Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου 2013

Οικονομικά ισχυρός ο Δήμος Χαλκιδέων

Στη συνεδρίαση του στις 27 Νοεμβρίου, το Δημοτικό Συμβούλιο υπερψήφισε τον Προϋπολογισμό Οικον. Έτους 2014 του Δήμου Χαλκιδέων.
Έναν προϋπολογισμό που επιβεβαιώνει ότι η Δημοτική Αρχή, παρά τις δυσβάστακτες συνθήκες από το γενικότερο ασφυκτικό οικονομικό πλαίσιο και τις κοινωνικές επιπτώσεις του, συνεχίζει με επιτυχία την προσπάθεια να σταθεί όρθιος ο Δήμος (σημειωτέον, ένας μητροπολιτικός δήμος με ευρύτατο πεδίο παρεχομένων υπηρεσιών) και να ανταποκρίνεται στην εντολή των πολιτών, εξακολουθώντας να διαθέτει δημοτικές δράσεις και .....

κοινωνικές δομές και να εκτελεί σχεδιασμένα έργα, τόσο στη Χαλκίδα όσο και σε όλες τις
Δημοτικές Ενότητες.
Είναι χαρακτηριστικό δε, ότι σε κατάσταση γενικευμένης αδυναμίας πολλών Δήμων για την κατάρτιση ισοσκελισμένου Προύπολογισμού, ο Δήμος Χαλκιδέων είναι ένας από τους τρεις πρώτους που κατέθεσαν τον Προϋπολογισμό τους στο Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας ΟΤΑ, βάσει των δεδομένων του Υπουργείου Εσωτερικών, εντός προθεσμίας, στις 5 Σεπτεμβρίου 2013.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, παρά την περικοπή της κρατικής επιχορήγησης κατά 60% την τελευταία 3ετία, την ανάληψη πρόσθετων αρμοδιοτήτων χωρίς την συνοδεία ανάλογων πόρων, την επιβάρυνση από την αποπληρωμή των χρεών των συνενούμενων Δήμων στο «Καλλικρατικό» σχήμα, την επιπρόσθετη απώλεια πόρων από την κατανομή των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων που συνεχίζει να γίνεται βάσει της απογραφής του 2001 και όχι του
2011 κ.α.:
- Ο Δήμος Χαλκιδέων και για το 2014 δεν αυξάνει τα δημοτικά τέλη (καθαριότητας – ηλεκτροφωτισμού). Είναι η πέμπτη συνεχής χρονιά χωρίς αναπροσαρμογή των δημοτικών τελών. Με τη Δημοτική Αρχή να μην θέλει να επιβαρύνει επιπρόσθετα τους πολίτες-δημότες που ζουν έντονα την οικονομική κρίση, με τη μείωση των εισοδημάτων τους και τις έκτακτες
εισφορές / μόνιμα «χαράτσιᨻ που κάθε τόσο καλούνται να καταβάλουν στο Κράτος.
- Την ίδια πρακτική ακολουθεί η Δημοτική Αρχή και για τα τέλη ύδρευσης
– αποχέτευσης της ΔΕΥΑΧ, που παραμένουν χωρίς αύξηση στη μετα-«Καλλικρατική» περίοδο, ούτε καν την τιμαριθμική αναπροσαρμογή. Στις Περιφερειακές Δημοτικές Ενότητες (αφού ενδιάμεσα υπήρξε η αναπόφευκτη ενσωμάτωση μετά τη συνένωσή τους στον τέως Δήμο Χαλκιδέων), για 3 χρόνια. Και στα όρια του τέως Δήμου Χαλκιδέων, από το 2007, φαινόμενο
μοναδικό σε όλη τη Χώρα.
Η Δημοτική Αρχή επιλέγει την οδό της συνετής διαχείρισης και παρά την αύξηση του κόστους των προσφερόμενων υπηρεσιών (π.χ. από το διπλασιασμό της τιμής των καυσίμων) έχει κατορθώσει μείωση των λειτουργικών δαπανών (π.χ. η εγκατάσταση του συστήματος ΤΕΤRA έχει αποδώσει εξοικονόμηση καυσίμων και εργατοωρών) και καλό επίπεδο παρεχομένων υπηρεσιών.
Ενδεικτικό της αποτελεσματικής διαχείρισης, εν μέσω του γενικότερα δυσχερούς οικονομικού κλίματος είναι ότι, την ημέρα ψήφισης του Προϋπολογισμού, ο Δήμος Χαλκιδέων παρουσίαζε ταμειακό διαθέσιμο 14. 155.238,49 ευρώ.
Όταν, όπως προκύπτει από την πρόσφατη γενική συνέλευση της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας, από το σύνολο των δυσκολιών που όλο και συσσωρεύονται και έχουν φέρει την Τοπική Αυτοδιοίκηση στα όρια της ασφυξίας, υπάρχουν Δήμοι που αδυνατούν πλήρως να ανταπεξέλθουν και είτε βρίσκονται σε αναστολή πληρωμών είτε πληρώνουν έναντι είτε
χρησιμοποιούν επενδυτικούς πόρους (ΣΑΤΑ) για την πληρωμή προσωπικού, κατά παράβαση της νομοθεσίας, ο Δήμος Χαλκιδέων είναι από τους ελάχιστους που διατηρούν δεσμευμένο το ποσό –όχι της μίας, όπως απαιτεί η νομοθεσία αλλά- δύο μισθοδοσιών.
Ενώ και τα όποια επιδόματα, οι όποιες δικαστικές αποφάσεις και οι παροχές σε είδος εκτελούνται πάντα εμπρόθεσμα σε ότι αφορά στις Υπηρεσίες του Δήμου Χαλκιδέων.
Με δεδομένα ότι α) από το ταμειακό διαθέσιμο, τα 7.100.494,53 ευρώ (από τους έκτακτους ειδικευμένους πόρους) προορίζονται για επενδύσεις και χρηματοδοτήσεις έργων, β) οι αμοιβές και τα λοιπά έξοδα του πάσης φύσεως προσωπικού ανέρχονται μόλις στο –στατιστικά ενθαρρυντικό- 33,78% των τακτικών εσόδων γ) την απρόσκοπτη καταβολή των ίδιων συμμετοχών σε μεγάλα συγχρηματοδοτούμενα έργα και δ) το ύψος των έργων που εκτελέστηκαν, εξελίσσονται και σχεδιάζονται από ίδιους πόρους, είναι εμφανείς οι δυνατότητες του Δήμου Χαλκιδέων και του αναπτυξιακού ρόλου που εξυπηρετεί για την περιοχή.
Τα οικονομικά αποτελέσματα του εύρωστου Δήμου Χαλκιδέων δεν αποτελούν απλά πιστοποίηση της επαρκούς διαχείρισης από πλευράς Δημοτικής Αρχής.
Αποτελούν παράλληλα κατάκτηση των πολιτών-δημοτών, αφού εξασφαλίζουν την υγιή πορεία και την αναπτυξιακή προοπτική του Δήμου μας