Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου 2013

ΔΗΜΟΣ ΧΑΛΚΙΔΕΩΝ -Η ΑΥΞΗΣΗ ΔΙΟΔΙΩΝ ΚΑΤΑ 95%...

Η αύξηση των διοδίων κατά 95%
στη διαδρομή Χαλκίδας-Αθήνας
ακυρώνει εν τη γενέσει του
το τεχνητό κλίμα ευφορίας που επιχειρείται
ως προς το οδικό δίκτυο του Νομού

Η ΑΥΞΗΣΗ ΔΙΟΔΙΩΝ ΚΑΤΑ 95%...


Η πολυδιαφημισμένη διαπραγμάτευση του υπουργού Υποδομών Μιχάλη
Χρυσοχοϊδη για την επανεκκίνηση των έργων αποπεράτωσης των μεγάλων
οδικών αξόνων, στην πραγματικότητα κατέληξε στην υποταγή στα
εργολαβικά συμφέροντα, με την πλήρη αποδοχή των όρων τους.
Οι αναθεωρημένες συμβάσεις που κατατέθηκαν στη Βουλή, προκειμένου ....


να κυρωθούν με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, το αργότερο έως τις 10
Δεκεμβρίου, επιφέρουν αλλαγές στην τιμολογιακή πολιτική των διοδίων και
προσθέτουν νέους σταθμούς.
Το επιβαλλόμενο τέλος διοδίων υπολογίζεται με βάση το μήκος χρέωσης
εκάστου σταθμού. Η βασική τιμή ανέρχεται σήμερα σε 0,025 ευρώ ανά
χιλιόμετρο και πρόκειται να αυξηθεί κατά 60%, σε 0,040 ευρώ ανά χιλιόμετρο.
Συγκεκριμένα, στον αμφίπλευρο σταθμό διοδίων Αφιδνών, από την 1η
Ιανουαρίου 2014, το αντίτιμο για τα επιβατικά οχήματα θα διαμορφωθεί
στα 3,35 ευρώ από 2,10 ευρώ που είναι σήμερα.
Ο πλήρης κατάλογος των νέων τιμών, από 1η Ιανουαρίου 2014, στα
διόδια Αφιδνών, διαμορφώνεται ως εξής:
- δίκυκλα και τρίκυκλα / σε 2,35 ευρώ (από 1,50 ευρώ)
- επιβατηγά και άλλα ελαφρά οχήματα, με ή χωρίς ρυμουλκούμενο, ύψους
έως 2,20 μ. / σε 3,35 ευρώ (από 2,10 ευρώ)
- φορτηγά, λεωφορεία και άλλα οχήματα, με ή χωρίς ρυμουλκούμενο, με 2 ή 3
άξονες, ύψους μεγαλύτερου από 2,20 μ. / σε 8,45 ευρώ (από 5,30 ευρώ)
- φορτηγά και άλλα οχήματα, με ή χωρίς ρυμουλκούμενο, με 4 ή
περισσότερους άξονες, ύψους μεγαλύτερου από 2,20 μ. / σε 11,85 ευρώ
(από 7,45 ευρώ).
Παράλληλα, προβλέπεται και τοποθέτηση νέων σταθμών διοδίων.
Συγκεκριμένα θα κατασκευαστεί αμφίπλευρος μετωπικός σταθμός
διοδίων στο Βαθύ (για τη χρέωση του δρόμου Σχηματαρίου-Χαλκίδας) με
προβλεπόμενη ημερομηνία έναρξης λειτουργίας την 1η Ιανουαρίου 2015
και με τιμή την ανώτατη επιτρεπόμενη στα 0,067 ευρώ ανά χιλιόμετρο. Που
σημαίνει κόστος διέλευσης για τα επιβατικά οχήματα 0,75 ευρώ.
Ο πλήρης κατάλογος των τιμών, από 1η Ιανουαρίου 2015, στα νέα
διόδια του δρόμου Σχηματαρίου-Χαλκίδας, θα έχει ως εξής:
- δίκυκλα και τρίκυκλα / σε 0,50 ευρώ
- επιβατηγά και άλλα ελαφρά οχήματα, με ή χωρίς ρυμουλκούμενο, ύψους
έως 2,20 μ. / σε 0.75 ευρώ
- φορτηγά, λεωφορεία και άλλα οχήματα, με ή χωρίς ρυμουλκούμενο, με 2 ή 3
άξονες, ύψους μεγαλύτερου από 2,20 μ. / σε 1,90 ευρώ
- φορτηγά και άλλα οχήματα, με ή χωρίς ρυμουλκούμενο, με 4 ή
περισσότερους άξονες, ύψους μεγαλύτερου από 2,20 μ. / σε 2,65 ευρώ.
Πρόκειται για σαρωτικές αυξήσεις που σπάνε κάθε προηγούμενο ρεκόρ
και καθιστούν τη χώρα μας την ακριβότερη στον κόσμο στα διόδια και τη
διαδρομή Χαλκίδα-Αθήνα την πλέον επιβαρυμένη ανά την επικράτεια.
Αφού, το σημερινό κόστος των 4,20 ευρώ σε διόδια για τη μετακίνηση
στη διαδρομή Χαλκίδας-Αθήνας μετ’ επιστροφής, από 1η Ιανουαρίου
2014 αυξάνεται (κατά 60%) στα 6,70 ευρώ και από 1η Ιανουαρίου 2015
στα 8,20 ευρώ, σε μια συνολική αύξηση ύψους 95%!!!
Η διαμορφούμενη κατάσταση
α) επιβαρύνει υπέρογκα το κόστος των μετακινήσεων και κατά συνέπεια
- στην ουσία ζητείται από τον πληθυσμό της περιοχής Χαλκίδας (αλλά και
της υπόλοιπης Εύβοιας) πρωταθλήτρια; της ανεργίας και των λουκέτων με
ραγδαία πτώση του βιοτικού επιπέδου, να πληρώνουν πρόσθετα διόδια
- πλήττει την επισκεψιμότητα της Χαλκίδας και της υπόλοιπης Εύβοιας,
αφού οι επισκέπτες που με τα ήδη υπάρχοντα διόδια, πληρώνουν
υπερδιπλάσια σε σχέση με τους διερχόμενους των άλλων περιοχών προς την
Κεντρική Ελλάδα, με τα νέα διόδια θα πληρώνουν ακόμη περισσότερα για το
πέρασμά τους στη Χαλκίδα και την υπόλοιπη Εύβοια
β) επιβαρύνει δραματικά το κόστος των μεταφορών, με αποτέλεσμα την
προτίμηση των οδηγών –ιδιαίτερα των φορτηγών- στον παλαιό δρόμο,
την κατακόρυφη αύξηση της κυκλοφορίας σ’ αυτόν, με την υποδομή του,
όπως έχει αποδειχθεί κατά το παρελθόν, να μην μπορεί να εξυπηρετήσει με
ασφάλεια τέτοιον φόρτο.
Έτσι όμως, ο νέος δρόμος Σχηματαρίου–Χαλκίδας θα μετατραπεί
από την αχρησία σε δρόμο «φάντασμα» ενώ θα ξανανοίξει ο μακρύς
κατάλογος θυμάτων του παλαιού δρόμου-καρμανιόλα που άδικα
πιστεύαμε πως έχει κλείσει οριστικά…
Παράλληλα, η περιοχή μας τυγχάνει απαξιωτικής αντιμετώπισης από
πλευράς Πολιτείας, αφού καλείται να πληρώσει διόδια για 11 χιλιόμετρα του
δρόμου Σχηματαρίου – Χαλκίδας που αν και κατασκευάστηκε ως δημόσιο
έργο, από ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις και εθνικούς πόρους (και αυτό ήταν
το ελάχιστο από αυτά που υποχρεούνταν να αποδοθούν, από αυτά που
δικαιούταν και συνεχίζει να δικαιούται ο Νομός) ωστόσο αποτελεί τμήμα προς
εκμετάλλευση της σύμβασης παραχώρησης του Ελληνικού Δημοσίου στην
κοινοπραξία «Νέα Οδός», για τη χρηματοδότηση του έργου της Ιονίας Οδού
(από τη Γέφυρα Ρίου – Αντίρριου μέχρι τα Γιάννενα)…
Προσδοκούμε ότι οι αναθεωρημένες συμβάσεις για την επανεκκίνηση
των έργων αποπεράτωσης των μεγάλων οδικών αξόνων με τις σαρωτικές
αυξήσεις στα τέλη διοδίων δεν θα κυρωθούν από τη Βουλή.
Στην αντίθετη περίπτωση, θα τις ανατρέψουμε στην πράξη, καλώντας
σε γενικευμένη άρνηση πληρωμής τους οδηγούς-χρήστες των οδικών
αξόνων. 


…ΚΑΙ Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΑΠΡΑΞΙΑΣ
ΠΟΥ ΔΙΑΨΕΥΔΕΙ ΤΟ ΤΕΧΝΗΤΟ ΚΛΙΜΑ ΕΥΦΟΡΙΑΣ
ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΟΥ ΟΔΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ

Την ίδια στιγμή που ανακοινώνονται οι αυξήσεις στα τέλη των διοδίων,
επιχειρείται η δημιουργία τεχνητού κλίματος ευφορίας ως προς το
μέλλον του οδικού δικτύου του Νομού, με επιχείρημα την «ένταξη
του διαμήκη οδικού άξονα της Εύβοιας στα διευρωπαϊκά δίκτυα
μεταφορών».
Μια ένταξη και ένας χαρακτηρισμός του διαμήκη οδικού άξονα της Εύβοιας
που δεν περιγράφει το –δευτερεύων- επίπεδο προτεραιότητας τους
και δεν συνοδεύεται από δέσμευση χρηματοδότησης ούτε καν στην
περίπτωση ενδεχόμενης αύξησης των διαθέσιμων του προγράμματος των
διευρωπαϊκών δικτύων μεταφορών…
Ενδεικτικό των διαθέσεων είναι ότι, το έργο Παράκαμψης Χαλκίδας
που ήδη έχει ενταχθεί στα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών και
προενταχθεί στο ΕΣΠΑ και συγκεκριμένα στο πρόγραμμα «Ενίσχυσης της
Προσπελασιμότητας», αν και καθ’ όλα ώριμο σε επίπεδο μελετών και με
δυνατότητα χρηματοδότησης, βιώνει την πλήρη στασιμότητα.
Σε σύσκεψη στο Υπουργείο Υποδομών-Μεταφορών στις 28 Φεβρουαρίου
2013, ο Γεν Γραμματέας Δημοσίων Έργων Στράτος Σιμόπουλος είχε
δεσμευθεί ότι μέσα σε ενάμισι μήνα θα είχε προχωρήσει η εκπόνηση των
τευχών δημοπράτησης του έργου, που ήταν η τελευταία βασική εκκρεμότητα
για τη δρομολόγηση της υλοποίησής του.
Σήμερα, επιχειρείται η δημιουργία κλίματος ευφορίας με τη δήθεν
επικαιροποίηση του ενδιαφέροντος για το έργο. Όμως στην πραγματικότητα,
το έργο παραμένει στάσιμο, αφού, από τις 28 Φεβρουαρίου έως και
σήμερα, 9 μήνες μετά, το Υπουργείο ούτε έχει αναθέσει ούτε προχωρεί
οίκοθεν στην εκπόνηση των τευχών δημοπράτησης του έργου.
Απραξία που καταδεικνύει με τον πλέον απόλυτο και σαφή τρόπο ότι
η Παράκαμψη Χαλκίδας δεν αποτελεί προτεραιότητα σε ότι αφορά στα
συγχρηματοδοτούμενα έργα, για το Υπουργείο Υποδομών-Μεταφορών.
Κάτι άλλωστε που είχε διαφανεί και από την πρόταση του Υπουργού
Μιχάλη Χρυσοχοϊδη (όταν ουδέποτε υπήρξε σχετικό αίτημα των φορέων
της περιοχής) για ένταξη του έργου της Παράκαμψης της Χαλκίδας στο
Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, πρακτική που αποτελεί ευθεία
απόπειρα εξαπάτησης των Ευβοέων, όταν είναι παγκοίνως γνωστό ότι το εν
λόγω Πρόγραμμα δεν διαθέτει ούτε ευρώ.
Αίτημα των φορέων της περιοχής ήταν και είναι η ένταξη του
έργου στο ΕΣΠΑ και συγκεκριμένα στο πρόγραμμα «Ενίσχυσης της
Προσπελασιμότητας», με τη δυνατότητα «γέφυρας» στην προσεχή
Προγραμματική Περίοδο.
Ενώ και ο υπαινιγμός του Υπουργού για δήθεν μέσω των διοδίων του δρόμου
Χαλκίδας-Σχηματαρίου χρηματοδότηση οδικών έργων της Εύβοιας (πέραν
του ότι είναι κενός περιεχομένου αφού ήδη έχει φροντίσει να καταργήσει
το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας που κάποια χρηματοδότηση προσέφερε
και στο Δήμο Χαλκιδέων, με τον ρόλο του να ανατίθεται στους ιδιώτεςπαραχωρησιούχους και στην περίπτωση μας στη «Νέα Οδό» που δεν έχει
υποχρέωση χρηματοδότησης έργων πέραν της σύμβασής της) δεν είναι
δυνατόν να τεθεί σε διαπραγμάτευση. Τα οδικά έργα αποτελούν δίκαιες
διεκδικήσεις των Ευβοέων, όταν επί δεκαετίες δεν έχει υπάρξει η παραμικρή
ουσιαστική βελτίωση στο εντός Νομού χαρακτηρισμένο ως εθνικό, οδικό
δίκτυο που απομένει το χειρότερο και από τα πλέον επικίνδυνα σε όλη τη
Χώρα.
Η πραγματικότητα στον τομέα των οδικών έργων της Χαλκίδας και της
Εύβοιας, δυστυχώς –σε αντίθεση με το επιχειρούμενο τεχνητό κλίμα
ευφορίας-, περιγράφεται από την οδυνηρή απραξία της Κεντρικής
Διοίκησης και την τραγική στασιμότητά τους.
Οφείλουμε όλοι οι Ευβοείς, να κατανοήσουμε ότι οι εποχές των «παχέων
αγελάδων» και των χρηματοδοτήσεων μεγάλων έργων υποδομών, έχουν
παρέλθει. Με την Εύβοια να έχει σπαταλήσει τις πραγματικές ευκαιρίες
στις προηγούμενες Προγραμματικές Περιόδους και προτού ο Νομός
μας απενταχθεί από τον Στόχο 1 (δηλ. ως προς την επιλεξιμότητά του για
την προώθηση της ανάπτυξης και της διαρθρωτικής προσαρμογής των
περιφερειών που παρουσιάζουν αναπτυξιακή καθυστέρηση, με στόχο την
οικονομική και κοινωνική συνοχή).
Πλέον, τα κονδύλια από τη νέα Προγραμματική Περίοδο (2013-2020)
είναι πολύ περιορισμένα. Έχουν υποστεί σημαντικές περικοπές σε σχέση
με την τρέχουσα Προγραμματική Περίοδο (ΕΣΠΑ) ενώ προτεραιότητα
χρηματοδότησης έχουν η ανταγωνιστικότητα, η επιχειρηματικότητα (ανάπτυξη
ανθρώπινου κεφαλαίου, επαγγελματική εκπαίδευση, απασχόληση), η έρευνα,
οι νέες τεχνολογίες, η καινοτομία και άλλες διαρθρωτικές δράσεις οικονομικής
και κοινωνικής ανασυγκρότησης. Τα διαθέσιμα κονδύλια για τις υποδομές
στις μεταφορές, θα είναι ελάχιστα και θα αποδοθούν κατ’ εξοχήν για τον
εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου.
Συνεπώς, δεν θα πρέπει να τρέφουμε αυταπάτες και φρούδες ελπίδες.
Αντίθετα, εκτιμώντας με ρεαλισμό τα δεδομένα, θα πρέπει να εντείνουμε τις
προσπάθειές μας προκειμένου να διασφαλίσουμε, όσο υπάρχουν ακόμη
τα περιθώρια, τη χρηματοδότηση
- της Παράκαμψης Χαλκίδας (έργο που πέραν όλων των άλλων
θα καταστήσει λειτουργικό ως προς τη διάχυση της κυκλοφορίας τον
αυτοκινητόδρομο Χαλκίδας-Σχηματαρίου για τον οποίον μας επιβάλλονται
διόδια),
- της Παράκαμψης Βασιλικού (έργο που είχε ενταχθεί στο Πρόγραμμα
Δημοσίων Επενδύσεων, δημοπρατήθηκε το 2009, συμβασιοποιήθηκε το 2010
αλλά με υπαιτιότητα του Κράτους, η σύμβαση διαλύθηκε το 2012 και το έργο
εγκαταλείφθηκε) και άλλων συμβασιοποιημένων έργων καθώς και
- του Νέου Νοσοκομείου Χαλκίδας (έργο υπό κατασκευή για το
οποίο έχει εξασφαλισθεί μόνον το 1/3 του κόστους του και κινδυνεύει να
παραμείνει ημιτελές μιας και με τον ρυθμό των εξελισσόμενων εργασιών, η
χρηματοδότησή του επαρκεί για έως και τον Απρίλιο του 2014).