Δευτέρα 11 Απριλίου 2011

ΣΙΜΟΣ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ


Βουλευτής Ν. Ευβοίας - ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
Δελτίο Τύπου


Το Σχέδιο νόμου για την Προστασία του Ελεύθερου Ανταγωνισμού προσβάλλει την περί δικαίου αντίληψη
Για προσβολή της περί διακαίου αντίληψης έκανε λόγο ο βουλευτής Εύβοιας, υπεύθυνος τομέα ΜΜΕ της ΝΔ, Σίμος Κεδίκογλου κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής του νομοσχεδίου για την «Προστασία του Ελεύθερου Ανταγωνισμού», επισημαίνοντας, ότι σε μία περίοδο, όπου το πολιτικό σύστημα βάλλεται, η θέσπιση της μείωσης των προστίμων για τις παραβάσεις που διαπιστώνει η Επιτροπή Ανταγωνισμού την....

 ίδια στιγμή που η κοινή γνώμη ζητά την ενίσχυση της αυστηρότητας, θεμελιώνει την κατηγορία της ασέβειας.
Ο Σίμος Κεδίκογλου ζήτησε να καταψηφιστεί το σχέδιο νόμου, το οποίο χαρακτήρισε στατικό και χωρίς δυναμική προοπτική και πρόσθεσε, ότι η αποστολή της κοινωνικής προστασίας απαιτεί την θεσμική θωράκιση της Επιτροπής Ανταγωνισμού και την ενίσχυση της Ανεξαρτησίας της.
Ως προϋπόθεση της θεσμικής θωράκισης ανέφερε τη δυνατότητα της έρευνας τιμών, αλλά και της έρευνας του κόστους που διαμορφώνει τις τιμές, η οποία, ωστόσο, δεν παρέχεται από το εν λόγω σχέδιο νόμου στην Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Όπως τόνισε: «ο απρόσκοπτος και ελεύθερος ανταγωνισμός στην διαμόρφωση των τιμών αγαθών και υπηρεσιών στον καταναλωτή είναι βάση και προϋπόθεση προστασίας των εισοδημάτων των λαϊκών τάξεων. Επόμενο και συνεπές προς τα προηγούμενα συμπεράσματα είναι πως η προστασία του ανταγωνισμού, στην οικονομία της αγοράς,( όπου η τάση μονοπωλιακής επικράτησης και η εκμετάλλευση της δεσπόζουσας θέσης είναι εγγενής φυσική συνέπεια του κεφαλαιοκρατικού συστήματος), είναι κοινωνικό καθήκον».


Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:
Σχέδιο νόμου: «Η Προστασία του Ελεύθερου Ανταγωνισμού»
«Η ανταγωνιστικότητα, ο ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων και των επαγγελματιών είναι καθοριστικό και συστατικό στοιχείο της οικονομίας της αγοράς και ως εκ τούτου η Επιτροπή Ανταγωνισμού με αποστολή την προστασία του Ανταγωνισμού είναι θεμελιώδης και ουσιώδης παράγων κοινωνικής ισορροπίας. Είναι καθολικά αποδεκτό ότι ο απρόσκοπτος και ελεύθερος ανταγωνισμός στην διαμόρφωση των τιμών αγαθών και υπηρεσιών στον καταναλωτή είναι βάση και προϋπόθεση προστασίας των εισοδημάτων των λαϊκών τάξεων. Επόμενο και συνεπές προς τα προηγούμενα συμπεράσματα είναι πως η προστασία του ανταγωνισμού, στην οικονομία της αγοράς,( όπου η τάση μονοπωλιακής επικράτησης και η εκμετάλλευση της δεσπόζουσας θέσης είναι εγγενής φυσική συνέπεια του κεφαλαιοκρατικού συστήματος), είναι κοινωνικό καθήκον.
Η αποστολή της κοινωνικής προστασίας απαιτεί την θεσμική θωράκιση της Επιτροπής Ανταγωνισμού και την ενίσχυση της Ανεξαρτησίας της. Προϋπόθεση της θεσμικής θωράκισης είναι η ευχερής δυνατότητα της έρευνας τιμών, αλλά και της έρευνας του κόστους που διαμορφώνει τις τιμές. Τέτοια δυνατότητα στην Επιτροπή Ανταγωνισμού από το συζητούμενο σχέδιο νόμου δεν παρέχεται.
Τα στοιχεία και αποτελέσματα της «διεύθυνσης έρευνας τιμών και κόστους» της υπηρεσίας εποπτείας της αγοράς δεν είναι ικανοποιητικά και δεν μπορεί να είναι δεσμευτικά για μια Ανεξάρτητη Αρχή, όπως η Επιτροπή Ανταγωνισμού. Χρειάζεται ρητή επαναφορά του νόμου στην δυνατότητα και αποστολή, να ερευνά την διαμόρφωση του κόστους των προϊόντων των επιχειρήσεων.
Χρειάζεται η δυνατότητα και το δικαίωμα της Επιτροπής Ανταγωνισμού να εισέρχεται στα στοιχεία του κόστους και να διαπιστώνει αν αυτά είναι πραγματικά η συμβατικά (συνεννοήσεων). Είναι αυτονόητο πως μόνον η αλλαγή του τρόπου διορισμού των μελών της Επιτροπής Ανταγωνισμού, από την διάσκεψη των Προέδρων δεν είναι αρκετή, για προφανείς λόγους.
Σκόπιμο είναι τόσο τα μέλη της όσο και τα υπηρεσιακά της στελέχη να προέρχονται από το σώμα της κρατικής διοίκησης. Χρειαζόμαστε γρήγορα αποφάσεις, δραστηριότητες αιχμής. Είναι εξόχως αντιοικονομικό να διαθέτει η Επιτροπή αριθμό στελεχών για δραστηριότητες αιχμής. Απαιτείται πρόβλεψη απόσπασης στελεχών για ορισμένο χρόνο - όχι πέραν της διετίας – από τον τομέα οικονομίας και διοίκησης του κράτους με κίνητρα. π.χ η θητεία στην Ε.Α. να είναι προσόν για την κατάληψη ανωτέρας βαθμίδας στην Διοίκηση.
Σκόπιμο είναι η θητεία των μελών της Επιτροπής να μην είναι ενιαία, αλλά ποσοστό % των μελών αυτής, να ανανεώνεται ανά διετία ή τριετία. Κατ` αυτόν τον τρόπο και χρήση της συσσωρευμένης εμπειρίας γίνεται και συμπτώματα ``κατεστημένου`` αποφεύγονται.
Το υπό συζήτηση Σχέδιο Νόμου δεν διακρίνεται από μια δυναμική προοπτική. Είναι στατικό. Θεωρείται ότι η δομή την οποία θεσπίζει θα είναι η ίδια και μετά μια δεκαπενταετία.!! Αν το κείμενο του Σχεδίου Νόμου που συζητούμε συγκριθεί με το κείμενο που αναρτήθηκε προς διαβούλευση αβίαστα προκύπτει ότι η Κυβέρνηση δεν έχει σαφή αντίληψη το τι θέλει.
Στο Σχέδιο Νόμου θεσπίζεται η μείωση των προστίμων για τις παραβάσεις που διαπιστώνει η Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Σε μια περίοδο και εποχή, όπου το πολιτικό σύστημα βάλλεται, η μείωση των προστίμων, όταν από την κοινή γνώμη ζητείται η ενίσχυση της αυστηρότητας, θεμελιώνει την κατηγορία της ασέβειας προς τους πολίτες. Σας συνιστώ οι σχετικές διατάξεις να αποσυρθούν.
Το νομοσχέδιο μάλλον έχει σύγχυση μεταξύ επιθυμητού και εφικτού και αυτός και μόνο είναι θεμελιώδης λόγος να καταψηφιστεί».