Η αύξηση των πωλήσεων δεν μπόρεσε
να καλύψει την αύξηση του κόστους
πωληθέντων και δαπανών
Συρρίκνωση κερδών
για τις τουριστικές επιχειρήσεις
το 2008
Οι τουριστικές επιχειρήσεις αύξησαν τις πωλήσεις τους για το 2008 σε σχέση με το 2007 κατά 9,1 % ή κατά 88 εκατ. ευρώ, μην επιτυγχάνοντας όμως να συγκρατήσουν ανάλογα το κόστος πωλήσεων. Αυτά αναφέρονται σε παρουσίαση της ICAP Group για την εξέλιξη των οικονομικών μεγεθών βάσει των πρώτων δημοσιευμένων ισολογισμών 4.000 ελληνικών επιχειρήσεων για το 2008 σε σύγκριση με το 2007. (Συμμετέχουν οι επιχειρήσεις που δημοσίευσαν ισολογισμό μέχρι 4 Μαΐου 2009).
Όσον αφορά στον τουρισμό, οι τουριστικές επιχειρήσεις αύξησαν τις πωλήσεις τους για το 2008 σε σχέση με το 2007 κατά 9,1 % ή κατά 88 εκατ. ευρώ, μην επιτυγχάνοντας όμως να συγκρατήσουν ανάλογα το κόστος πωλήσεων, το οποίο αυξήθηκε κατά 11,4 % ή κατά 89 εκατ. ευρώ περίπου. Αποτέλεσμα και εδώ η μείωση του περιθωρίου μικτού κέρδους κατά 8,7 %.
Αν στο ποσοστό αυτό προστεθεί η επιβάρυνση από την αύξηση των χρηματοοικονομικών δαπανών κατά 36,6 % (12,5 εκατ. ευρώ, που όμως δε βαρύνουν το EBITDA) και άλλων λειτουργικών εξόδων, παρατηρούμε ότι ο τουρισμός οδηγήθηκε στη συρρίκνωση του περιθωρίου λειτουργικού κέρδους στο 3% για το 2008, έναντι 5,7% το 2007, δηλαδή μείωση κατά 47,4%. Επίσης, με την προσθαφαίρεση των λοιπών μη λειτουργικών εσόδων και εξόδων, αλλά και των χρηματοοικονομικών δαπανών, τα τελικά κέρδη EBITDA περιορίστηκαν κατά 0,6% σε σύγκριση με το 2007. Και σε αυτήν την περίπτωση, ενώ αυξήθηκε (οριακά βέβαια) ο μακροπρόθεσμος δανεισμός κατά 7%, μειώθηκε ο βραχυπρόθεσμος κατά 6,5 %.
Ο κ. Νικήτας Κωνσταντέλλος, διευθύνων σύμβουλος της ICAP Group, δήλωσε σχετικά: "Από την ανάλυση των πρώτων αυτών ισολογισμών εξάγονται και κάποια πρόσθετα συμπεράσματα για την ψυχολογία των επιχειρήσεων.
Έτσι, παρατηρούμε ότι αυξάνεται ο μακροπρόθεσμος έναντι του βραχυπρόθεσμου δανεισμού, πιθανότατα από την αυξημένη αβεβαιότητα για τη βραχυπρόθεσμη αντιμετώπιση των εταιρειών από τις τράπεζες.
Το ίδιο σημαντικό στοιχείο αφορά στο ότι μειώνονται καθοριστικά οι μέρες είσπραξης των απαιτήσεων από τους πελάτες και αποπληρωμής από τους προμηθευτές τους, γεγονός που φανερώνει την πίεση που νιώθουν οι επιχειρήσεις από το γενικότερο κλίμα της κρίσης και την έμφαση που πλέον δίνουν στην αποτελεσματική διαχείριση του πιστωτικού κινδύνου. Από τα παραπάνω συμπεραίνουμε ότι κυρίως η διαχείριση του κόστους αλλά και η αύξηση των πωλήσεων με ρυθμό μεγαλύτερο της αύξησης των δαπανών μπορούν να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις που θα επαναφέρουν τις ελληνικές επιχειρήσεις σε αποδόσεις που θα ενισχύσουν τόσο την ανάπτυξη όσο και την ανταγωνιστικότητά τους.
Τέλος, όσον αφορά στο 2009, που ήδη κατά το πρώτο τετράμηνο καταγράφεται δυσκολία αύξησης των εσόδων, πολλές εταιρείες θέτουν πλέον ως προτεραιότητα τη μείωση του κόστους λειτουργίας".
Τατιάνα Ρόκου