Τρίτη 20 Οκτωβρίου 2009

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

ΟΜΙΛΙΑ ΤΗΣ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΣΤΟ ΟΓΔΟΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΟΥ ΣΕΤΕ

«Πρώτα απ’ όλα θέλω να ευχαριστήσω ειλικρινά το Προεδρείο του ΣΕΤΕ, για την πρόσκληση που μου απεύθυνε για τη σημερινή μου παρουσία εδώ μαζί σας αλλά και να σας συγχαρώ για τη διοργάνωση αυτού του εξαιρετικά σημαντικού Συνεδρίου. Δεν είναι άλλωστε η πρώτη φορά, που ο ΣΕΤΕ αποδεικνύει έμπρακτα τη δυναμική παρουσία του με αποτελεσματικό τρόπο, στο πεδίο του Τουρισμού στη χώρα μας. Επίσης είναι και η πρώτη φορά που βρισκόμαστε όλοι μαζί μετά τις Εκλογές της 4ης Οκτωβρίου, οι οποίες άλλαξαν το πολιτικό τοπίο της χώρα μας, φέρνοντας το ΠΑΣΟΚ στην Κυβέρνηση.
Η αλήθεια είναι, πως βρισκόμαστε ακόμη στην αρχή των πραγμάτων και δεν σας κρύβω ότι είμαστε αντιμέτωποι με διάφορα άμεσα κα επείγοντας προβλήματα, τα οποία παραλάβαμε από τους προκατόχους μας. Δεν σας κρύβω επίσης και το ότι προφανώς δεν είμαστε ακόμη λειτουργικά πλήρως έτοιμοι, για να αναπτύξουμε τις δράσεις και τις πολιτικές μας - οι μέρες που βρισκόμαστε στις θέσεις μας άλλωστε είναι κυριολεκτικά ελάχιστες. Όμως θα σας παρακαλούσα όλα τα προηγούμενα να μην τα ακούσετε και να μην τα εκλάβετε ως «προσπάθεια δικαιολογίας» αλλά ως απλή περιγραφή της πραγματικής κατάστασης.
Σας διαβεβαιώνω όλους, ότι γνωρίζουμε πολύ καλά το πολιτικό και κοινωνικό κλίμα μέσα στο οποίο μας δόθηκε η εντολή να κυβερνήσουμε: δεν υπάρχει «περίοδος χάριτος», δεν υπάρχει διάθεση αναμονής - και αυτό είναι απόλυτα λογικό. Αφ’ ενός υπάρχουν μπροστά μας σοβαρότατα και εξαιρετικά επείγοντα προβλήματα, τα οποία απαιτούν άμεσες λύσεις και παρεμβάσεις. Αφ’ ετέρου, η υπομονή όλων έχει εξαντληθεί και ουδείς έχει πλέον τη διάθεση για πειραματισμούς ή για «σχέδια επί χάρτου». Όλα αυτά μας είναι γνωστά. Γνωρίζουμε πολύ καλά που βρισκόμαστε και γνωρίζουμε πολύ καλά ότι οφείλουμε να δράσουμε άμεσα.
Ο Τουρισμός είναι ένας από τους χώρους ο οποίος αντιμετωπίζει παρόμοια άμεσα και σοβαρά προβλήματα. Το ξέρουμε όλοι αυτό καλά και δεν υπάρχει κανένας λόγος να προσπαθήσω να ωραιοποιήσω την κατάσταση. Για την ακρίβεια μάλιστα, σας υπόσχομαι ότι εν αντιθέσει με την προηγούμενη διακυβέρνηση της χώρας, δεν έχω σκοπό να κάνω ποτέ κάτι παρόμοιο. Σας υπόσχομαι ότι πάντα από τη θέση αυτή θα με ενδιαφέρει μόνο η πραγματική και όχι η «ωραία» ή η «βολική» εικόνα. Η δική μας λογική είναι πως όταν κάτι δεν πάει καλά, προσπαθούμε να το αντιμετωπίσουμε και να το διορθώσουμε και όχι να «το κρύψουμε κάτω από το χαλί». Αυτό δεν έχει νόημα για κανένα, ούτε για εσάς, ούτε για εμάς, ούτε για τη χώρα.
Θα ήθελα όμως να μου επιτρέψτε να σας αναπτύξω το γενικό σκεπτικό της Κυβέρνησης, σχετικά με το πεδίο του Τουρισμού. Εκείνο που έχω πρώτα απ' όλα να πω, είναι ότι προσπαθήσαμε να “τοποθετήσουμε” τον Τουρισμό σε ένα συνολικό πλαίσιο πολιτικών, γιατί θεωρούμε ότι με τον τρόπο αυτό, αφ' ενός θα έχουμε τη δυνατότητα να επιλύσουμε πολλά και σοβαρά λειτουργικά προβλήματα και αφ' ετέρου, για να δρομολογήσουμε εξ' αρχής την κατεύθυνση την κατεύθυνση την οποία θέλουμε να ακολουθήσει στο μέλλον - και γίνομαι αμέσως πιο σαφής:
Προσωπικά, ήμουν πάντοτε από εκείνους που σε όλα τα χρόνια του ΠΑΣΟΚ στην Αντιπολίτευση, υποστήριζα δημόσια ότι η απόφαση της ΝΔ το 2004 να ιδρύσει ξεχωριστό, αυτόνομο Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης, ήταν θεωρητικά και κατ' αρχήν, μια “καλή ιδέα”. Και δεν έχω αναιρέσει αυτή μου την άποψη. Το πρόβλημα όμως, δεν βρίσκονταν στη “θεωρία” της ιδέας αυτής αλλά στην πρακτική της εφαρμογή. Με τον τρόπο που λειτουργούσε από την πρώτη κιόλας ημέρα το συγκεκριμένο Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης, όχι μόνο δεν προσέφερε κάτι επιπλέον στον Ελληνικό Τουρισμό, όχι μόνο δεν του προσέδωσε την ώθηση που απαιτούνταν αλλά αντιθέτως αποτέλεσε μία επιπλέον πηγή προβλημάτων, μια επιπλέον πηγή απορρόφησης λειτουργικών κονδυλίων, χωρίς να προσφέρει ανταποδοτικά τίποτε το ουσιαστικό.
Και ενώ θα περίμενε κανείς η κίνηση αυτή να «αναβαθμίσει» τον Τουρισμό, αντιθέτως τελικά ο Τουρισμός υποβαθμίσθηκε στο επίπεδο των κυβερνητικών προτεραιοτήτων της ΝΔ. Χωρίς ξεκάθαρες αρμοδιότητες, χωρίς ουσιαστικές δυνατότητες παραγωγής έργου, χωρίς επαρκή κονδύλια και προϋπολογισμό, κατέληξε τελικά να είναι απλά μια κυβερνητική «επικοινωνιακή πλατφόρμα», η οποία, άλλοτε είχε ως μοναδικό της σκοπό να εκπέμπει το μήνυμα «όλα πάνε υπέροχα» (χωρίς αυτό φυσικά να ισχύει) και άλλοτε εξυπηρετούσε απλά τις προσωπικές ανάγκες προβολής του εκάστοτε Υπουργού. Ένα κυβερνητικός θεσμός με αυτή ακριβώς τη λειτουργία, με αυτές ακριβώς τις δυνατότητες και αυτό ακριβώς το σκοπό λειτουργίας, δεν είχε καμία απολύτως θέση στη δική μας κυβερνητική λογική. Το αποτέλεσμα αυτής της αρχικά «καλής θεωρητικά ιδέας» της προηγούμενης Κυβέρνησης, ήταν ο Ελληνικός Τουρισμός τελικά να απομονωθεί από τα υπόλοιπα πεδία της διακυβέρνησης, να βρεθεί σε θέσεις χαμηλής προτεραιότητας και στην ουσία, να «ξεχαστεί» ολοκληρωτικά.
Από τη δική μας πλευρά είχαμε εξ’ αρχής δηλώσει ότι στόχος μας είναι η αναβάθμιση της κυβερνητικής προτεραιότητας του Τουρισμού. Και αυτό ακριβώς σκοπεύουμε να το επιτύχουμε, μέσα από μια συνολικά «νέα λογική» στη δομή της διακυβέρνησης. Η βασική ιδιαιτερότητα του Τουρισμού, είναι ότι δεν πρόκειται για ένα πεδίο με σαφείς διαχωριστικές γραμμές σε επίπεδο διακυβέρνησης αλλά στην ουσία πρόκειται για ένα θέμα, το οποίο με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο, συνδέεται οριζόντια, σχεδόν με το σύνολο των υπολοίπων πεδίων της διακυβέρνησης. Επομένως, το να βρίσκεται «απομονωμένος» από τα υπόλοιπα πεδία είναι ένα πρώτο και βασικό πρόβλημα. Το δεύτερο σημαντικό πρόβλημα, είναι η έντονη εποχικότητά του, η οποία επί χρόνια έχει εγκλωβίσει την αναπτυξιακή μας λογική στο γνωστό μοντέλο «ήλιος-θάλασσα». Για να υπάρξει περαιτέρω δυνατότητα δυναμικής ανάπτυξης του Ελληνικού Τουρισμού, πρέπει πρώτα απ’ όλα, αυτός να συνδεθεί άμεσα και λειτουργικά με τους τομείς εκείνους οι οποίοι αποτελούν τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα ως χώρα - και το βασικότερο όλων είναι αναμφισβήτητα ο Πολιτισμός.
Έχω ήδη υπόψη μου τις αντιρρήσεις και τις αμφιβολίες οι οποίες έχουν εκφραστεί για την απόφαση αυτή. Εκείνο όμως για το οποίο θέλω να σας διαβεβαιώσω σήμερα εδώ, είναι ότι έχουμε υπόψη μας, τόσο τις ιδιαιτερότητες και τα όρια του κάθε πεδίου, όσο και τις διαφορετικές τους ανάγκες: Ο Πολιτισμός μπορεί να είναι μια εξαιρετικά σημαντική πλευρά και πτυχή του Τουρισμού - αλλά σίγουρα δεν μπορεί να είναι η μόνη, γιατί ο Τουρισμός σε κάθε περίπτωση, έχει μια έντονα διακριτή οικονομική / επιχειρηματική πλευρά, την οποία όχι μόνο δεν αγνοούμε ή παραμελούμε αλλά αντιθέτως έχουμε σκοπό να την τονώσουμε και να την ενισχύσουμε. Από το άλλο μέρος, ο Πολιτισμός δεν μπορεί να έχει αποκλειστικά και μόνο μία διάσταση «τουριστικής εκμετάλλευσης» - όπως και η κοινή λογική άλλωστε το υπαγορεύει - αλλά αποτελεί ένα τεράστιο πεδίο πέρα από εκεί που έχει να κάνει με την πραγματική και ουσιαστική «ταυτότητα της χώρας» και τη θέση της μέσα στο «χώρο και το χρόνο». Με λίγα λόγια δηλαδή, αναγνωρίζουμε και σεβόμαστε απόλυτα την «εθνική βαρύτητα» του Πολιτισμού, όπως αναγνωρίζουμε και σεβόμαστε απόλυτα την «επιχειρηματική φύση» του Τουρισμού. Ο σκοπός της ένωσης των δύο αυτών πεδίων, είναι το ένα να ωφεληθεί τα μέγιστα από το άλλο, στα σημεία που υπάρχει μεταξύ τους επαφή και στα σημεία που τα ευρύτερα αντικείμενά τους εφάπτονται.
Από εκεί και πέρα, στόχος μας ήταν να επιλύσουμε και κάποια σημαντικά λειτουργικά προβλήματα, τα οποία υπήρχαν ακριβώς λόγω της διακριτής ύπαρξης των δύο διαφορετικών αυτών πεδίων. Πείτε τα αν θέλετε «γραφειοκρατικά προβλήματα», πείτε τα «προβλήματα αρμοδιοτήτων»
- το θέμα είναι ότι το αποτέλεσμά τους τελικά ήταν εξαιρετικά δυσμενές για τον Ελληνικό Τουρισμό:
- Το ότι δεν υπήρχε επαρκής αριθμός αρχαιοφυλάκων και σημαντικοί αρχαιολογικοί χώροι έκλειναν σε ώρες που θα έπρεπε να είναι ανοικτοί για τους Τουρίστες, ήταν ένα θέμα που αφορούσε ΜΟΝΟ το Υπουργείο Πολιτισμού, ενώ το Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης δεν είχε καμία δυνατότητα να παρέμβει για να το λύσει. Τώρα, παρόμοια προβλήματα αφορούν μία και μοναδική κυβερνητική πηγή, η οποία και θα είναι η μόνη αρμόδια για να τα επιλύει άμεσα. Το ίδιο πάνω-κάτω συνέβαινε και με διάφορες αρχαιολογικές τοποθεσίες οι οποίες αναφέρονται σε ξένους ταξιδιωτικούς οδηγούς και όταν οι επισκέπτες επιχειρούσαν να τους προσεγγίσουν έβρισκαν παρατημένες, εγκαταλελειμμένες και συχνά περιφραγμένες περιοχές, οι οποίες είχαν μεταβληθεί σε σκουπιδότοπους.
- Ένα άλλο σημαντικό λειτουργικό πρόβλημα, αφορά την απορρόφηση αναπτυξιακών κονδυλίων από το ΕΣΠΑ. Δεν ήταν λίγες οι φορές κατά τις οποίες, οι πάντες έβρισκαν μπροστά τους ένα ανυπέρβλητο γραφειοκρατικό τείχος, λόγω των διαφορετικών «κωδικών» των χρηματοδοτικών προγραμμάτων - άλλα εκείνα που αφορούσαν τον Πολιτισμό και άλλα εκείνα που αφορούσαν την Τουριστική Ανάπτυξη και προφανώς άλλες και οι αρμόδιες διαχειριστικές πηγές.
Όλα αυτά τα προβλήματα, με τη συνένωση των δύο πεδίων και τη δημιουργία του ενιαίου Υπουργείου, πιστεύουμε ότι θα επιλυθούν σύντομα και θα έχουμε στα χέρια μας πολλαπλάσιες αναπτυξιακές δυνατότητες.
Να προσθέσω τέλος σε όλο αυτό το σκεπτικό και τις επιπλέον σημαντικές δυνατότητες που ανοίγονται μπροστά μας, λαμβάνοντας υπόψη ότι στο πεδίο του Πολιτισμού, συμπεριλαμβάνεται και ο Αθλητισμός. Με λίγα λόγια και για να μην σας κουράζω, αυτό σημαίνει δύο πράγματα: διοργανώσεις διεθνούς κύρους και αθλητικός τουρισμός και άμεση αξιοποίηση των Ολυμπιακών Εγκαταστάσεων. Και δίνω εδώ αμέσως και ένα παράδειγμα το οποίο αφορά την προσωπική μου δέσμευση για την άμεση επίλυση του θέματος της δημιουργίας Μητροπολιτικού Συνεδριακού Κέντρου με αξιοποίηση των Ολυμπιακών Εγκαταστάσεων - κάτι που τόσο πολύ έχει ανάγκη ο Συνεδριακός Τουρισμός της χώρας μας και που για ανεξήγητους λόγους, όλα αυτά τα χρόνια είχε καταλήξει να γίνει το «γραφειοκρατικό γεφύρι της Άρτας». Υπόσχομαι το συντομότερο δυνατό, να κάνω ότι περνά από το χέρι μου για να επιλυθεί το ζήτημα αυτό, μαζί με όλα τα υπόλοιπα απαιτούμενα για τη γενική οργάνωση του πεδίου του Συνεδριακού Τουρισμού, όπως για παράδειγμα η σύσταση Μητρώου Συνεδρίων και η καθιέρωση της επαγγελματικής ιδιότητας του «διοργανωτή συνεδρίων».
Κυρίες και κύριοι, ο πρώτος και βασικός στόχος της Κυβέρνησης ως προς τον Τουρισμό, είναι η διόρθωση όλων των ανορθολογικών στοιχείων που υπάρχουν τη στιγμή αυτή στο συγκεκριμένο πεδίο. Για παράδειγμα, είναι εντελώς ανορθολογική η φορολόγηση των επαγγελματιών του θαλάσσιου τουρισμού ως «ιδιωτών κατόχων σκαφών αναψυχής» η οποία συνέβη στις αρχές του περασμένου καλοκαιριού, χωρίς να υπάρχει καμία δυνατότητα διάκρισης μεταξύ «ιδιώτη» και «επαγγελματία». Αυτό είναι ένα συγκεκριμένο στοιχείο, για το οποίο θα υπάρξει άμεση ενέργεια από πλευράς μας για την επίλυση του προβλήματος που έχει δημιουργηθεί.
Και φυσικά αυτό δεν είναι το μοναδικό «ανορθολογικό» στοιχείο που υπάρχει στον Τουρισμό. «Ανορθολογική» είναι επίσης η ύπαρξη σημαντικού νομοθετικού κενού για πολλά και σοβαρά ζητήματα που αφορούν τη συνολική ρύθμιση του πεδίου. Και εκείνο που μπορούμε τη στιγμή αυτή να σας διαβεβαιώσουμε χωρίς καμία αμφιβολία, είναι ότι έχουμε σκοπό αφ’ ενός να καλύψουμε το κενό αυτό το συντομότερο δυνατό και αφ’ ετέρου να μην νομοθετούμε με βάση «συγκεκριμένες φωτογραφικές περιπτώσεις» αλλά να νομοθετούμε με στόχο τη συνολικότερη επίλυση προβλημάτων και τη γενική ρύθμιση θεμάτων που χρονίζουν στον Ελληνικό Τουρισμό. Η πρακτική των «φωτογραφικών τροπολογιών της τελευταίας στιγμής», επί των δικών μας ημερών, δεν πρόκειται να υπάρξει - όσο και αν αυτό «στενοχωρήσει» κάποιους.
Όμως υπάρχουν άμεσα και επείγοντα προβλήματα μπροστά μας, τα οποία σχετίζονται φυσικά με την αρνητική εικόνα που παρουσιάζει φέτος ο Ελληνικός Τουρισμός. Τη στιγμή αυτή, δεν έχει ίσως νόημα η ανάλυση του «γιατί συνέβη» αυτό (αν και ποτέ μια παρόμοια συζήτηση δεν χάνει την αξία της…) αλλά αυτό που έχει μάλλον μεγαλύτερη σημασία είναι το «τι κάνουμε από εδώ και εμπρός». Η τουριστική επιχειρηματικότητα χρειάζεται άμεση στήριξη και αυτό είναι αναμφισβήτητο γεγονός. Και τη στήριξη αυτή θα την παρέχουμε έχοντας υπόψη μας όλες τις πλευρές του ζητήματος: και τις ανάγκες της τουριστικής επιχειρηματικότητας αλλά και τις ανάγκες των χιλιάδων εργαζομένων στον Τουρισμό. Κι αυτό γιατί, πολύ απλά δεν υπάρχει άλλη επιλογή: ο Τουρισμός είναι ένας κλάδος που αν δεν στηριχθεί και αν δεν βγει από τη δύσκολη αυτή στιγμή, τότε στην κυριολεξία κινδυνεύουν τα οικονομικά θεμέλια της χώρας μας. Αυτό είναι σαφές και κατανοητό από όλους μας.
Οι άμεσες ενέργειές μας, θα στηρίζονται κατά βάση στην εφαρμογή της «Πρότασης των 12 μέτρων για τη στήριξη του Τουρισμού», την οποία ήδη είχαμε ανακοινώσει στην αρχή της περιόδου της οικονομικής κρίσης. Είναι ήδη γνωστές νομίζω σε όλους οι προτάσεις αυτές και δεν υπάρχει λόγος να τις επαναλάβω εδώ αναλώνοντας το χρόνο σας. Η ουσία είναι ότι εκείνες οι δεσμεύσεις μας θα τηρηθούν στο ακέραιο - όπως άλλωστε και οτιδήποτε έχει ειπωθεί προεκλογικά από το ΠΑΣΟΚ.
Δηλωμένη είναι επίσης η πρόθεσή μας για την απόσυρση του Ειδικού Χωροταξικού Σχεδίου για τον Τουρισμό. Από την πρώτη στιγμή είχαμε διαφωνήσει με το συγκεκριμένο Σχέδιο, από την πρώτη στιγμή είχαμε δηλώσει ότι θα το αποσύρουμε και επιμένουμε στην πρόθεσή μας αυτή. Τέλος ένα ακόμη πρόβλημα για το οποίο είχαμε δεσμευθεί ότι θα μελετήσουμε πιθανές λύσεις και προτάσεις είναι το θέμα των «all inclusive» ξενοδοχειακών μονάδων. Το ζήτημα προφανώς δεν αφορά μόνο εμάς αλλά πρόκειται για ένα παγκόσμιο φαινόμενο και μια διεθνή πρακτική, η οποία εδώ και χρόνια έχει διαμορφώσει μια συγκεκριμένη «ειδική αγορά», η οποία δεν μπορεί να αγνοηθεί. Όμως, για τη δομή του Ελληνικού Τουριστικού προϊόντος - τουλάχιστον ως έχει τη στιγμή αυτή - τα «all inclusive» ξενοδοχεία αποτελούν ένα ζήτημα με το οποίο πρέπει να ασχοληθούμε και υποσχόμαστε ότι θα το κάνουμε.
Τρία επιπλέον σημεία, οφείλω να τονίσω ότι θα αποτελέσουν προτεραιότητες της πολιτικής μας για τον Τουρισμό.
Το πρώτο είναι οι Νέες Τεχνολογίες της Επικοινωνίας. Παγκοσμίως ο Τουρισμός, αποτελεί ένα προνομιακό πεδίο των νέων τεχνολογιών και ειδικότερα του Internet και την ίδια στιγμή, για την Ελλάδα εδώ και πολλά χρόνια, οι νέες τεχνολογίες για την κυβερνητική πολιτική στον Τουρισμό αποτελούσαν μια «άγνωστη περιοχή». Ο δικός μας στόχος είναι η δημιουργία μιας ξεχωριστής και συγκεκριμένης «Διαδικτυακής Τουριστικής Στρατηγικής Ταυτότητας» για τη χώρα. Στο πεδίο αυτό, δίνουμε ιδιαίτερη σημασία και βαρύτητα και σύντομα θα εξειδικεύσουμε και θα ανακοινώσουμε τις προτάσεις μας για το θέμα αυτό.
Το δεύτερο σημείο είναι, ότι έχουμε σκοπό να αντιμετωπίσουμε στην πράξη τον Τουρισμό όπως κάθε άλλη οικονομική δραστηριότητα κλίμακας: όχι μόνο με «διαίσθηση» και «ένστικτο» αλλά με τη χρήση όλων των δυνατών σύγχρονων εργαλείων. Οι στρατηγικές μελέτες μάρκετινγκ που έχουν γίνει και έχουν χρυσοπληρωθεί, δεν έχουν κανένα λόγο να παραμένουν «στα συρτάρια κάποιων, κάπου, κάπως». Ήρθε η ώρα να βγουν από αυτά τα συρτάρια, να επανα-μελετηθούν σοβαρά, να επικαιροποιηθούν όπου και όπως χρειάζεται και να αποτελέσουν τη βάση των στόχων και της πολιτικής μας για το άμεσο μέλλον του Τουρισμού. Πρέπει επιτέλους να κινηθούμε στη βάση «μετρήσιμων στόχων», να έχουμε τη δυνατότητα να «αξιολογούμε την αποτελεσματικότητα» των ενεργειών μας, να κινούμαστε στη βάση ενός οργανωμένου και μεθοδικού σχεδίου.
Το τρίτο σημείο, αφορά την προβολή της χώρας και την επικοινωνιακή της ταυτότητα. Είναι γνωστό ότι διαφωνούσαμε σε πάρα πολλά και βασικά σημεία με τον τρόπο με τον οποίο λάμβαναν χώρα όλες οι διαδικασίες που αφορούσαν το σημαντικό θέμα της επικοινωνιακής προβολής της χώρας μας στο εξωτερικό. Πολλά πράγματα απλά «ανακοινώνονταν» ή «παρουσιάζονταν», χωρίς τη συμμετοχή κανενός άλλου εμπλεκόμενου ή ενδιαφερόμενου φορέα, αλλαγές επί αλλαγών στην «επικοινωνιακή ταυτότητα» της χώρας και στα κεντρικά μηνύματα των εκστρατειών μας, αδιαφανείς διαδικασίες αναθέσεων, κανένας μηχανισμός αξιολόγησης της αποτελεσματικότητας - και τελικά το αποτέλεσμα ήταν το αντίθετο από το επιδιωκόμενο: να έχουμε μια «θολή» επικοινωνιακή εικόνα της χώρας μας, χωρίς κεντρικά σημεία αναφοράς και χωρίς ουσιαστικούς στόχους σε αυτά που θέλαμε τελικά να πετύχουμε μέσα από την προβολή και την επικοινωνία.
Στο συγκεκριμένο θέμα, αυτά που εμείς επιδιώκουμε να πετύχουμε είναι 1) διαφανείς διαδικασίες στις αναθέσεις των σχετικών έργων, 2) αποφάσεις που θα λαμβάνονται στη βάση ενός συγκεκριμένου σχεδίου στρατηγικού marketing για το brand της χώρας μας, 3) εμπλοκή και κατάθεση απόψεων όλων των βασικών θεσμικών φορέων αλλά και του Εθνικού Συμβουλίου Τουρισμού 4) έγκαιρη ολοκλήρωση των διαδικασιών και έγκαιρη εξέλιξη της ετήσιας καμπάνιας μας, 5) συστήματα αξιολόγησης της αποτελεσματικότητας κάθε επικοινωνιακής μας εκστρατείας, 6) δημιουργία μιας «ισχυρής» επικοινωνιακής ταυτότητας της χώρας μας με διάρκεια και συνέχεια στο άμεσο μέλλον. Η επικοινωνία στον Τουρισμό είναι ένα εξαιρετικά κρίσιμο τμήμα και ουδέποτε αρνηθήκαμε τη σημαντικότητά του. Η διαφορά μας όμως ως προς το θέμα αυτό, είναι ότι δεν πρόκειται να χρησιμοποιήσουμε την ανάγκη προβολής της χώρας μας για «να κάνουμε δουλειές» αλλά για να πετύχουμε το καλύτερο δυνατό για τους στρατηγικούς στόχους του Τουρισμού της χώρας μας. Δυστυχώς για φέτος, τα περιθώρια που έχουμε για να αναπτύξουμε τη στρατηγική μας αυτή, είναι από περιορισμένα έως ανύπαρκτα - και για το λόγο αυτό, μόνο κάποιες διορθωτικές κινήσεις μπορούν να γίνουν όπου πιστεύουμε ότι αυτές χρειάζονται.
Όμως κυρίες και κύριοι, θα μου επιτρέψτε να αξιοποιήσω τη σημερινή ευκαιρία για να στείλω παράλληλα και ένα μήνυμα προς πάσα κατεύθυνση. Στις 4 Οκτωβρίου ψηφιστήκαμε με τον τρόπο που ψηφιστήκαμε από τους Έλληνες Πολίτες, για ένα βασικό λόγο κατά τη γνώμη μου: γιατί οι πάντες έχουν φθάσει πια σε ένα σημείο-«μη παρέκει» με την αδιαφάνεια, τις πελατειακές σχέσεις και τα φαινόμενα διαφθοράς. Το δικό μου προσωπικό μήνυμα λοιπόν από εδώ σήμερα, είναι ότι στο βαθμό που με αφορά το ζήτημα και στο πεδίο ευθύνης μου, δεν πρόκειται να ανεχτώ κυριολεκτικά το παραμικρό. «Κυκλώματα», «πάγιες πρακτικές», «παρέες», «προνομιακές σχέσεις» και άλλα παρόμοια φαινόμενα, «όπου» και «αν» βρίσκονται μέσα στους λειτουργικούς μηχανισμούς που αφορούν τον Τουρισμό, ας γνωρίζουν από τώρα ότι οι «καλές ημέρες» τελείωσαν. Η κατασπατάληση χρημάτων και κονδυλίων και το να πληρώνουμε για «100» αυτό που στην πραγματικότητα αξίζει «10» και τελικά μας αποφέρει «1», τελείωσε. Από δικής μου πλευράς, όχι μόνο δεν πρόκειται να υπάρξει κανενός είδους «ανοχή» σε παρόμοια φαινόμενα, αλλά αντιθέτως θα υπάρξει και καθιέρωση υποχρεωτικής λογοδοσίας και διαφάνειας σε ΟΛΑ τα επίπεδα που με αφορούν. Και θέλω αυτό να είναι σαφές και ξεκάθαρο από την αρχή προς όλους.
Θα ήθελα κλείνοντας, να επισημάνω κάτι ιδιαίτερα σημαντικό κατά τη γνώμη μου: όλα όσα σας προανέφερα ως προτάσεις, σχέδια και στρατηγικές, δεν πρόκειται να συμβούν μέσα από λογικές «αποφασίζουμε και διατάζουμε» - δεν πρόκειται να ισχυριστούμε ότι «κατέχουμε το αλάθητο» τη στιγμή που όλοι θα μας λένε ότι κάνουμε λάθος - δεν πρόκειται να απομακρυνθούμε από αυτούς που έχουν ουσιαστική γνώση των θεμάτων και των προβλημάτων, από αυτούς που τους αφορούν άμεσα τα επιμέρους πεδία. Θεωρούμε ότι η βάση των πάντων, είναι η μεταξύ μας επαφή και ο διάλογος. Τίποτε περισσότερο και τίποτε λιγότερο από αυτό. Όπως βρισκόμασταν δίπλα σας από την πλευρά της Αντιπολίτευσης, έτσι θα βρισκόμαστε δίπλα σας και από την πλευρά της Κυβέρνησης. Η συνεργασία όλων των ανθρώπων του Τουρισμού, δεν πρόκειται να είναι για εμάς ένα στοιχείο «πρόφασης» αλλά ένα στοιχείο «ουσίας». Χωρίς τη δική σας γνώμη, χωρίς τη δική σας συνεργασία και χωρίς τη δική σας συναίνεση, τίποτε δεν μπορούμε να επιτύχουμε και τίποτε δεν πρόκειται να λειτουργήσει με τον τρόπο τον οποίο στοχεύουμε και ελπίζουμε.
Η κατάσταση είναι δύσκολη, ίσως και οριακή. Αυτό όμως σημαίνει ότι δεν έχουμε επιλογές παρά μόνο μία: να πετύχουμε τους στόχους μας. Και πιστεύω ότι τους τρόπους τους γνωρίζουμε. Με λίγα λόγια κυρίες και κύριοι - ξέρουμε και εσείς και εμείς, τι απαιτείται στα βασικά σημεία, για να υπάρξει και πάλι μια δυναμική ανοδική πορεία του Ελληνικού Τουρισμού. Ας συνεργαστούμε, ας δουλέψουμε μαζί και ας το επιτύχουμε επιτέλους».

Σας ευχαριστώ.