Την υπουργική απόφαση και τον οδηγό για την ψηφιακή οργάνωση του χρόνου της εργασίας και τη λειτουργία της ψηφιακής κάρτας εργασίας, στο πλαίσιο της πρώτης φάσης του νέου Πληροφοριακού Συστήματος «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ», έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα του Υπουργείου Εργασίας και των Κοινωνικών Υποθέσεων.
Με την ΕΡΓΑΝΗ II αρχίζει η τελική περίοδος εφαρμογής της ψηφιακής κάρτας εργασίας, που θα ξεκινήσει την 1η Ιουλίου σε τράπεζες και μάρκετινγκ με περισσότερους από 250 εργαζόμενους. Το σύστημα ΕΡΓΑΝΗ II θα είναι η βάση για την επέκταση της ψηφιακής κάρτας και στις άλλες επιχειρήσεις.
Σύμφωνα με το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, η ψηφιακή κάρτα εργασίας, που εφαρμόζεται σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, είναι μία από τις πλέον εμβληματικές μεταρυθμίσεις του νόμου 4808/2021 για την Προστασία της Εργασίας...
, που γίνεται πράξη.Με την εφαρμογή της, το σύνολο των πληροφοριών για το ωράριο εργασίας, τις υπερωρίες, την υπερεργασία, τις βάρδιες, τα διαλείμματα, τα ρεπό και τις άδειες, που δηλώνεται ηλεκτρονικά και θα είναι διαθέσιμο με το πάτημα ενός κουμπιού σε εργαζόμενους, εργοδότες και ελεγκτές. Αρχές. Έτσι, όπως αναφέρει, «διασφαλίζονται τα συμφέροντα των εργαζομένων, οι συνθήκες ισότιμου ανταγωνισμού για τις επιχειρήσεις, η εφαρμογή της νομοθεσίας και τα έσοδα του ασφαλιστικού συστήματος. Πρόκειται για ένα αίτημα της ΓΣΕΕ, που προτείνεται από τη σημερινή κυβέρνηση».
Το νέο σύστημα παρουσίασαν σε συνέντευξη Τύπου ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, η γενική γραμματέας Εργασιακών Σχέσεων, 'Άννα Στρατινάκη και ο Μπάμπης Σάμιος, εκ μέρους της εταιρείας αναδόχου (Cosmote με υπεργολάβο την 01 Solutions Hellas).
«Η αναβάθμιση του ΕΡΓΑΝΗ, που ανακοινώνουμε, αποτελεί τη βάση για την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας. Είναι μία υπόθεση που δώσαμε στους εργαζόμενους και τις επιχειρήσεις με την ψήφιση του Νόμου 4808/2021 για την Προστασία της Εργασίας, την οποία χρησιμοποιούνται σήμερα. Μία μεταρρύθμιση υπέρ των εργαζομένων και του υγιούς ανταγωνισμού, διότι η ψηφιακή κάρτα είναι η καλύτερη εγγύηση για τον σεβασμό του ωραρίου και των υπερωριών των εργαζομένων. Με την αναβάθμιση του ΕΡΓΑΝΗ και την έναρξη λειτουργίας του ΕΡΓΑΝΗ II μπαίνουν οι βάσεις για την έναρξη λειτουργίας της ψηφιακής κάρτας από την 1η Ιουλίου. Με την ψηφιακή κάρτα και την αναβάθμιση του ΣΕΠΕ σε ανεξάρτητη αρχή δίνουμε στην πράξη και όχι στα λόγια στον εργαζόμενο», τόνισε ο υπουργός, κατά την τοποθέτησή του στη συνέντευξη.
Από την πλευρά της, η κ. Στρατινάκη σημείωσε: «Η ψηφιακή κάρτα εργασίας αποτελεί το βασικό και το πλέον αποτελεσματικό «όπλο» του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για την καταπολέμηση του φαινομένου της αδήλωτης και της υποδηλωμένης εργασίας. Είναι το θεσμικό επακόλουθο της στερέας πολιτικής βούλησης της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη για κοινωνική δικαιοσύνη, διαφάνεια και συνέπεια στους εργασιακούς χώρους. Συμπυκνώνει δε όλες τις μεταρυθμίσεις που έχουν γίνει στην αγορά εργασίας από το 2013 και μετά, όταν και θεσμοθετήθηκε το Πληροφοριακό Σύστημα ΕΡΓΑΝΗ, αλλά και τη μετεξέλιξή του σε ΕΡΓΑΝΗ II, από το οποίο αναφύεται, δημιουργώντας μία νέα πραγματικότητα, ένα σύγχρονο, απαλλαγμένο από τη γραφειοκρατία, ψηφιακό περιβάλλον ασφάλειας των εργαζομένων και προάσπισης των δικαιωμάτων τους. Συντελεί, παράλληλα, στην αποτελεσματικότερη λειτουργία του ελεγκτικού έργου του Υπουργείου, μέσω του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας, αφού ενθυλακώνει την τεχνολογία και τα σημαντικά δεδομένα του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ προς όφελος των ηλεκτρονικών μηχανισμών και, κατ' επέκταση, των εργαζομένων της χώρας. Η ψηφιακή κάρτα εργασίας, που βασίστηκε στον νέο εργασιακό νόμο 4808/21, θεσμικά αποτελεί την κορωνίδα των γενναίων μεταρυθμίσεων, ανοίγοντας ένα παράθυρο στο μέλλον της εργασιακής ομαλότητας σε μία σύγχρονη εποχή».
Ο κ. Ο Σάμιος υπογράμμισε: «Η ψηφιακή κάρτα εργασίας καλύπτει το κοινό της αποτύπωσης του πραγματικού χρόνου εργασίας, ο οποίος θα αντιπαραβληθεί με τον προγραμματισμό της εργασίας, που θα καταχωρηθεί επίσης σε ψηφιακή μορφή. Παράλληλα, αναβαθμίζεται η πληροφορία που θα είναι διαθέσιμη στους εργαζόμενους και εμπλουτίζονται τα κανάλια, μέσω αυτών που διαχέονται».
Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, «η υπουργική απόφαση και ο οδηγός περιλαμβάνει τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουν επιχειρήσεις και εργαζόμενοι για την ψηφιακή οργάνωση του χρόνου εργασίας. Η μετεξέλιξη του ΕΡΓΑΝΗ σε ΕΡΓΑΝΗ II οδηγεί σε ριζική αναβάθμιση των δυνατοτήτων καταγραφής του προγραμματισμού και του πραγματικού χρόνου εργασίας.
Συγκεκριμένα:
1. Ο προγραμματισμός της εργασίας και οι πληροφορίες για τις πραγματικές ώρες έναρξης-λήξης της εργασίας που εισάγονται ψηφιακά πλέον στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ II. Με το ισχύον καθεστώς του ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ, ο προγραμματισμός εργασίας υποβάλλεται σε αδόμητο κείμενο με επιαπτόμενα αρχεία.
2. Όλες οι πληροφορίες για τον προγραμματισμό, καθώς και τα δεδομένα της ψηφιακής κάρτας εργασίας για τον πραγματικό χρόνο εργασίας, που δεν υπάρχουν στους εργαζόμενους, μέσω της εφαρμογής myErgani mobile app, καθώς και μέσα από το myErgani web portal ( https://myErgani .gov.gr ) και σε μορφή ημερολογίου. Σήμερα, είναι διαθέσιμες εκ των υστέρων μόνο οι δηλώσεις του εργοδότη.
3. Για πρώτη φορά, που καταγράφονται όλοι οι τύποι άδειας, καθώς και οι ωροάδειες. Σήμερα, υποβάλλεται ετησίως απολογιστική δήλωση μόνο για την κανονική άδεια.
4. Και φυσικά με την ψηφιακή κάρτα που καταγράφεται για πρώτη φορά ο πραγματικός χρόνος εργασίας. Οι εργαζόμενοι θα μπορούν να δηλώνουν την προσέλευση και την αποχώρησή τους από την εργασία και μέσω εφαρμογής, σκανάροντας την κάρτα εργασίας τους, που απεικονίζεται στο κινητό σε μορφή QR code, όπως ακριβώς γινόταν με τα πιστοποιητικά τηλεφώνου εμβολιασμού και η πληροφορία που διαβιβάζει αυτόματα στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ II.
Με την ψηφιακή κάρτα κατοχυρώνεται το ωράριο και οι αμοιβές των εργαζομένων, καθώς εισάγονται δύο νέες δικλείδες ασφαλείας:
1. Η έναρξη της εργασίας που γνωστοποιείται στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ II. Το ίδιο και η λήξη.
2. Ο ελεγκτής θα γνωρίζει, πριν κάνει έναν χώρο εργασίας, ποιοι εργαζόμενοι πρέπει να βρίσκονται εκεί.
Έτσι, ο έλεγχος γίνεται αυτόματος και αντικειμενικός και αποτρέπονται φαινόμενα υποδηλωμένης-αδήλωτης εργασίας και απλήρωτων υπερωριών. Περιπτώσεις κατά τις οποίες ο εργοδότης ζητά από τον εργαζόμενο να μην «χτυπήσει» την κάρτα κατά την προσέλευση ή να δηλώσει αποχώρηση, αλλά να παραμείνει στη δουλειά, θα εντοπίζεται πολύ πιο εύκολα από τον έλεγχο.
Για τις τράπεζες και τα σούπερ μάρκετ με περισσότερους από 250 εργαζομένους η απογραφή θα πραγματοποιηθεί από την 1η έως τις 30 Ιουνίου και θα ακολουθήσει από την 1η Ιουλίου η εφαρμογή της κάρτας, ενώ οι υπόλοιπες επιχειρήσεις θα απογραφούν από 1/10/2022 έως και 30 /11/2022.
Η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας θα γίνει σε δύο στάδια: απογραφή εργαζομένων/προγραμματισμός εργασίας -καταγραφή του πραγματικού χρόνου εργασίας».