Παρασκευή 6 Νοεμβρίου 2015

ΜΕ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΔΙΕΞΗΧΘΗ ΤΟ 21ο ΙΕΡΑΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΗΣ Ι. ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΧΑΛΚΙΔΟΣ

Την Πέμπτη 5 Νοεμβρίου 2015 έλαβε χώρα στον Ι. Ναό Ευαγγελισμού της Θεοτόκου Κανήθου Χαλκίδος, το 21ο Ιερατικό Συνέδριο των Ιερέων της, υπό την Προεδρία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Χαλκίδος, Ιστιαίας και Βορείων Σποράδων κ. Χρυσοστόμου, με γενικό θέμα: «ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΟΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ ΓΙΑ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΤΗΣ ΣΥΓΧΧΡΟΝΗΣ ΙΑΤΡΙΚΗΣ ΒΙΟΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ».
            Στην έναρξη του Ιερατικού Συνεδρίου και μετά την εναρκτήρια προσευχή, ο Σεβασμιώτατος ευχαρίστησε τους Ιερείς για την παρουσία τους στην σύναξη αυτή, ενώ τόνισε την σημασία που έχουν αυτές οι συνάξεις για την ποιμαντική εργασία των Ιερέων. Γι’ αυτό, όπως επεσήμανε, επιλέγονται θέματα της σύγχρονης πραγματικότητος, ώστε να δύνανται οι Ιερείς, ύστερα και από πολλή προσευχή, να δίδουν απαντήσεις, σύμφωνα ... την ορθόδοξη ζωή και την παράδοση, την οποία παραλάβαμε.
            Εν συνεχεία, παρουσίασε τον προσκεκλημένο ομιλητή, Θεοφιλέστατο Επίσκοπο Χριστουπόλεως κ. Μακάριο, Βοηθό Επίσκοπο παρά τω Οικουμενικώ Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίω, Δρ. Θεολογίας και Ιατρικής και Καθηγητής σε ελληνικά και ξένα Πανεπιστήμια, ο οποίος, ως το πλέον κατάλληλο πρόσωπο με συγκεκριμένη εξειδίκευση, επελέγη για να εισηγηθεί το κυρίως θέμα της Συνάξεως και του εξέφρασε τις θερμότατες ευχαριστίες του για την παρουσία του στην Ιερατική Σύναξη των Κληρικών μας.
            Στην ομιλία του ο Θεοφιλέστατος άγιος Χριστουπόλεως κ. Μακάριος, αφού ευχαρίστησε τον Σεβασμιώτατο Ποιμενάρχη μας για την ευλογία, όπως την χαρακτήρισε, της παρουσίας του, εισηγήθηκε το θέμα, με βάση τρείς κεντρικούς πυλώνες ανάπτυξης:
Α) Η ΠΡΟΟΔΟΣ ΤΗΣ ΒΙΟΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ
            Ο Θεοφιλέστατος τόνισε ότι οι επιστημονική εξέλιξη τρέχει με ραγδαίους ρυθμούς και αυτό έχει συντελέσει, ώστε να υπάρχουν πολλές προκλήσεις για την ηθική διάσταση πολλών ζητημάτων, ενώ επεσήμανε ότι τα επιστημονικά επιτεύγματα πρέπει να συνδυάζονται με το ήθος.
Β) ΣΧΕΣΗ ΒΙΟΗΘΙΚΗΣ ΚΑΙ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ
            Η Βιοηθική γεννήθηκε από την ανάγκη να διαφυλαχθούν τα όρια στον πειραματισμό στον ανθρώπινο οργανισμό. Στην Ορθόδοξη Εκκλησία πολλές Εκκλησίες έχουν ιδρύσει επιτροπές συζήτησης αυτών των ζητημάτων, ενώ και η πρόσφατη Σύναξη των Προκαθημένων, αποφάσισε την σύσταση Διορθοδόξου Επιτροπής Βιοηθικών ζητημάτων.
Γ) ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΑΝΑΚΥΠΤΟΥΝ
            Ο Θεοφιλέστατος, με πληθωρικό και σαφώς σύγχρονο θεολογικό λόγο και με πιστότητα στην εκκλησιαστική παράδοση, ανέφερε συγχρόνους προβληματισμών εντός και εκτός Εκκλησίας, ως προς το εάν έχει η Θεολογία τα απαραίτητα εφόδια για να δώσει απαντήσεις σε σύγχρονα ζητήματα ή και να προσαρμοσθεί στα νέα δεδομένα, λόγω της ύπαρξης των δογμάτων.
            Ανέφερε χαρακτηριστικά προβληματισμούς, οι οποίοι  αφορούν στην δημιουργία της ψυχής, στην έξοδο της ψυχής από το σώμα, στον έλεγχο της ψυχικής υπόστασης του ανθρώπου, τα οποία προκαλούν την χριστιανική ανθρωπολογία. Επεσήμανε ότι όλα αυτά τα δεδομένα, δεν πρέπει να δημιουργούν φοβικά σύνδρομα, αλλά να δίδουν την δυνατότητα της συνειδητοποίησης της χρησιμότητας της χριστιανικής ανθρωπολογίας.
            Στη συνέχεια, αναφέρθηκε σε καθημερινά ζητήματα ποιμαντικής, τα οποία απαιτούν τεκμηριωμένες και υπεύθυνες απαντήσεις, τα οποία αφορούν στην αρχή της ανθρώπινης ζωής, στη διάρκεια της ανθρώπινης ζωής και στο τέλος της, όπως π.χ. την τεχνητή γονιμοποίηση, τις αμβλώσεις, την κλωνοποίηση, την χρήση βλαστικών κυττάρων, τις μεταμοσχεύσεις, την ενδοοικογενειακή βία, τις παντοειδείς εξαρτήσεις, τον λεγόμενο «εγκεφαλικό» θάνατο, την ευθανασία κ.ά., επισημαίνοντας, μεταξύ άλλων, ότι οι άνθρωποι θέλουμε να φτιάχνουμε τον άνθρωπο κατά τα πάθη μας και τις επιθυμίες μας.
            Κλείνοντας, ο Θεοφιλέστατος άγιος Χριστουπόλεως, επεσήμανε ότι ως εκκλησιαστικό σώμα, δεν δικαιούμαστε να αδιαφορούμε μπροστά σε τέτοια διλήμματα και προβλήματα, αλλά επειδή η θεολογία βλέπει τον άνθρωπο ως εικόνα Θεού, με υπερβατική προοπτική αιωνιότητος, οφείλει να δώσει την καλή μαρτυρία της Πίστεως. Άλλωστε, ο χώρος της Βιοηθικής είναι ένα χωράφι, μέσα στο οποίο υπάρχουν σπουδαίοι Πατέρες, που μίλησαν για την χριστιανική ανθρωπολογία.
            Στη συνέχεια και μετά την ευχαριστία του Σεβασμιωτάτου αγίου Χαλκίδος προς τον Θεοφιλέστατο κ. Μακάριο, ακολούθησε γόνιμος και εποικοδομητικός διάλογος, κατά τον οποίον υποβλήθηκαν ερωτήσεις και εδόθησαν απαντήσεις και διευκρινήσεις.
            Μετά το γεύμα και την μεσημβρινή διακοπή, το απόγευμα συνεχίστηκαν οι εργασίες του Συνεδρίου, κατά την διάρκεια των οποίων αναλύθηκαν λειτουργικά, ποιμαντικά και διοικητικά ζητήματα από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Χαλκίδος κ. Χρυσόστομο.
            Ειδικότερα, έγινε αναφορά στα ζητήματα της ανελλιπούς τελέσεως των καθημερινών ιερών Ακολουθιών, της πνευματικής προετοιμασίας των Κληρικών, της εκκλησιαστικής ευταξίας, της προστασίας και διαφυλάξεως των ιερών Σκευών και των ιερών αντικειμένων, της σωστής αναγνώσεως των εκφωνήσεων και των ευχών κ.ά.
            Μετά τις επισημάνσεις του Σεβασμιωτάτου επακολούθησε γόνιμος διάλογος, ενώ στη συνέχεια ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Χαλκίδος κ. Χρυσόστομος έκλεισε το Ιερατικό Συνέδριο, χαρακτηρίζοντας ως γόνιμη και ουσιαστική και αυτή την σύσκεψη και συνάντηση των Ιερέων της Τοπικής μας Εκκλησίας.