Κυριακή 3 Μαΐου 2009

ΓΑΛΑ-ΓΙΑΟΥΡΤΙ

Οι νέες ρυθμίσεις
για το γάλα και το γιαούρτι

Υποχρεωτική καθίσταται από 1ης Αυγούστου η αναγραφή της χώρας προέλευσης της πρώτης ύλης στις συσκευασίες για όλα τα γάλατα και τα γιαούρτια (φρέσκο γάλα, γάλα σε σκόνη, υψηλής παστερίωσης, εβαπορέ, σοκολατούχο, γιαούρτι, επιδόρπια γιαουρτιού με βάση το γάλα, κρέμα γάλακτος), με αγορανομική διάταξη του υπέγραψε ο υφυπουργός Ανάπτυξης κ. Γιώργος Βλάχος.
Σε περίπτωση προσμίξεων με γάλατα διαφόρων προελεύσεων, περισσοτέρων της μιας χώρας, θα αναγράφεται και το ποσοστό για κάθε χώρα. Παράλληλα, με την ίδια αγορανομική διάταξη οι λιανοπωλητές γάλατος υποχρεούνται να τοποθετούν σε ξεχωριστά ράφια κάθε κατηγορία προϊόντος (σε άλλο ράφι το φρέσκο, σε άλλο το υψηλής παστερίωσης, σε άλλο το ζαχαρούχο και σε άλλο το εβαπορέ).
Το πλήρες κείμενο της αγορανομικής διάταξης έχει ως εξής:
Άρθρο 1
Μετά το άρθρο 37 του κεφαλαίου 3 «ΑΝΑΓΡΑΦΗ ΕΝΔΕΙΞΕΩΝ »της Αγορανομικής Διάταξης 14/89, προστίθεται άρθρο 37 Α που έχει ως ακολούθως :
«Άρθρο 37 ΑΑναγραφή ενδείξεων επί της συσκευασίας των πάσης φύσεως γαλακτοκομικών προϊόντων που υποδηλώνουν την χώρα προέλευσης της πρώτης ύλης (γάλακτος) που χρησιμοποιήθηκε για την παρασκευή και διάθεση των προϊόντων αυτών στον τελικό καταναλωτή
1. Στις διατάξεις του παρόντος άρθρου υπάγονται τα κατωτέρω προϊόντα που διατίθενται στον τελικό καταναλωτή σε κλειστές συσκευασίες ,με την επισημείωση ότι στην έννοια του όρου καταναλωτής εμπίπτουν και τα εστιατόρια ,νοσοκομεία ,καντίνες, κλινικές ,άλλα ευαγή ιδρύματα και οι πάσης φύσεως μονάδες ομαδικής εστίασης :
α) Γάλα (απλής παστερίωσης, υψηλής παστερίωσης ,μακράς διαρκείας, εβαπορέ ζαχαρούχο ή μη ).
β) Γάλα σε σκόνη ,προοριζόμενο για βρέφη και νήπια.
γ) Σοκολατούχα γάλατα .
δ) Γιαούρτια (με προσθήκη ή μη άλλων υλών όπως φρούτα ,δημητριακά ,μέλι κ.λ.π.).
ε) Επιδόρπια πάσης φύσεως με βάση το γάλα .
στ) Κρέμες ,ρυζόγαλα και κρέμες γάλακτος .
2. Επί της κλειστής συσκευασίας των ανωτέρω προϊόντων, όταν αυτά παράγονται στην Ελλάδα, αναγράφεται υποχρεωτικά πέραν των εξ’ άλλων διατάξεων επιβαλλομένων ενδείξεων και η ένδειξη που υποδηλώνει την χώρα ή τις χώρες προέλευσης της πρώτης ύλης (γάλα) από την οποία παρασκευάσθηκαν τα εν λόγω προϊόντα .
Ειδικότερα :
α)Αναγράφεται η ένδειξη «από γάλα προέλευσης 100% π.χ. Ελληνικό ή π.χ. Ολλανδικό», όταν το γάλα που χρησιμοποιήθηκε προέρχεται από μία χώρα και
β) Αναγράφεται η ένδειξη «από την πρόσμιξη γάλακτος ……..% π.χ. Ελληνικό , ……….% π.χ. Ολλανδικό κ.λ.π.», όταν το γάλα που χρησιμοποιήθηκε προέρχεται από περισσότερες της μιας χώρας.
3. Σε περίπτωση που τα προϊόντα της παρ.1 προέρχονται από χώρες της Ευρωπαϊκής Κοινότητας (ΕΕ), πλην της Ελλάδος, ή εισάγονται από τρίτες χώρες, τότε επί της κλειστής συσκευασίας τους αναγράφεται υποχρεωτικά, πέραν των εξ’ άλλων διατάξεων επιβαλλομένων ενδείξεων και η ένδειξη που να υποδηλώνει τουλάχιστον τη συγκεκριμένη χώρα παραγωγής τους ( π.χ. παράγεται στην Ολλανδία, π.χ. παράγεται στην Γερμανία, π.χ. παράγεται στην Ελβετία ) .
4. Ειδικά για τα γιαούρτια που προσφέρονται στον τελικό καταναλωτή υπό μορφή χύμα από ανοικτές συσκευασίες (δοχεία ,βαρέλια κ.λ.π.)οι ενδείξεις των ως άνω παραγράφων 2 και 3 αναγράφονται υποχρεωτικά και επί των συσκευασιών αυτών .
5. Οι ενδείξεις των ως άνω παραγράφων 2 και 3 αναγράφονται υποχρεωτικά :α) Επί όλων των παραστατικών στοιχείων εμπορίας και διακίνησης των ως άνω προϊόντων (τιμολόγια ,δελτία αποστολής κ.λ.π) και β) Στην περίπτωση των προϊόντων της παραγράφου 4 του παρόντος άρθρου και επί της πινακίδας που είναι υποχρεωμένοι οι λιανοπωλητές να αναρτούν, σύμφωνα με το άρθρο 69 της παρούσης ΑΔ 14/89 , όπως ισχύει.
6.Οι ενδείξεις των ως άνω παραγράφων 2 και 3 αναγράφονται επί των συσκευασιών με ευδιάκριτα ευανάγνωστα και ανεξίτηλα γράμματα υποχρεωτικά στην Ελληνική γλώσσα και στο ίδιο οπτικό πεδίο όπου αναγράφεται και η ονομασία του προϊόντος .
7. Η ευθύνη για την αναγραφή επί της συσκευασίας των προϊόντων αυτών των ενδείξεων της ως άνω παραγράφου 2 βαρύνει τους παραγωγούς αυτών και των ενδείξεων της ως άνω παραγράφου 3 βαρύνει τους εισαγωγείς αυτών στην Ελλάδα.Οι λοιποί μεσολαβητές (χονδρέμποροι, λιανοπωλητές) απαγορεύεται να προμηθεύονται και να διακινούν τα ως άνω προϊόντα εάν δεν υπάρχουν οι προβλεπόμενες στις παρ.2 και 3 ενδείξεις.
8. Ειδικά για τα πάσης φύσεως πωλούμενα γάλατα, οι λιανοπωλητές υποχρεούνται όπως κάθε επί μέρους κατηγορία αυτών (απλής παστερίωσης, υψηλής παστερίωσης , μακράς διάρκειας, εβαπορέ, ζαχαρούχο ή μη) να την τοποθετούν σε ευδιάκριτα ξεχωριστά σημεία (π.χ. στα χρησιμοποιούμενα ψυγεία σε ξεχωριστό ράφι την κάθε κατηγορία).
Άρθρο 2
Προκειμένου για τα προϊόντα της παραγράφου 1 του άρθρου 37Α της Α.Δ. 14/89, τα οποία παρήχθησαν ή εισήχθησαν πριν την έναρξη ισχύος του παρόντος άρθρου και με την έναρξη ισχύος αυτού, ευρίσκονται αδιάθετα εις χείρας παντός διακινητού, όπου εξ’ αντικειμένου επί της συσκευασίας αυτών δεν αναγράφονται οι ενδείξεις των παραγράφων 2 και 3 του άρθρου 37Α της Α.Δ. 14/89, μπορούν να διατεθούν στον τελικό καταναλωτή ως έχουν , το αργότερα μέχρι 31- 7 -2009, με εξαίρεση τα γάλατα εβαπορέ, ζακχαρούχα ή μη, τα οποία μπορούν να διατεθούν στον τελικό καταναλωτή μέχρι 31-10-2009 .»
Άρθρο 3
1. Οι παραβάτες της παρούσας, πού ισχύει σε όλη την Χώρα από την επομένη της δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, με την επιφύλαξη των οριζομένων στο άρθρο 2, διώκονται και τιμωρούνται σύμφωνα με τον ισχύοντα Αγορανομικό Κώδικα
Συμφωνία Ε.Κ. σε παράταση προγραμμάτων αναδιάρθρωσης Ελλάδας – Ισπανίας 4 Το «πράσινο φως» για την υιοθέτηση της πρότασης κανονισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την παράταση των εθνικών προγραμμάτων αναδιάρθρωσης στον τομέα του βαμβακιού σε Ελλάδα και Ισπανία «άναψε» με μεγάλη πλειοψηφία η Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Με την πρότασή της η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιδιώκει να δώσει στα δύο βαμβακοπαραγωγικά κράτη μέλη της Κοινότητας τη δυνατότητα να εκπονήσουν προγράμματα διάρκειας 8 ετών, για την περίοδο 2010-2017, αντί των τετραετών προγραμμάτων που προβλέπει το υφιστάμενο κοινοτικό καθεστώς στο βαμβάκι. Παράλληλα, εάν εγκριθεί η πρόταση κανονισμού, θα επιτρέψει στις εκκοκκιστικές μονάδες, που δεν αξιοποιήθηκαν τα προγράμματα αναδιάρθρωσης τη διετία 2005-2006, να αποκτήσουν δικαίωμα σε ενίσχυση.
Σημειώνεται, πάντως, πως η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δεν αυξάνει το ποσό του ετήσιου προϋπολογισμού που έχουν στην διάθεση τους η Ελλάδα και η Ισπανία για τα προγράμματα αναδιάρθρωσης. Με βάση τον ισχύοντα κανονισμό το ελληνικό πρόγραμμα θα χρηματοδοτηθεί από την Κοινότητα με 4 εκατ. ευρώ για την περίοδο 2010-2013.