Τρίτη 8 Μαρτίου 2022

ΛΑΪΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΚΑΡΥΣΤΟΥ

Για τον προϋπολογισμό του Δήμου Καρύστου
Τρίτη, 8 Μάρτη 2022

Το γεγονός πως ο προϋπολογισμός του Δήμου Καρύστου δεν καλύπτει τις ανάγκες των δημοτών και πως οι κατευθύνσεις του εναρμονίζονται πλήρως με την όλο και μειούμενη κρατική χρηματοδότηση που οδηγεί στην ενίσχυση της ανταποδοτικότητας υπηρεσιών (ύδρευση/αποχέτευση, ηλεκτροφωτισμός, παιδικός σταθμός) ανέδειξε ο δημοτικός σύμβουλος με τη Λαϊκή Συσπείρωση, Δημήτρης Παρασκευάς κατά τη συνεδρίαση της 4ης Μάρτη.
Την ταύτιση της Δημοτικής Αρχής με τις κατευθύνσεις αυτές δήλωσε έπειτα και ο κ. Δήμαρχος λέγοντας πως «έχουμε αναγκαστεί να προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα» κάνοντας λόγο για την πανδημία και την κρίση, ενώ παραδέχθηκε πως «είναι δύσκολο να πετύχουμε το 100% των εσόδων που προϋπολογίζουμε».
Αξίζει να σημειωθεί πως ο προϋπολογισμός, όπως και το τεχνικό πρόγραμμα, στηρίχθηκε πέρα από τη Δημοτική Αρχή και από το συνδυασμό του κ. Χατζηνικολή, με μοναδική διαφοροποίηση αυτή του κ. Αρ. Μανώλη. Μάλιστα, στη μοναδική τοποθέτηση... που έγινε από σύμβουλο του συνδυασμού, τον κ. Νόβα, διατυπώθηκε πως στηρίζει τον προϋπολογισμό για να στηρίξει τη λειτουργία του Δήμου. Να επισημάνουμε πως δυστυχώς, με το νομοθετικό πλαίσιο που υπάρχει, ένας προϋπολογισμός δε μπορεί απορριφθεί από το δημοτικό συμβούλιο. Ενδεικτική άλλωστε για αυτό είναι η viral πια συνεδρίαση Δημοτικού Συμβουλίου όπου ο προϋπολογισμός πέρασε με 9 υπέρ και 25 κατά!

Ακολουθεί ολόκληρη η τοποθέτηση του Δ. Παρασκευά:
«Για άλλη μια φορά ο προϋπολογισμός του Δήμου κινείται στη ίδια ρότα με τους προηγούμενους, εκφράζοντας την αντιλαϊκή πολιτική της κυβέρνησης σε επίπεδο τοπικής διοίκησης. Με κρατική χρηματοδότηση αναντίστοιχη των αυξημένων αναγκών, ενώ ταυτόχρονα διατηρούνται αυξημένα τα ανταποδοτικά τέλη και οι φόροι που είναι δυσβάσταχτα για τις λαϊκές οικογένειες του δήμου πόσο μάλλον σε μια περίοδο όλο και μεγαλύτερης ακρίβειας που ροκανίζει το εισόδημα.
Με την ευκαιρία θα ήθελα να επισημάνω πως η ακρίβεια δεν είναι "φυσικό φαινόμενο" όπως παρουσιάζεται. Είναι αποτέλεσμα της επιλογής της κυβέρνησης, των άλλων κομμάτων και της ΕΕ για στήριξη με ζεστό χρήμα των επιχειρηματικών ομίλων και των τραπεζών. Τώρα η ακρίβεια εντείνεται και θα ενταθεί κι άλλο ως συνέπεια του ιμπεριαλιστικού πολέμου στην Ουκρανία και της επικίνδυνης εμπλοκής της χώρας μας σε αυτόν. Αποδεικνύεται τραγικά και με αυτόν τον τρόπο πως ο λαός μας όχι μόνο δεν έχει τίποτα να χωρίσει με τους άλλους λαούς της περιοχής, αλλά μόνο χαμένος βγαίνει από τους ανταγωνισμούς για τον έλεγχο αγορών και πηγών ενέργειας και τους πολέμους που αυτοί προκαλούν.
Το μεγάλο πρόβλημα της μηδαμινής κρατικής χρηματοδότησης φανερώνουν τα στοιχεία του Προϋπολογισμού καθώς οι πόροι από επιχορηγήσεις του κράτους ανέρχονται στα 2,201 εκ. ευρώ ενώ οι λεγόμενοι "ίδιοι πόροι" του δήμου προϋπολογίζονται σε περίπου 4,180 εκ. ευρώ.
Η μειωμένη κρατική χρηματοδότηση οδηγεί το Δήμο, που δεν μπορεί να ανταποκριθεί στην κάλυψη των αναγκών των κατοίκων, να στηρίζεται στη λογική της ανταποδοτικότητας και να μετατρέπεται σε φοροεισπρακτικό μηχανισμό.
Ενδεικτικό των κατευθύνσεων που υλοποιεί και η σημερινή δημοτική αρχή όπως άλλωστε και οι προηγούμενες είναι το γεγονός πως η κρατική επιχορήγηση για τις λειτουργικές δαπάνες (1,883 εκ. ευρώ) δε φτάνει ούτε για τη μισθοδοσία των υπαλλήλων καθώς ανέρχεται περίπου στο 65% συνολικού κόστους μισθοδοσίας του προσωπικού (2,875 εκ. ευρώ) για αυτό, ακόμη και η μισθοδοσία υπαλλήλων ορισμένων υπηρεσιών εξαρτάται από τα ανταποδοτικά τέλη.
Παράλληλα, τα έσοδα του δήμου στηρίζουν τη λειτουργία ή τη στέγαση υπηρεσιών που κανονικά θα έπρεπε να βαραίνουν τον κρατικό προϋπολογισμό. Έτσι, ο Δήμος πληρώνει το Πρόγραμμα Βοήθεια στο Σπίτι όπου κανονικά οι εργαζόμενοι του θα έπρεπε εδώ και πολλά χρόνια να έχουν μονιμοποιηθεί και ενταχθεί σε ένα δημόσιο σύστημα εκτεταμένης Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας. Ακόμη, ο δήμος πληρώνει ενοίκια για τον Πυροσβεστικό Σταθμό, για το ΚΕΠ, στεγάζει το ΚΕΦ και το ΙΚΑ. Δηλαδή υπηρεσίες που το κράτος με τις κυβερνήσεις του εσκεμμένα αφήνει στα χέρια των δήμων.
Η συνεχώς μειούμενη κρατική χρηματοδότηση, η αύξηση των αρμοδιοτήτων του δήμου, η λειτουργία κομβικών υπηρεσιών με όρους ανταποδοτικότητας, η μείωση του μόνιμου προσωπικού, διαμορφώνουν σταδιακά τις προϋποθέσεις για να τεθεί το πλαστό δίλημμα "ιδιωτικοποίηση ή ελλιπής παροχή υπηρεσιών" σε διάφορους τομείς. Όπως δείχνει η πείρα άλλων δήμων οι πρώτοι τομείς που εφαρμόζεται συνήθως η ιδιωτικοποίηση είναι η αποκομιδή και η διαχείριση των απορριμμάτων.
Η Δημοτική Αρχή ανέχεται αυτή την πολιτική και γίνεται έτσι συνένοχη.
Με την περαιτέρω ιδιωτικοποίηση δημόσιων/δημοτικών δομών πάνε πακέτο και οι ευέλικτες εργασιακές σχέσεις, οι απολύσεις συμβασιούχων, υποκαθιστώντας τις προσλήψεις μόνιμου προσωπικού τόσο στις τεχνικές υπηρεσίες όσο και στις διοικητικές και στον Παιδικό σταθμό.
Ταυτόχρονα γίνεται φανερό πως έργα που έχουν να κάνουν με τις ανάγκες των δημοτών όπως αυτά της πολιτικής προστασίας δεν έχουν προτεραιότητα και γι’ αυτό συνήθως δεν επιλέγονται. Να αναφέρουμε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα:
Την ώρα που και φέτος η Επιχορήγηση του Υπουργείου Εσωτερικών για κάλυψη της Πυροπροστασίας ανέρχεται στο εξευτελιστικό ποσό των 90.000 ευρώ (κωδ. 1214.03), η χρηματοδότηση για την αποκατάσταση ζημιών από θεομηνίες ανέρχεται στις 610.000 ευρώ. Οι αριθμοί επιβεβαιώνουν την εφαρμογή αυτού που ωμά διατυπώνει συχνά πυκνά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πως "είναι οικονομικά αποδοτικότερη η αποκατάσταση ζημιών σε σχέση με τα έργα πρόληψης".
Όπως έχουμε τονίσει ξανά σε ανάλογη συζήτηση, μεγάλο μέρος του Προϋπολογισμού και συγκεκριμένα το 43% (τα 25,250 εκ. ευρώ από τα 58,774 εκ ευρώ) προέρχεται από τα διάφορα χρηματοδοτικά προγράμματα όπως το «Τρίτσης», το ΠΔΕ, το ΕΣΠΑ και άλλα που μεταφέρονται από χρονιά σε χρονιά καθώς αργούν χαρακτηριστικά να εγκριθούν και να ξεκινήσουν.
Και στη συζήτηση για το Τεχνικό Πρόγραμμα είχαμε επισημάνει πως σημαντικά έργα που είναι άμεσα αναγκαία δεν περιλαμβάνονται. Έργα όπως η ολοκλήρωση του περιφερειακού δρόμου της Καρύστου, η μελέτη και στη συνέχεια υλοποίηση του περιφερειακού του Μαρμαρίου, η κατασκευή του νέου κοιμητηρίου Καρύστου, η επιδιόρθωση γεφυριών στον Πλατανιστό που είναι επικίνδυνα όπως επισημαίνει ο Πολιτιστικός Σύλλογος, ο σχεδιασμός ελεύθερων χώρων, πάρκων και παιδικών χαρών στην επέκταση του σχεδίου πόλης της Καρύστου που κινδυνεύει να μετατραπεί σε τσιμεντούπλη. Ακόμη το ποσό για αποκατάσταση και συντήρηση σχολικών κτηρίων είναι πάρα πολύ μικρό (28.700€) παίρνοντας υπόψη τόσο τον αριθμό των σχολικών μονάδων, αλλά και το αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας για αραίωση των σχολικών τμημάτων ώστε τόσο να πληρούνται οι κανόνες υγιεινής και ασφάλειας, όσο και να βελτιωθεί το εκπαιδευτικό έργο με σκοπό την κάλυψη των μορφωτικών και παιδαγωγικών καινών που δημιούργησε η πανδημία.
Ως εκ τούτου καταψηφίζουμε τον Προϋπολογισμό για το 2022 και ζητάμε πλήρη κρατική χρηματοδότηση που να καλύπτει το σύνολο των αναγκών του Δήμου Καρύστου, εξασφάλιση όλων των λειτουργικών δαπανών του, καθώς και της μισθοδοσίας των εργαζομένων του. Να δοθεί προτεραιότητα σε έργα αντιπλημμυρικής, αντιπυρικής προστασίας και αντισεισμικής θωράκισης, ενίσχυσης και εκσυγχρονισμού της σχολικής στέγης, ενίσχυσης των κοινωνικών δομών και της υπηρεσίας καθαριότητας. Εκσυγχρονισμού του οδικού δικτύου και των δικτύων ύδρευσης και ηλεκτροδότησης».