Δευτέρα 8 Απριλίου 2013

ΕΛΜΕ ΕΥΒΟΙΑΣ

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
Στην εκδήλωση που πραγματοποίησε το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Ευβοίας, την Τετάρτη 27 Μαρτίου 2013, στην αίθουσα εκδηλώσεων του 5ου Γυμνασίου Χαλκίδας, με τους/τις σχολικούς/ές συμβούλους, τους/τις Διευθυντές/τριες των σχολικών μονάδων και τους συναδέλφους/ισσες, αναπτύχθηκε ένας πολύ γόνιμος προβληματισμός σχετικά με την αξιολόγηση και τα διακυβεύματά της.
Στην εισήγησή της η πρόεδρος του Δ.Σ. κ. Όλγα Κολιού, διατύπωσε τις θέσεις της ΟΛΜΕ σχετικά με την αξιολόγηση, λέγοντας ότι στόχος της επιχειρούμενης...
διαδικασίας, εφόσον αυτή συνδέεται απόλυτα με τη μισθολογική εξέλιξη ή καθήλωση των εκπαιδευτικών ή ακόμα και με πιθανές απολύσεις, δεν είναι σε καμία περίπτωση η βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου των δημόσιων λειτουργών, αλλά η χειραγώγηση και ο ιδεολογικός πειθαναγκασμός τους, καθώς και η υπονόμευση και αποδόμηση του δημόσιου σχολείου. Η αξιολόγηση, έτσι όπως προδιαγράφεται στο σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος, έχει ξεκάθαρα «τιμωρητικό χαρακτήρα» και δεν λειτουργεί σε καμία περίπτωση «επ’ ωφελεία του κοινωνικού συνόλου», για τους παρακάτω λόγους:
Ο μονοπρόσωπος χαρακτήρας της που αναπαράγει ένα αυταρχικό μοντέλο, όπου η διαδικασία γίνεται μόνο «από πάνω προς τα κάτω» και ποτέ δεν αντιστρέφεται, η απουσία κάθε επιμορφωτικής και επανορθωτικής διαδικασίας, στις περιπτώσεις εκείνες που κάποιοι συνάδελφοι κριθούν «ανεπαρκείς», η αυστηρή και «εκ προοιμίου» ποσόστωση για την αλλαγή βαθμού, η αντιεπιστημονική φιλοσοφία της και η ενοχοποίηση των εκπαιδευτικών για τη σχολική αποτυχία, αφού συνδέει τις επιδόσεις των μαθητών με την ποιότητα του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου, αγνοώντας παντελώς την κοινωνική προέλευση των μαθητών (καταστρατηγώντας έτσι τις βασικές αρχές της κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης), την υλικοτεχνική υποδομή των σχολείων, τα αναλυτικά προγράμματα, τους τύπους των εξετάσεων, τα σχολικά βιβλία, το εκπαιδευτικό κλίμα και τις παιδαγωγικές μεθόδους, συνιστά ένα πλαίσιο ασφυκτικού ελέγχου, όπου το διακύβευμα και η στόχευση είναι στην ουσία η απαξίωση της Δημόσιας ΔΩΡΕΑΝ Παιδείας.
Στις τοποθετήσεις τους οι παρευρισκόμενοι σχολικοί σύμβουλοι, εκφράζοντας, όπως είπαν, τις προσωπικές τους απόψεις, αφού δεν εκπροσωπούνται όλοι από συλλογικό όργανο, συνέκλιναν στις εξής διαπιστώσεις:
  • Διακατέχονται όλοι από μια αίσθηση αμηχανίας, καθώς αντιλαμβάνονται τα αδιέξοδα και τις ανεπάρκειες του Σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος για την αξιολόγηση
  • Διαφωνούν με την άρνηση της ΟΛΜΕ να συμμετέχει σε οποιαδήποτε μορφή αξιολόγησης και θεωρούν ότι η Ομοσπονδία θα έπρεπε να έχει επεξεργαστεί προτάσεις για να μην καταλαμβάνεται τώρα ο κλάδος εξαπίνης
  • Θεωρούν ότι πρέπει να υπάρξει ένα σύστημα αξιολόγησης που να τεκμηριώνει με αντικειμενικά κριτήρια την ποιότητα της δουλειάς των εκπαιδευτικών
  • Συμφωνούν στο ότι ο χαρακτήρας του υπό συζήτηση σχεδίου αξιολόγησης είναι τιμωρητικός και πρέπει να αποσυνδεθεί από την μισθολογική και βαθμολογική εξέλιξη των εκπαιδευτικών
  • Συμφωνούν ότι το σχέδιο Προεδρικού διατάγματος έχει ανεπάρκειες και χρήζει πολλαπλών βελτιώσεων, αλλά επισημαίνουν ότι η συζήτηση αυτή έπρεπε να έχει γίνει εδώ και καιρό
  • Δε νοιώθουν σε καμία περίπτωση απέναντι στον κλάδο αλλά μέρος του, αφού από τον κλάδο των εκπαιδευτικών προέρχονται
Κατόπιν πήραν το λόγο πολλοί συνάδελφοι/ισσες, ανάμεσα τους και αρκετοί διευθυντές/τριες, οι περισσότεροι από τους οποίους συνέκλιναν στα ακόλουθα σημεία:
  • Η αξιολόγηση έτσι όπως σχεδιάζεται από την ηγεσία του Υπουργείου, στοχοποιεί τους εκπαιδευτικούς, θεωρώντας τους υπεύθυνους για όλα τα δεινά και τις ανεπάρκειες της εκπαίδευσης, αποποιούμενη κάθε ευθύνης που σχετίζεται με την ελλιπή χρηματοδότηση των σχολικών μονάδων, την κατάργηση δομών, όπως η ειδική αγωγή, την αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα, την μισθολογική εξαθλίωση των εκπαιδευτικών, έχοντας ως απώτερο σκοπό να δείξει την έξοδο σε πολλούς συναδέλφους, υλοποιώντας έτσι τις μνημονιακές επιταγές της παρούσας κυβέρνησης
  • Δεν θ’ αποβεί επ’ ωφελεία της εκπαίδευσης και της κοινωνίας γενικότερα αφού δε συνδέεται με καμιά μορφή επιμόρφωσης-ανατροφοδότησης
  • Δεν υπάρχουν ποσοτικά κριτήρια για να μετρήσουν την ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου, το οποίο εστιάζεται κυρίως στην παιδαγωγική σχέση διδάσκοντος-διδασκόμενου
  • Σε καμιά χώρα της Ευρώπης δεν αξιολογούνται μόνο οι εκπαιδευτικοί, αλλά όλες οι δομές της εκπαίδευσης, όπως υλικοτεχνική υποδομή, αναλυτικά προγράμματα, βιβλία κ.λ.π.
  • Εκεί όπου εφαρμόζονται διαδικασίες αξιολόγησης π.χ. Μ. Βρετανία, Φινλανδία, οι εκπαιδευτικοί αξιολογούνται σε ζητήματα που έχουν διδαχτεί και για τα οποία έχουν εκ των προτέρων επιμορφωθεί, τακτική την οποία και εμείς ως εκπαιδευτικοί εφαρμόζουμε με τις μαθήτριες και τους μαθητές μας
  • Δεν υπάρχει εμπιστοσύνη από τον κλάδο των εκπαιδευτικών απέναντι στο συνομιλητή μας, δηλαδή το Υπουργείο, το οποίο επιλέγει συνεχώς τη μέθοδο του αιφνιδιασμού για να εφαρμόζει αντιεκπαιδευτικά μέτρα
  • Αν τα κονδύλια που προβλέπονται για αυτή τη διαδικασία επενδύονταν στην εκπαίδευση το όφελος θα ήταν άμεσα ορατό
Στις αιτιάσεις συμβούλων και ορισμένων συναδέλφων ότι, αν η ΟΛΜΕ είχε επεξεργασμένη πρόταση για την αξιολόγηση δε θα είχαμε φτάσει σε αυτό το σημείο, ο αντίλογος είναι πως, εκτός του ότι υπάρχει κατατεθειμένη πρόταση για την αξιολόγηση στο 8ο συνέδριο της ΟΛΜΕ, η πρόταση για ένα σύστημα αξιολόγησης της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου (δομών, εκπαιδευτικού υλικού, διαδικασιών και ανθρώπινου δυναμικού), που το ίδιο το ΥΠΑΙΠΘΑ ανέθεσε σε Ομάδα Εργασίας, πετιέται ουσιαστικά στον κάλαθο των αχρήστων, αφού και αυτή η πρόταση στο «δια ταύτα» της, αναφέρει πως βασική προϋπόθεση για την επιτυχία της αξιολογικής διαδικασίας είναι α) η αποδοχή της από τους εκπαιδευτικούς β) η σύνδεσή της με διαδικασίες επιμόρφωσης και γ) η αποσύνδεσή της από τη βαθμολογική και μισθολογική εξέλιξη των εκπαιδευτικών.
Τέλος η Πανελλήνια Ένωση Σχολικών Συμβούλων (Π.Ε.Σ.Σ.) έχει αντιτεθεί στο σχέδιο νόμου, χαρακτηρίζοντάς το ανεπαρκές, για πολλούς από τους παραπάνω λόγους.

Η συνάντηση αυτή κατέληξε στα τρία παρακάτω κοινά σημεία τα οποία αποτελούν και αιχμές ενός ψηφίσματος:
  1. Δε δεχόμαστε την αξιολόγηση που έχει τιμωρητικό χαρακτήρα.
  2. Μόνο η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού δεν οδηγεί στην αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου
  3. Θα πρέπει να αποσυνδεθεί η αξιολόγηση από οποιαδήποτε συζήτηση περί βαθμολογικής-μισθολογικής αναβάθμισης ή απόλυσης εκπαιδευτικών.

Για το Δ.Σ.
Η πρόεδρος Η γραμματέας
Κολιού Όλγα Νίκα Χαρά