Τρίτη 15 Δεκεμβρίου 2009

ENAE

Αποτελέσματα συνάντησης ΕΝΑΕ
με Υφυπουργό Οικονομίας


    Συνάντηση με τον Υφυπουργό Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κο Σταύρο Αρναουτάκη είχε σήμερα το απόγευμα το Προεδρείο της ΕΝΑΕ και οι επικεφαλείς των παρατάξεων της Ένωσης. Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε ύστερα από επιστολή του Προέδρου της Ένωσης κ. Δημήτρη Δράκου προκειμένου να παρουσιάσει η ΕΝΑΕ κρίσιμα ζητήματα που αφορούν το ΕΣΠΑ καθώς και την συμμετοχή των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων σε Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα.
    Μετά το πέρας της συνάντησης ο Πρόεδρος της ΕΝΑΕ κ. Δημήτρης Δράκος δήλωσε:
    «Θέσαμε τα προβλήματα τα οποία αντιμετωπίζουν οι Ν.Α στον Υφυπουργό τα οποία σχετίζονται κυρίως με την συνεργασία μας για την εφαρμογή του ΕΣΠΑ σε περιφερειακό επίπεδο.
    Πρώτα απ’ όλα ζητήσαμε να συμμετέχουμε στην κεντρική διαχειριστική επιτροπή ως κεντρικός αυτοδιοικητικός φορέας.
   
Δεύτερον ζητήσαμε να απεμπλακούμε από τον 3316 που δημιουργεί τεράστια προβλήματα στην έγκριση και στην ένταξη των έργων στο περιφερειακό πρόγραμμα. 

Τρίτον ζητήσαμε την επιτάχυνση των διαδικασιών στην αναθεώρηση του προγράμματος που πιστεύουμε ότι σε ορισμένες περιπτώσεις είναι επιβεβλημένο όπως η συνέχιση των καινούριων έργων.
   
Τέταρτον θέσαμε το μέγα ζήτημα της υποστήριξης των επιχειρησιακών προγραμμάτων και ..........

ιδιαίτερα αυτών που αφορούν τις ιδιωτικές επιχειρήσεις καθώς και τα προγράμματα κοινωνικού χαρακτήρα που χρειάζεται αυτή την στιγμή η ελληνική κοινωνία.
    Επιπλέον ζητήσαμε την εφαρμογή της δέσμευσης της προηγούμενης κυβέρνησης για τις ομάδες έργου προκειμένου να ενισχυθούν οι αυτοδιοικήσεις και η επάρκειά τους για την διαχείριση των προγραμμάτων αυτών.
   
Ζητήσαμε την συνέχιση των ειδικών αναπτυξιακών προγραμμάτων π.χ το Πίνδος για τα οποία δεσμεύτηκε ο υφυπουργός.
   
Τέλος ζητήσαμε την εφαρμογή των αρχών του δημοκρατικού προγραμματισμού με τους καινούριους Γενικούς Γραμματείς των Περιφερειών προκ ειμένου οι αυτοδιοικητικοί φορείς ως εταίροι εφαρμογής των προγραμμάτων αυτών να μπορέσουν να καταθέσουν την εμπειρία τους και να συμβάλουν εις την ισόρροπη ανάπτυξη και στην ταχεία απορρόφηση των προγραμμάτων.
   
Χαιρόμαστε διότι δεσμεύτηκε ο Υφυπουργός και ως πρώην αυτοδιοικητικός παράγοντας ότι θα έχουμε μια ανοιχτή συνεργασία και δεν απομένει παρά να εφαρμοστούν όλα αυτά για τα οποία περιμένουμε εναγωνίως και βεβαίως περιμένουμε την ταχεία ροή και εφαρμογή του Προγράμματος».

    Ακολουθεί το υπόμνημα που κατατέθηκε από τον Πρόεδρο της ΕΝΑΕ στον Υφυπουργό Οικονομίας

    Αθήνα, 14 Δεκεμβρίου 2009
    Προς:
    Υφυπουργό Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας & Ναυτιλίας
    Θέμα : Θέσεις ΕΝΑΕ για το ΕΣΠΑ
    Θα θέλαμε να θέσουμε υπ’ όψη σας μία σειρά από θέματα που άπτονται της δραστηριοποίησης και της συμμετοχής των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων στην 4η Προγραμματική Περίοδο και συγκεκριμένα :
    1. ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΗΣ ΕΝΑΕ ΣΤΑ ΟΡΓΑΝΑ ΛΗΨΗΣ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΕΣΠΑ
    Τόσο από το πνεύμα των κατευθύνσεων της Ε.Ε. για την Περιφερειακή Ανάπτυξη και την Περιφερειακή Συνοχή και των Εφαρμοστικών Κανονισμών της, όσο και από τον Νόμο 3614/2007 για το ΕΣΠΑ, ιδιαίτερη σημασία δίνεται στην συμμετοχή των Αυτοδιοικητικών οργάνων στα όργανα παρακολούθησης της πορείας των επιχειρησιακών προγραμμάτων.
    Έτσι, προβλέπεται η συμμετοχή εκπροσώπων (και) της ΕΝΑΕ στις διασκέψεις των Προέδρων των Επιτροπών Παρακολούθησης, όσον και στις ίδιες τις Επιτροπές Παρακολούθησης των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων (Περιφερειακών αλλά και Τομεακών), τόσο του ΕΣΠΑ όσο και των αντίστοιχων της Αλιείας και Αγροτικής Ανάπτυξης.
    Παρ’ όλα αυτά, στις Ετήσιες Συναντήσεις που πραγματοποιήθηκαν για την παρακολούθηση της πορείας υλοποίησης των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ, συναντήσεις στις οποίες συμμετείχαν τόσον αξιωματούχοι της Ε.Ε. όσο και οι αρμόδιες ελληνικές αρχές (Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών, Διαχειριστικές Αρχές των ΠΕΠ), η ΕΝΑΕ δεν προσεκλήθη.
    Μετά από αυτά, θα θέλαμε να τονίσουμε ότι θεωρούμε την συμμετοχή μας σε αυτές τις διαδικασίες απολύτως απαραίτητη και άμεσα συνδεδεμένη με τον Δημοκρατικό Προγραμματισμό αλλά και τον ρόλο που θέλουμε να αναλάβει η Τοπική Αυτοδιοίκηση στην υλοποίηση των έργων της 4ης Προγραμματικής Περιόδου.

    2. ΕΠΑΝΑΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΩΝ
    Με δεδομένη την παρατεταμένη οικονομική και κοινωνική κρίση, θα πρέπει να επανακαθορισθούν οι προτεραιότητες όσον αφορά στην κατανομή των διαθέσιμων κονδυλίων της 4ης Προγραμματικής Περιόδου .
    Επίσης, ιδιαίτερη σημασία θα πρέπει να δοθεί στον Δημοκρατικό Προγραμματισμό κατά τον σχεδιασμό και την υλοποίηση των Έργων, με έμφαση στον ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, η οποία θα πρέπει να λαμβάνει η ίδια τις αποφάσεις τόσο για τον σχεδιασμό και τις προτεραιότητες, όσο και για την υλοποίηση των συγχρηματοδοτούμενων έργων στην περιοχή της.
    Τέλος, με δεδομένη την μέχρι και σήμερα, τρία ολόκληρα χρόνια μετά την έναρξη της τρέχουσας Προγραμματικής περιόδου, στασιμότητα που εμφανίζει η υλοποίησή του, θα πρέπει να υπάρξουν ενέργειες από πλευράς κρατικού μηχανισμού για την ουσιαστική και άμεση ενεργοποίηση των Ε.Π. Στην πραγματικότητα, το υπολειπόμενο μέχρι και το 2013 διάστημα είναι ασφυκτικά περιορισμένο.
    Θεωρούμε ότι ο προτεινόμενος αυτός επαναπροσδιορισμός των διαθέσιμων κονδυλίων θα πρέπει να στοχεύσει σε τρεις κυρίως άξονες, πάντα υπό την απαραίτητη προϋπόθεση της ουσιαστικής έκφρασης του Δημοκρατικού Προγραμματισμού:
    - στην ολοκλήρωση των έργων υποδομής σε εκείνες τις Περιφέρειες όπου υπάρχουν ακόμη εκκρεμότητες
    - στην ενίσχυση της επιχειρηματικής δραστηριότητας με στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων οι οποίες πλήττονται από το οικονομικό σκέλος της σοβούσας κρίσης
    - στην ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής και υποστήριξη δράσεων απασχόλησης και αντιμετώπισης του κοινωνικού σκέλους της κρίσης.
    Επίσης, πρέπει να γίνουν όλες οι απαραίτητες ενέργειες από πλευράς κεντρικής εξουσίας (επιτάχυνση διαδικασιών, εξεύρεση πόρων για το ΠΔΕ, εξυγίανση θεσμικού πλαισίου κτλ) ώστε να επιταχυνθεί ο ρυθμός με τον οποίο προκηρύσσονται έργα, με άμεση επίπτωση την μετακίνηση πόρων προς την Περιφέρεια και την αύξηση της απορροφητικότητας.

    3. ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΠΕΡΙ ΜΕΛΕΤΩΝ
    Σύμφωνα με τον Ν. 3621/2007 (Άρθρο 4ο, παρ. 2), μελέτες ή κατηγορίες ή στάδια αυτών, για έργα που πρόκειται να ενταχθούν στα επιχειρησιακά προγράμματα της περιόδου 2007-2013, εκπονημένες με βάση το νομικό πλαίσιο που ίσχυε πριν την εφαρμογή του Ν. 3316 /2005, ελέγχονται υποχρεωτικά προκειμένου να διαπιστωθεί η πληρότητα, η αρτιότητα και η εν γένει εφαρμοσιμότητά τους και αναθεωρούνται, επικαιροποιούνται ή συμπληρώνονται, πριν από την διαδικασία δημοπράτησης των έργων.
    Ο έλεγχος και η κατά περίπτωση αναθεώρηση, επικαιροποίηση ή/και συμπλήρωση των μελετών αυτών γίνεται δυνάμει συμβάσεως μελέτης ή υπηρεσιών κατά τον Ν. 3316/2005
    Η διαδικασία αυτή της αναθεώρησης, επικαιροποίησης, συμπλήρωσης, για μελέτες τις οποίες διαθέτουν οι Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις, κατηρτισμένες σύμφωνα με τον Ν. 716/1977 και οι οποίες επί της ουσίας πληρούν τα κριτήρια του Ν. 3316/2005, είναι εξαιρετικά χρονοβόρα και δαπανηρή, επιφέρει δε μία σημαντική πρόσθετη επιβάρυνση των εμπλεκόμενων υπηρεσιών, οι οποίες ενδεχομένως να μη διαθέτουν την απαραίτητη εμπειρία.
    Είχαμε και στο παρελθόν προτείνει (επιστολή με α.π. 892/17.07.2009 προς τους Υπουργούς Οικονομίας και Οικονομικών κο Ι. Παπαθανασίου, Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων κο Γ. Σουφλιά καθώς και τον Υφυπουργό Οικονομίας και Οικονομικών κο Αθ. Μπούρα) την προκήρυξη από το Ε.Π. Τεχνική Βοήθεια, μίας Υπηρεσίας-Πλαισίου, ο ανάδοχος της οποίας θα αναλάβει την υποχρέωση : (α) να συντάξει εξαντλητική λίστα ελέγχου πληρότητας, εφαρμοσιμότητας και ενημερότητας των υποβαλλόμενων μελετών ανά κατηγορία έργου, και (β) να διαθέσει σε κάθε Διαχειριστική Αρχή και Ε.Φ.Δ. το αναγκαίο προσωπικό για τη συμπλήρωση της λίστας ελέγχου. Η διάρκεια μίας τέτοιας σύμβασης φρονούμε ότι θα έπρεπε να είναι διετής, ώστε να υπάρξει ο χρόνος να ωριμάσουν οι ήδη εκπονούμενες με τον Ν. 3316/2005 μελέτες.
    Παρακαλούμε να αξιολογήσετε το αίτημά μας.

    4. ΟΜΑΔΕΣ ΕΡΓΟΥ
    Σύμφωνα με το Άρθρο 27 του Ν.3614/2007, προβλέπεται για την υποστήριξη των Φορέων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης β’ βαθμού στην διαχείριση και υλοποίηση συγχρηματοδοτούμενων έργων, η σύσταση προς τούτο Ομάδων Έργου.
    Μέχρι σήμερα έχει εκδοθεί η προβλεπόμενη από τον Νόμο 3614/2007 κοινή υπουργική απόφαση με την οποία καθορίζ ονται η διαδικασία και τα κριτήρια επιλογής για την στελέχωση των Ομάδων Έργου, έχουν προβλεφθεί οι πόροι για την χρηματοδότηση τους (από συγχρηματοδοτούμενη και εθνική Τεχνική Βοήθεια), έχουν ετοιμασθεί σε συνεργασία μεταξύ υπηρεσιακών παραγόντων του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών και της ΕΝΑΕ, τα Τεχνικά Δελτία των έργων Τεχνικής Υποστήριξης με τα οποία θα υλοποιηθεί η σύσταση των Ομάδων Έργου και έχει προετοιμασθεί όλο το υποστηρικτικό πλαίσιο για την επιλογή των στελεχών τους (σχέδια πρόσκλησης ενδιαφέροντος, σύμβασης έργου, απόφασης Νομάρχη κτλ)
    Εκκρεμεί η πρόσκληση ενδιαφέροντος από πλευράς Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών προς τις 54 Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις να υποβάλλουν έργα προς ένταξη στα σχετικά έργα Τεχνικής Βοήθειας.
    Δεδομένου ότι η σύσταση των Ομάδων Έργου θεωρείται ιδιαίτερης σημασίας για την ουσιαστική υποστήριξη των Ν.Α. και επίσης ότι έχουν διασφαλισθεί η απαραίτητη χρηματοδότηση (ύψους 4.000.000 €), θεωρούμε ότι είναι δυνατή η άμεση προκήρυξη των έργων που θα επιτρέψει την υποβολή των σχετικών προτάσεων από πλευράς Ν.Α. και, τελικά την σύσταση των Ομάδων Έργου, με στόχο την επιτάχυνση των ρυθμών εκτέλεσης έργων και την αύξηση της απορροφητικότητας.

    5. ΝΟΜΟΣ Α.Ε.
    Η ανώνυμη, μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα εταιρεία ΝΟΜΟΣ Α.Ε., καθολικό αίτημα όλων των παρατάξεων της ΕΝΑΕ, σχεδιάσθηκε, προτάθηκε στα αρμόδια Υπουργεία και τελικά συστήθηκε σαν ένας ακόμη υποστηρικτικός μηχανισμός προς τις Ν.Α. (μαζί με τις Ομάδες), προκειμένου να καταστεί δυνατή η έγκαιρη, χρηστή και αποτελεσματική υλοποίηση συγχρηματοδοτούμενων έργων και η κατ’ επέκταση απορρόφηση των προοριζόμενων για την Περιφέρεια Ευρωπαϊκών κονδυλίων, τα οποία εξαγγέλθηκε ότι θα ανέρχονται στο 80% των συνολικών πόρων του ΕΣΠΑ.
    Τόσον η διοικητική δομή και στελέχωση της ΝΟΜΟΣ Α.Ε. από ολιγάριθμο αλλά ιδιαίτερα έμπειρο στελεχιακό δυναμικό , όσον και τα προβλεπόμενα αντικείμενα, την καθιστούν ένα πολύ αποτελεσματικό εργαλείο στη διάθεση των Νομαρχιακών Αυτοδιοικ ήσεων.
    Ταυτόχρονα, η πρόβλεψη για κάλυψη των λειτουργικών της εξόδων, σε σημαντικό βαθμό, από τις αποζημιώσεις για τις παρεχόμενες προς τις Ν.Α. υπηρεσίες, καθιστούν την ΝΟΜΟΣ Α.Ε. οικονομικά βιώσιμη και ανεξάρτητη, προσηλωμένη στον σκοπό για τον οποίο σχεδιάσθηκε
    Η αναγγελθείσα κατάργησή της μέσα από την τροποποίηση του Ν. 3614/2007 στερεί από τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις, οι οποίες και μετά την Διοικητική Μεταρρύθμιση θα παραμείνουν σαν διοικητικές μονάδες, από ένα χρήσιμο εργαλείο που θα μπορούσε να τις υποστηρίξει στον ρόλο τους τους ως φορείς υλοποίησης συγχρηματοδοτούμενων έργων.
    Ταυτόχρονα, ο αναπτυξιακός ρόλος της ΝΟΜΟΣ Α.Ε, έτσι όπως προκύπτει από τον αρχικό σχεδιασμό της με την πρόβλεψη να διερευνά και προωθεί νέες αναπτυξιακές δράσεις (όπως έργα τεχνολογικής αλλαγής και καινοτομίας, δράσεις Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού, δράσεις αποτροπής της εσωτερικής μετανάστευσης και ενεργειακές δράσεις), αλλά και η δυνατότητα να αναλαμβάνει την υποστήριξη έργων διανομαρχιακού ενδιαφέροντος, ήτοι έργων που αφορούν στην αιρετή Περιφέρεια ή ενδεχομένως και σε περισσότερες της μιας όμορες Περιφέρειες, θα μπορούσε κάλλιστα να βρει αντικείμενο και μετά την Διοικητική Μεταρρύθμιση, υποστηρίζοντας τις νέες Αυτοδιοικητικές Δομές ενδιάμεσου βαθμού.
    Θεωρούμε, συνεπώς, ότι ακόμη και με την εξαγγελθείσα Διοικητική Μεταρρύθμιση και την δημιουργία αιρετών Περιφερειών, οι οποίες και θα επωμισθούν τον αναπτυξιακό ρόλο της ευρύτερης περιοχής τους και Νομαρχιακών Διαμερισμάτων με περιορισμένες ή και μηδενικές αναπτυξιακές αρμοδιότητες, η αναγκαιότητα της ΝΟΜΟΣ Α.Ε. εξακολουθεί να ισχύει και παρακαλούμε να αξιολογήσετε το αίτημά μας αυτό.

    6. ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΕΡΓΩΝ
    Σύμφωνα με τον Νόμο 3614/2007, οι φορείς υλοποίησης συγχρηματοδοτούμενων έργων στο ΕΣΠΑ, έχουν την υποχρέωση να επιβεβαιώσουν την διαχειριστική τους επάρκεια στον σχεδιασμό, υλοποίηση και διαχείριση των έργων.
    Για τον σκοπό αυτό ο ΕΛΟΤ ανέλαβε την υλοποίηση ενός Ελληνικού Προτύπου Διαχείρισ ης Έργων, η συμμόρφωση με το οποίο θα ήταν υποχρεωτική μετά την κοινή υπουργική απόφαση που θα καθόριζε τις λεπτομέρειες εφαρμογής του.
    Μέχρι τότε, οι φορείς θα έπρεπε να επιτύχουν την διαχειριστική τους επάρκεια και να την επιβεβαιώσουν μέσα από την συμμόρφωση τους με ένα ενδιάμεσο σύστημα ποιότητας και την σχετική βεβαίωση των Διαχειριστικών Αρχών.
    Η ΕΝΑΕ ανέπτυξε για λογαριασμό των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων – μελών της, ένα πρότυπο σύστημα διαχείρισης ποιότητας το οποίο, αφού ελέγχθηκε ως προς την πληρότητα και την επάρκεια του από τις υπηρεσίες τους Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών, διατέθηκε σε όλες τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις προκειμένου να χρησιμοποιηθεί από όσες από αυτές το επιθυμούν.
    Το όλο εγχείρημα έτυχε της οικονομικής βοήθειας του ΥΠ.ΟΙ.Ο. (το διατεθέν ποσό του 1.000.000 € μεταφέρθηκε τελικά –για διαχειριστικούς λόγους – στο ποσό με το οποίο θα ενισχυθούν οι Ομάδες Έργου των Ν.Α.)
    Θεωρούμε ότι η συμμόρφωση με το πρότυπο αυτό σύστημα διαχείρισης έργων είναι αρκετή για να διασφαλίσει την επάρκεια των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων στον σχεδιασμό, υλοποίηση και διαχείριση των έργων της 4ης Προγραμματικής περιόδου.

    Ο Πρόεδρος
    Δημήτρης Δράκος