Παρασκευή 16 Νοεμβρίου 2012

ΦΕΡΝΑΝΤΟ ΣΑΝΤΟΣ

Την πεποίθησή του ότι η εθνική ομάδα της Ελλάδας μπορεί να καθιερωθεί μέσα στις κορυφαίες του κόσμου εξέφρασε ο Φερνάντο Σάντος. Ο Ομοσπονδιακός τεχνικός έπλεξε το εγκώμιο των Ελλήνων ποδοσφαιριστών και χαρακτήρισε ξεχωριστό κεφάλαιο της καριέρας του το αντιπροσωπευτικό μας συγκρότημα και τόνισε ότι πλέον νιώθει Έλληνας.
Ειδικότερα, ο Φερνάντο Σάντος δήλωσε μεταξύ άλλων στο ραδιοφωνικό σταθμό «Sentra»:
Την καριέρα του στην Ελλάδα και το αν, πλέον, νιώθει Έλληνας: «Όταν έρχεσαι σε μια νέα χώρα, σε μια πολύ μακρινή όπως ήταν για μένα η Ελλάδα από την Πορτογαλία, ποτέ δεν ξέρεις τι μπορείς να περιμένεις. Η κουλτούρα είναι πολύ διαφορετική. Έκανα την κίνηση-ματ, γιατί μετά από μια επιτυχημένη πορεία στην Πόρτο δέχθηκα την πρόταση της ΑΕΚ. Για μένα ήταν μια πολύ καλή κίνηση, όπως αποδείχθηκε. Και το λέω όχι μόνο από....
πλευράς αγωνιστικών επιτυχιών, αλλά γιατί γνώρισα από κοντά τον ελληνικό λαό, την κουλτούρα. Αγάπησα τον λαό και εκείνος αγάπησε εμένα. Όταν είμαι εδώ, νιώθω Έλληνας, ενώ, όταν είμαι στην Πορτογαλία, νιώθω Πορτογάλος. Όταν είμαι εδώ, μου λείπει η Πορτογαλία, όταν είμαι εκεί, μου λείπει η Ελλάδα».
Την παρουσία του στην εθνική: «Η Εθνική ομάδα είναι ίσως το πιο ξεχωριστό κεφάλαιο στην καριέρα μου και ας έχω βρεθεί σε πάγκους μεγάλων ομάδων. Είναι ξεχωριστό συναίσθημα να αντιπροσωπεύεις μια χώρα και αυτό το ένιωσα στο Euro που υπήρχε ένταση. Υπήρξε κλίμα υπερηφάνειας και τιμής. Ευχαριστώ που μου δόθηκε αυτή η ευκαιρία και θα κάνω τα πάντα για να βοηθήσω και να προσφέρω και εγώ».
Την επιθυμία να εργαστεί σε σύλλογο: «Το συναίσθημα του να είμαι προπονητής σε σύλλογο δεν με έχει εγκαταλείψει. Είναι σαν σαράκι, το οποίο με τρώει. Όταν κάναμε τις συζητήσεις ανανέωσης, αποφασίσαμε ότι θα είναι καλύτερο να συνεχίσω για δύο λόγους: Πρώτα για το παρόν, για τις άμεσες επιτυχίες που έχει και θέλουμε να συνεχίσει να τις έχει η Εθνική και δεύτερον, γιατί θέλουμε να εγγυηθούμε το μέλλον της, μέσω του πρότζεκτ που έχει δημιουργηθεί. Με βάση την εμπειρία που έχω, που είναι το απαύγασμα από τη θητεία που έχω στους πάγκους, αλλά και από τη 10ετή μου θητεία στο ελληνικό ποδόσφαιρο, αποφάσισα να ολοκληρώσω το πρότζεκτ αυτό, που είναι ακόμα στα σπάργανα. Αν σε 2-3 χρόνια ολοκληρωθεί, θα δούμε πλέον τι θα κάνει ο καθένας».
Την αλλαγή στην ηγεσία της ΕΠΟ: «Είχα άριστη συνεργασία με τον κ. Πιλάβιο. Μας ενώνει μεγάλος σεβασμός, επικοινωνούσαμε πολύ καλά, αλλά δεν είναι ότι θα ήθελα απαραίτητα να συνεχίσω μαζί του. Πλέον, όμως, τώρα είναι πρόεδρος ο κ. Σαρρής. Έχουμε κάνει συζητήσεις, εγώ ήθελα να δω τη συνέχεια του πρότζεκτ, ενώ εκείνος είναι λογικό να είχε και τις δικές του ιδέες. Μιλήσαμε, είδαμε ότι είναι εφικτό να συνεργαστούμε και το κάνουμε. Έχουμε μια καλή συνεργασία ως τώρα».
Το αν η Ελλάδα μπορεί να παράξει ταλέντα: «Είναι δυνατό να βγουν νέα παιδιά και στην Ελλάδα. Ο Έλληνας ποδοσφαιριστής έχει τις προδιαγραφές, το είπα απ' όταν πρωτοήρθα. Βέβαια, τότε η Ελλάδα είχε χρήματα και ήταν αγοραστής. Τώρα πρέπει να γίνει παραγωγός και αυτό είναι εφικτό να γίνει. Πρέπει να δοθεί το βάρος στις Ακαδημίες και μετά στην επαγγελματική ομάδα. Η διαφορά Πορτογαλίας και Ελλάδας είναι ότι η πρώτη, πριν πολλά χρόνια, κατάλαβε ότι ο σωστός δρόμος είναι να εξάγει παίκτες».
Τον εξαιρετικό απολογισμό της εθνικής υπό την καθοδήγησή του: «Αυτά τα αποτελέσματα κάτι λένε, αν και δεν είμαι πολύ φαν των στατιστικών. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο κ. Ρεχάγκελ με την κατάκτηση του Euro έγραψε κάτι παραπάνω από χρυσή σελίδα στην ιστορία, όχι μόνο του ελληνικού, αλλά και του ευρωπαϊκού ποδοσφαίρου. Το κατάφερε με την αξία του και την αξία των παικτών που είχε. Δεν θα μπω σε σύγκριση. Και εγώ πιστεύω ότι κάτι έχω καταφέρει, όμως ο καθένας έχει το δικό του τρόπο δουλειάς. Εγώ κρατώ και μου αρέσει ότι πλέον η εθνική είναι απολύτως σεβαστή στο παγκόσμιο στερέωμα. Και, όπως μου έλεγε πρόσφατα ο κ. Τραπατόνι, είναι δυσκολοκατάβλητη ομάδα, πρέπει να φτύσεις αίμα για να τη νικήσεις. Κανείς δεν τη θέλει για αντίπαλο και αυτό δείχνει ότι έχει πλέον χαρακτήρα και ταυτότητα».
Τι θέλει να βελτιώσει: «Σύντομα κατάλαβα ότι κάποια πράγματα δεν μπορείς να τα αλλάξεις, άρα πρέπει να συγκεντρωθείς σε άλλους τομείς. Αυτό που επικεντρώθηκα ήταν να πείσω τους παίκτες ότι μπορούμε να σταθούμε επάξια απέναντι σε κάθε αντίπαλο, σε κάθε έδρα. Ότι μπορούμε να κερδίσουμε τον οποιοδήποτε και τα στατιστικά αυτά δείχνουν. Ναι, θα ήθελα να αλλάξω πράγματα π.χ. στους αυτοματισμούς ή στο επιθετικό κομμάτι, αλλά αυτό είναι δύσκολο, γιατί είμαι ένας προπονητής με δεμένα χέρια, καθώς οι παίκτες είναι τα εργαλεία και εγώ τα έχω μαζί μου ελάχιστες μέρες. Έχουν μάθει έναν τρόπο παιχνιδιού από τις ομάδες τους, που είναι λογικό, γιατί εκεί είναι κάθε μέρα, σε αυτές δουλεύουν. Έτσι επικεντρώθηκα στο να μπορέσω να τους πείσω ότι μπορούν να νικήσουν κάθε ομάδα και από τα αποτελέσματα αυτό φαίνεται ότι σιγά-σιγά επιτυγχάνεται».
Τη «γκρίνια» των ομάδων για τις κλήσεις και τραυματισμούς διεθνών στην εθνική: «Δυστυχώς, αυτό που είναι αλήθεια είναι πως, όταν κάποιοι έχουν προβλήματα και ευθύνες, προσπαθούν να τα ρίξουν σε όποιον είναι πιο βολικός. Εγώ ως προπονητής δεν δέχομαι να αμφισβητείται η αξία μου και το αν μπορώ να κάνω καλά τη δουλειά μου ως τεχνικός. Είμαι ανεξάρτητος από οποιουδήποτε τύπου επιρροή. Δε με ενδιαφέρει καθόλου η προσωπική μου εικόνα. Ξέρω πότε κάποιος παίκτης είναι καλά, σε φόρμα ή τι προπόνηση πρέπει να κάνει. Σε αυτόν τον τομέα δεν πρόκειται να δεχθώ μαθήματα από κανέναν. Οποίος θέλει να επηρεάσει και να καλούνται οι παίκτες του πριν από επίσημους αγώνες, για να φαίνεται ότι έχει διεθνείς, αλλά να μην καλούνται σε φιλικά ή όταν υπάρχουν στη συνέχεια δύσκολα επίσημα ματς, να πάει να μιλήσει με τον κ. Σαρρή. Αν αυτός το δεχθεί, εγώ έφυγα».
Τον κορμό των ποδοσφαιριστών, στους οποίους έχει καταλήξει: «Από την πρώτη στιγμή που ήρθα, έφτιαξα ένα γκρουπ παικτών, ήταν 40-50, που είτε ήταν ήδη μέλη της εθνικής, είτε θα μπορούσαν να είναι. Έκτοτε εγώ και οι συνεργάτες μου τους παρακολουθούμε στενά, όπως π.χ. τους Ταχτσίδη και Σταφυλίδη. Παρακολουθούμε την εξέλιξή τους και τους καλούμε κατά βάση σε φιλικά, για να μπορέσουν να παίξουν, αν έχουμε τη δυνατότητα. Έχουμε 30-35 παίκτες στα υπόψιν και θα προσπαθούμε να φέρνουμε τα νέα παιδιά, όχι παραμονές επίσημων, κρίσιμων, αγώνων, ώστε να παίξουν και να έχουν τη δυνατότητα να μπουν στο κλίμα, στη φιλοσοφία. Ήταν και ο Μανωλάς στην αποστολή, αλλά του έτυχε ο τραυματισμός. Ίσως πάλι στο μέλλον να του δοθεί η ευκαιρία».
Τις κλήσεις των παικτών: «Οι πόρτες της εθνικής είναι ανοικτές για όλους. Αλλά πλέον περάσαμε στο άλλο άκρο, ο καθένας να λέει "πάρε και αυτόν, έχω και εγώ κάποιον καλό παίκτη". Για παράδειγμα, τώρα έχουμε στο κέντρο της άμυνας τους Σωκράτη (σ.σ. Παπασταθόπουλο), Αβραάμ και Κυριάκο (σ.σ. οι δύο Παπαδόπουλοι), που είναι παίκτες παγκόσμιας εμβέλειας και θα μπορούσαν να παίζουν σε οποιαδήποτε ομάδα. Αν κάποιος μου έλεγε να επιλέξω την καλύτερη επιθετική τριάδα στον κόσμο θα επέλεγα Μέσι, Ρονάλντο, Φαλκάο, χωρίς να σημαίνει ότι δεν μου αρέσει ο Ρούνεϊ ή ο Ιμπραΐμοβιτς».
Το θέμα του Κατσουράνη: «Ο Κατσουράνης είναι πολύ σημαντικός. Κουβαλάει εμπειρίες, έχει κερδίσει Euro, ενώ τα προσόντα του είναι επαρκή για να είναι στην εθνική, αλλά μόνο αν έχει σύλλογο. Όσο για τα υπόλοιπα, ο καθένας πρέπει να λύνει τα προβλήματά του όσο καλύτερα γίνεται. Εγώ είχα τον Κατσουράνη και στην ΑΕΚ και στην εθνική, ουδέποτε μου έχει δημιουργήσει πρόβλημα. Ξέρει ότι, αν προσπαθήσει να κάνει κάτι τέτοιο, θα μείνει εκτός ομάδας. Ουδέποτε είχε πρόβλημα μαζί του και δεν πιστεύω ότι θα έχω».
Τις περιπτώσεις Κονσεϊσάο και Φερέιρα: «Όταν δεν είχε υπάρξει το θέμα Λίνεν, μου τέθηκε το θέμα Κονσεϊσάο για την ΑΕΚ και είχα απαντήσει θετικά, ότι μπορεί να βοηθήσει την ΑΕΚ, αλλά δεν έγινε αυτό. Έβλεπα κάποια θετικά, ότι ο Σέρτζιο είναι πολύ φιλόδοξος και θα ήθελε να πετύχει. Είναι μεγάλη προσωπικότητα, γνώριζε την ελληνική πραγματικότητα. Όσο για τον κ. Φερέιρα, δεν χρειάζεται τη δική μου υπεράσπιση. Η καριέρα και οι τίτλοι του μιλούν από μόνοι τους. Δυστυχώς σε πολλές περιπτώσεις η ποιότητα και η δουλειά που μπορεί να προσφέρει κάποιος μπορεί να μην "κολλάνε" με έναν σύλλογο. Γι' αυτό φαντάζομαι χώρισαν οι δρόμοι τους, αλλά η αξία και η ποιότητά του δεν μπορεί να αμφισβητηθούν».
Τον Ζαρντίμ: «Είναι αρκετά θετικά όσα έχει δείξει. Μην ξεχνάμε ότι για πρώτη φορά βγήκε από τη χώρα. Θα χρειαστεί χρόνο να γνωρίσει την κουλτούρα και την ελληνική πραγματικότητα, αλλά και ο Ολυμπιακός πρέπει να τον γνωρίσει. Τα αποτελέσματα είναι θετικά, μιλούν από μόνα τους, αλλά θα χρειαστεί χρόνο, γιατί για πρώτη φορά είναι σε μεγάλη ομάδα που έχει εξαρχής ως στόχο τους τίτλους».
Το πόσο αισιόδοξος είναι για πρόκριση στο Μουντιάλ: «Εξαρτιόμαστε από τον εαυτό μας, άρα δεν κοιτάς άλλα αποτελέσματα. Πιστεύω πολύ στην ομάδα, στο μέταλλο που έχει χτίσει. Παντού παίζουμε για τη νίκη, κοιτάμε στα μάτια κάθε αντίπαλο και αυτό δεν θέλουμε να το χάσουμε. Απολαμβάνουμε το σεβασμό όλων. Έχουμε τον Μάρτιο ένα πολύ σημαντικό ματς. Όχι καθοριστικό, αλλά σημαντικό για την πρώτη θέση και πρέπει να το ομολογήσουμε. Είμαστε σε καλή κατάσταση κι από εκεί πηγάζει η αισιοδοξία μου ότι θα τερματίσουμε πρώτοι και θα πάμε στο Παγκόσμιο Κύπελλο του 2014. Θα ήθελα να βελτιωθούμε στο επιθετικό κομμάτι και στους αυτοματισμούς μας, να παίζουμε καλύτερο ποδόσφαιρο και, όπως λέω, δώστε μου την ομάδα αυτή για ένα τρίμηνο και εγώ θα σας την κάνω μια από τις καλύτερες ομάδες του κόσμου».