Πέμπτη 18 Ιουνίου 2015

ΔΗΜΟΣ ΧΑΛΚΙΔΕΩΝ



                                                      ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ



Υπόμνημα για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο Δήμος Χαλκιδέων, όντας ο μεγαλύτερος Δήμος ενός νομού που έχει πληγεί ανεπανόρθωτα από την ανεργία και την αποβιομηχάνιση και παράλληλα έχει “εξαιρεθεί” τις τελευταίες δεκαετίες από τον προγραμματισμό μεγάλων αναπτυξιακών έργων, έδωσε ο Δήμαρχος Χαλκιδέων Χ. Παγώνης στον Πρόεδρο του ΚΙΔΗΣΟ και πρώην Πρωθυπουργό Γ. Παπανδρέου, κατά τη χθεσινή συνάντησή τους.

Στη συζήτηση που πραγματοποιήθηκε , ο Δήμαρχος....
Χαλκιδέων αναφέρθηκε και στις προοπτικές ανάπτυξης του Δήμου, πρώτιστα για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των δημοτών (κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, δημιουργία αστικού πρασίνου), εξασφάλιση υποδομών (οδικό δίκτυο, νέο εμπορικό λιμάνι κ.α.), προώθηση του δευτερογενούς τομέα (με στόχο την προσέλκυση νέων επιχειρήσεων για εξασφάλιση νέων θέσεων εργασίας) , αλλά και του τριτογενούς, αξιοποιώντας και προβάλλοντας την ιστορία και τον πολιτισμό του Δήμου Χαλκιδέων για τουριστική ανάπτυξη του Δήμου.  

ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΓΙΑ ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΤΗΣ ΧΑΛΚΙΔΑΣ

Αγαπητέ Πρόεδρε,
Ο Δήμος Χαλκιδέων, υπό την σημερινή του μορφή, όπως προέκυψε από την εφαρμογή του ν. 3852/2010,  με πληθυσμό άνω των 102.000 κατοίκων είναι ο μεγαλύτερος Δήμος της περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας. Η γεωαναπτυξιακή θέση της Χαλκίδας ιδίως λόγω της γειτνίασης με τη μητροπολιτική περιοχή της Αττικής και  την παραμητροπολιτική βιομηχανική ζώνη Οινοφύτων – Σχηματαρίου- Ριτσώνας αποτελεί πηγή πλεονεκτημάτων εφόσον αυτά αξιοποιηθούν καταλλήλως αλλά και μειονεκτημάτων ιδίως  λόγω της μεταφοράς του παραγόμενου ΑΕΠ προς την Αττική γεγονός όμως που έχει οδηγήσει και στην ψευδεπίγραφη ένταξη της Στερεάς Ελλάδας στις  αναπτυσσόμενες περιφέρειες της Ευρώπης, στερώντας πόρους και ευκαιρίες. Σε αυτό το γεωαναπτυξιακό περιβάλλον ο Δήμος Χαλκιδέων αντιμετωπίζει σήμερα τα ακόλουθα προβλήματα.

1. Η αποβιομηχάνιση που έπληξε την Εύβοια και την περιοχή της Χαλκίδας ακόμη και πριν την οικονομική κρίση, τα τελευταία πέντε χρόνια επιδείνωσε και εκτίναξε στα ύψη την ανεργία στην περιοχή της Χαλκίδας έχοντας άμεσες και οδυνηρές συνέπειες στην τοπική οικονομία. Εκτός από τις μεγάλες βιομηχανικές μονάδες πολλές μικρές μικρομεσαίες βιοτεχνίες και εμπορικές επιχειρήσεις έχουν κλείσει. Η παραγωγική δυναμική της πόλης έχει υποστεί τεράστια ζημία και έχει ακινητοποιηθεί.

2. Η Χαλκίδα της Ανεργίας και της Φτώχειας έρχεται περισσότερο τραγικά αντιμέτωπη με την έλλειψη των αναγκαίων εκείνων υποδομών που θα επέτρεπαν την αξιοποίηση άλλων δυνατοτήτων και την στροφή του αναπτυξιακού προσανατολισμού προς τον τριτογενή τομέα, τις υπηρεσίες και τον τουρισμό. Δυστυχώς η Χαλκίδα και η Εύβοια στερήθηκαν όλες τις προηγούμενες δεκαετίες τα αναγκαία έργα υποδομής όπως οδικοί άξονες, λιμενικά έργα κ.ο.κ. Τα σημαντικότερα από αυτά είναι:
2.1. Η παράκαμψη της Χαλκίδας, έργο που αποτελεί μέρος του συνολικότερου οδικού δικτύου της Εύβοιας και ταυτόχρονα κλειδί για την λειτουργία των λοιπών οδικών αξόνων που λείπουν από τον νομό.
2.2. Οι λοιποί οδικοί άξονες, ο Βόρειος και ο Νότιος Οδικός Άξονας της Εύβοιας παραμένουν αιτήματα και σχεδιασμοί που δυστυχώς απέχουν από την άμεση προοπτική υλοποίησης. Χωρίς όμως αυτούς και την παράκαμψη της Χαλκίδας η Εύβοια εξακολουθεί να παραμένει αναπτυξιακά αδύναμη και απομονωμένη.  Η ένταξή τους στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών και κυρίως η ένταξή τους σε χρηματοδοτικά προγράμματα παραμένουν οι μοναδικές ελπίδες μας για την άρση της απομόνωσης και την ένταξη της Χαλκίδας και της Εύβοιας στον αναπτυξιακό γίγνεσθαι της Ελλάδας και της Ευρώπης.
2.3. Η Χαλκίδα μπορεί να αποκτήσει σημαντικότερη θέση στις θαλάσσιες μεταφορές αξιοποιώντας την μικρή απόσταση από τον ΠΑΘΕ και την διέλευση του προαστιακού σιδηροδρομικού δικτύου Οινόη Χαλκίδας. Αυτό σημαίνει όμως άμεση μεταφορά του Λιμένα της Χαλκίδας στην βοιωτική ακτή και ειδικότερα στην περιοχή της Αυλίδος. Η απόκτηση νέου και σύγχρονου εμπορικού κυρίως λιμένα στην βοιωτική ακτή της Χαλκίδας αποτελεί για την πόλη αλλά και την ευρύτερη περιοχή της  ένα σημαντικό αναπτυξιακό πόρο.  Ομοίως θα λειτουργήσει θετικά για την ανάδειξη της Εύβοιας και ιδίως της ανατολικής της ακτής ως διαπεριφερειακής πύλης προς το Αιγαίο η ολοκλήρωση της αναβάθμιση τους λιμανιού της Κύμης, κάτι όμως που ναρκοθετείται από την ανυπαρξία ενός σύγχρονου οδικού άξονα Χαλκίδα- Κύμη.
2.4. Η  Χαλκίδα αλλά και η Εύβοια αγωνιά για την ολοκλήρωση του νέου Νοσοκομείου της Χαλκίδας. Η απόκτηση ενός σύγχρονου Νοσοκομείου υπήρξε για πολλές δεκαετίες στόχος και προσδοκία της ευβοϊκής κοινωνίας. Το έργο έχει ξεκινήσει αλλά απαιτείται η απόλυτη διασφάλιση των αναγκαίων πόρων για να ολοκληρωθεί εγκαίρως.
2.5. Η Χαλκίδα κατά τις προηγούμενες δεκαετίες υπήρξε μία ραγδαία αυξανόμενη πόλη η οποία όμως δεν κατόρθωσε έως σήμερα να επιλύσει  κρίσιμα προβλήματα χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού. Μετά από δύο και πλέον δεκαετίες αναμονής τελικά έχει επιστραφεί για επανασύνταξη το νέο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο της Χαλκίδας. Συνεπώς ξεκινάμε πάλι από την αρχή για τον πολεοδομικό σχεδιασμό της πόλης, για την οργάνωση μίας βιώσιμης πόλης. Παράλληλα όμως  απαιτείται η ολοκλήρωση του χωροταξικού σχεδιασμού στην Εύβοια έτσι ώστε να καθορίζονται οι χρήσεις γης  σε νέες σύγχρονες βάσεις έτσι ώστε να οργανώνονται οι οικονομικές και αναπτυξιακές δραστηριότητες. Χωρίς το κανονιστικό πλαίσιο του χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού η Χαλκίδα δεν θα μπορέσει να αξιοποιήσει τα γεωαναπτυξιακά της πλεονεκτήματα και τις δυνατότητες  παραγωγικής ανασυγκρότησης.
3. Πέραν των παραπάνω μεγάλων ζητημάτων που αποτελούν προβλήματα και ταυτόχρονα μεγάλες προκλήσεις για να αλλάξουμε την πορεία της Χαλκίδας και να την κατευθύνουμε στην ανάπτυξη, υπάρχει και μία σειρά από περισσότερο τοπικά αλλά εξίσου κρίσιμα προβλήματα και προτεραιότητες. Μεταξύ αυτών είναι η αντιμετώπιση του προβλήματος των σπηλαιώσεων στην παραλία της Χαλκίδας στο κέντρο του αστικού ιστού. Η διάβρωση της ακτής θέτει σε άμεσο κίνδυνο το κεντρικό παραλιακό μέτωπο της πόλης. Αναμένουμε την άμεση εκτέλεση των αναγκαίων έργων η έναρξη των οποίων, παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις, καθυστερεί δραματικά.
Μετά την ολοκλήρωση των αποφάσεων των αρμοδίων αρχαιολογικών αρχών  προωθούμε την άμεση ανακατασκευή της Δημοτικής Αγοράς της Χαλκίδας  ένα κρίσιμο τοπόσημο με πολιτιστικές, κοινωνικές και οικονομικές διαστάσεις το οποίο για πολλά χρόνια παρέμεινε εστία ρύπανσης στην καρδιά της πόλης. Η προσπάθεια αυτή σε συνδυασμό με ένα ευρύτερο πρόγραμμα αστικής ανάπλασης στοχεύει στη διαμόρφωση μίας αξιοβίοτης πόλης, μίας Χαλκίδας στην οποία αξίζει να ζεις και να εργάζεσαι, αξιοποιώντας προφανώς τη γεωαναπτυξιακή θέση πλησίον της μητροπολιτικής Αττικής. Όλο αυτό το σχέδιο απαιτεί όμως χρηματοδότηση. Πρόκειται για ένα σχέδιο Ανάπτυξης για το οποίο ζητούμε την ενίσχυση της Πολιτείας για να το κάνουμε πράξη. Σε αυτό πέραν από την Δημοτική Αγορά, εντάσσεται η ανάπλαση της ιστορικής συνοικίας πέριξ του Παλαιοχριστιανικού Μνημείου της Αγίας Παρασκευής, η ενοποίηση του χώρου αυτού με τον υπό διαμόρφωση χώρο του Μουσείου της Αρέθουσας και τον αρχαιολογικού χώρου της Αρέθουσας, η ανάπλαση του παραλιακού μετώπου της πόλης και η ανάδειξη του φυσικού παλιρροϊκού φαινομένου του Ευρίπου που αποτελεί παγκόσμια ιδιαιτερότητα της Χαλκίδας.
Επιδίωξή μας είναι η ενίσχυση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων του Δήμου μας και επομένως η θέση του στο διεθνή ανταγωνισμό, με έμφαση στην προσέλκυση μόνιμων κατοίκων, επιχειρήσεων και τουριστών, ώστε να καταστεί δυνατή η ανάπτυξή του αειφορικά και βιώσιμα.
Για όλα τα παραπάνω προσδοκούμε στην υποστήριξή σας  και είμαστε πάντοτε διαθέσιμοι να αναπτύξουμε αναλυτικότερα τα διαλαμβανόμενα στο παρόν υπόμνημα

                                                                           Χαλκίδα 17 Ιουνίου 2015
                                                                           Χρήστος Δημ.  Παγώνης
                                                                              Δήμαρχος Χαλκιδέων