Σάββατο 22 Δεκεμβρίου 2012

Η ΤΡΙΜΗΝΙΑΙΑ ΕΚΘΕΣΗ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΩΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΚΑΙ ΛΟΓΟΔΟΣΙΑΣ

Του  ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΑΤΣΟΥΛΗ

Περίληψη Άρθρου που δημοσιεύεται  στο ιστολόγιο:
ΤΟΠΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ & ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ 


Ο νομοθέτης του ν.3852/2010 συμπεριέλαβε μεταξύ των αρμοδιοτήτων της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου και της Περιφέρειας την σύνταξη ανά τρίμηνο έκθεσης για την εκτέλεση του Προϋπολογισμού. 

Όσον αφορά τους Δήμους  καταστρώνεται η διάταξη του άρθρου 72, παρ.1, στοιχ. β΄του ν. 3852/2010.
 Η σχετική έκθεση ρυθμίζεται αναλυτικότερα με το άρθρο 266 του ν. 3852, όπως ισχύει μετά την συμπλήρωσή του με το άρθρο 45, παρ. 4 του ν.3979/2011. Με βάση την εξουσιοδότηση του τελευταίου εδαφίου του....

άρθρου 266 του ν.3852, όπως ισχύει, εκδόθηκε η Υπουργική Απόφαση του ΥΠΕΣ με αριθμό 40038/9-9-2011 (ΦΕΚ Β΄2007/9-9-2011)η οποία καθορίζει τα στοιχεία της έκθεσης και διαμορφώνει σχετικά υποδείγματα.
Ο θεσμός της τριμηνιαίας έκθεσης είναι προστατευτικός για την χρηστή οικονομική διοίκηση και αποτρεπτικός για την διεφθαρμένη ή ανίκανη διοίκηση.  

Αλλά και την τελευταία μπορεί να συνετίσει και να διορθώσει.
 Αυτός εξάλλου πρέπει να είναι ο διαρκής στόχος του δημοτικού πολιτικού και διοικητικού συστήματος.
Η υποχρέωση και μάλιστα εντός καθορισμένου χρονικού ορίου (20 ημέρες μετά την λήξη του τριμήνου) για την υποβολή της έκθεσης στο δημοτικό συμβούλιο καθιστά τον θεσμό λειτουργικό, ουσιαστικό και όχι «τυπικό» και αφημένο στην καλή διάθεση της Δημοτικής Αρχής.  

Η συμπερίληψη των παρατηρήσεων της μειοψηφίας στην έκθεση αποτελεί κρίσιμο και συστατικό της στοιχείο.
Η υποβολή της έκθεσης στο Δημοτικό Συμβούλιο δεν έχει χαρακτήρα απλά ενημερωτικό αλλά ουσιαστικό και κυρίως εγκριτικό.

 Η έκθεση πρέπει να συζητείται σε κάθε περίπτωση στο Δημοτικό Συμβούλιο και ασφαλώς όταν συντρέχουν οι προϋποθέσεις η συζήτηση αυτή να οδηγεί σε αναμόρφωση του προϋπολογισμού.
Η δημοσίευση της έκθεσης στην ιστοσελίδα του Δήμου αποτελεί αυτοτελή εφαρμογή των αρχών της λογοδοσίας και της διαφάνειας. 

Ο δημότης αποκτά πλέον το λειτουργικό και ουσιαστικό δικαίωμα να γνωρίζει την πορεία των οικονομικών δεδομένων του Δήμου κατά την εξέλιξη της εφαρμογής του προϋπολογισμού.
Η τοποθέτηση όχι απλώς των αρχών αλλά των αξιών της λογοδοσίας και της διαφάνειας  σε υψηλή θέση στη συνείδηση των αιρετών αλλά και των πολιτών είναι μία κατάκτηση  ενός νέου πολιτικού πολιτισμού που δεν έχει  πλέον καμία σχέση με όσα βιώθηκαν τα προηγούμενα χρόνια.  

Οι κλειστές πόρτες των δημοτικών οικονομικών υπηρεσιών, των δημοτικών ταμείων και των αυταρχικών κλειστών οργάνων που παρήγαγαν και παράγουν  σπατάλη, διαφθορά, ασύδοτη διαχείριση του δημοτικού χρήματος πρέπει  μείνει στο παρελθόν. 
Τώρα απαιτείται ανοικτή οικονομική διοίκηση, διαφάνεια, λογοδοσία και στοχοθεσία με όρους πραγματική απόκτησης και κατοχύρωσης της οικονομικής αυτοτέλειας των Δήμων.
Η αποστέρηση των λειτουργιών της τοπικής δημοκρατίας, όπως η  μη υποβολή των τριμηνιαίων εκθέσεων και η μη δημοσιοποίησή τους απογυμνώνει το δημοτικό πολιτικό σύστημα και το χειραγωγεί. 

Αντίθετα, ο διάλογος στα βουλευόμενα όργανα του Δήμου και στην τοπική κοινωνία για τα ζητήματα της οικονομικής διαχείρισης και ιδίως για τις προϋποθέσεις και τους όρους ανάκτησης της οικονομικής αυτοτέλειας ενδυναμώνουν τον θεσμό της τοπικής αυτοδιοίκησης  και αναζωογονούν την τοπική δημοκρατία.