π.
3.    Θεωρούμε ότι δημιουργούνται σημεία κυκλοφοριακής εμπλοκής στην πλατεία Ηρώων Πολυτεχνείου, πλατεία Εθνικής Αντίστασης,  οδοί  Ζώμα- Ταμυνεων και πλατεία Κριεζώτη.
4.    Δεν προβλέπεται κατασκευή δικτύου εξυπηρέτησης ΑΜΕΑ (Άτομα με ειδικές ανάγκες).
5.    Ενσωμάτωση και σχεδιασμός ανάπλασης έως την πλατεία “Ηρώων” – Ειρηνοδικείου .
6.    Οι υπάρχουσες πλατείες δεν αντιμετωπίζονται σαν τέτοιες αλλά σαν αξονοδιασταυρώσεις και θα απαιτούσαν ειδικότερο σχεδιασμό.
Οι παραπάνω σκέψεις και παρατηρήσεις θα μπορούσαν να ληφθούν υπ’όψη για την ολοκληρωμένη εφαρμογή της συγκεκριμένης πολεοδομικής παρέμβασης.
Δε μας διαφεύγει το γεγονός ότι το άθροισμα των χρηματοδοτούμενων από τη ΔΕΗ έργων μας δίνει μια απόσταση ανάπλασης περίπου 1500 μέτρων.
Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να αναζητήσουμε την ουσιαστική αναβάθμιση των οικονομικών, κοινωνικών και πολεοδομικών χαρακτηριστικών της πόλης και όχι των καιροσκοπικών εντυπωσιασμών του ωφέλιμου πολιτικά χρόνου.
Υ.Γ. Θλίψη προκαλεί  η παλλόμενη συγκίνηση μικρού αριθμού «ημεδαπών» που ότι απέρριπταν συλλήβδην στο παρελθόν, το επικροτούν συλλήβδην στο παρόν!