Οι εξελίξεις σχετικά με το μέλλον του ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας δεν απαντούν στις πραγματικές ανάγκες που υπάρχουν σήμερα για Ανώτατη Εκπαίδευση υψηλού επιπέδου, ουσιαστικής μόρφωσης και επαγγελματικής εξασφάλισης των σπουδαστών, κατοχύρωσης και .....
διεύρυνσης των δικαιωμάτων των καθηγητών και των εργαζομένων στο ίδρυμα.
Συνεπώς, το κύριο ζήτημα που πρέπει να απαντηθεί από όλους είναι: Ποιος είναι ο στόχος τέτοιων αλλαγών; Ποιος επωφελείται;
Οι νέες σχολές και τμήματα που ιδρύονται κινούνται στη λογική της μεγαλύτερης πρόσδεσης της Ανώτατης Εκπαίδευσης με τις προτεραιότητες της καπιταλιστικής ανάπτυξης στην περιοχή, που υπηρετείται τόσο από την πολιτική της κυβέρνησης όσο και της τοπικής διοίκησης. Τα παραδείγματα είναι πολλά: η Σχολή Αγροτικής Ανάπτυξης, Διατροφής και Αειφορίας, το τμήμα Διαχείρισης Λιμένων και Ναυτιλίας, το τμήμα Τουριστικών Σπουδών και Εναλλακτικού Τουρισμού στα Ψαχνά, το τμήμα Αγροτικού Τουρισμού και Πολιτισμού στην Άμφισσα κ.α. Εξάλλου, είναι ομολογημένος στόχος η συνεργασία με τις επιχειρήσεις της βιομηχανικής ζώνης σε Οινόφυτα, Σχηματάρι, Τανάγρα. Σε αυτή τη βάση προτείνεται και η χωροθέτηση «Τεχνόπολης», ώστε να επιταχύνεται η επιχειρηματική αξιοποίηση των ερευνητικών αποτελεσμάτων.
Ο ανταγωνισμός για τα μερίδια της πίτας της καπιταλιστικής κερδοφορίας, που προϋποθέτει τη διαρκή συμπίεση των δικαιωμάτων των εργαζομένων προς τα κάτω, αποτυπώνεται και στις αντιεπιστημονικές και ανορθολογικές προτάσεις για τα νέα τμήματα. Για παράδειγμα, σε περίπτωση ψήφισης του νομοσχεδίου, η προτεινόμενη σχολή Αγροτικής Ανάπτυξης, Διατροφής και Αειφορίας έρχεται να προστεθεί σε άλλες σχολές με ομοειδή αντικείμενα στην Αττική. Π.χ. Τμήματα Επιστήμης και Τεχνολογίας Τροφίμων υπάρχουν τόσο στη Γεωπονική, όσο και στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, ενώ Διαιτολογίας υπάρχει και στο Χαροκόπειο. Τα επιστημονικά αντικείμενα που σχετίζονται με την Αειφορία και τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας ήδη αποτελούν μέρος των προγραμμάτων σπουδών σε διάφορα τμήματα του ΕΚΠΑ, του ΕΜΠ, του ΠΔΑ κ.α. Αντίστοιχα, με Ψηφιακές Τέχνες καταπιάνονται και άλλα τμήματα του ΕΚΠΑ, του Παντείου, του ΠΔΑ κλπ.
Αποδεικνύεται, λοιπόν, ότι η προσπάθεια να στοιχηθούν τα ιδρύματα πίσω από τις αναπτυξιακές προτεραιότητες του κεφαλαίου το μόνο που επιφέρει ως συνέπεια για τους φοιτητές είναι η υπονόμευση της εργασιακής τους προοπτικής, αφού περισσότεροι απόφοιτοι θα ανταγωνίζονται για τις ίδιες θέσεις εργασίας, οι οποίες μάλιστα θα λιγοστέψουν απότομα μόλις το κεφάλαιο αποφασίσει να αναπροσαρμόσει τις προτεραιότητές του.
Οι εξελίξεις επιβεβαιώνουν τους προβληματισμούς που είχαμε θέσει από την πρώτη στιγμή, επιβεβαιώνουν τους προβληματισμούς πολλών σπουδαστών, εργαζομένων και εκπαιδευτικών.
Το νομοσχέδιο δεν περιέχει καμιά δέσμευση αντιμετώπισης βασικών προβλημάτων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης όπως:
• Η πενιχρή χρηματοδότηση των ιδρυμάτων. Το νομοσχέδιο δεν αναφέρει λέξη για αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης, δεδομένου ότι ιδρύονται νέα τμήματα που δημιουργούν νέες ανάγκες σε προσωπικό, υποδομές κλπ πλάι στις παλιές που δεν ικανοποιούνται.
• Οι ελλείψεις σε μόνιμο διδακτικό και διοικητικό προσωπικό. Ο αριθμός μελών ΔΕΠ που αναφέρει ανά τμήμα είναι 8, που αν σκεφτούμε ότι παλιά και νέα τμήματα θα λειτουργούν παράλληλα για κάποια χρόνια είναι πολύ μικρός και δεν καλύπτει τις ανάγκες. Ταυτόχρονα, η πρόταση για ίδρυση ορισμένων τμημάτων π.χ. Αεροδιαστημικής ή Λιμένων και Ναυτιλιακών Σπουδών, γίνεται χωρίς να διασφαλίζεται ότι μπορούν να στελεχωθούν με το απαιτούμενο επιστημονικό προσωπικό, αφού οι ειδικότητες των καθηγητών του ΕΚΠΑ και του ΤΕΙ Χαλκίδας που υποτίθεται ότι αφορά, σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να τα στηρίξουν.
• Ο εργασιακός μεσαίωνας που περιμένει τους αποφοίτους παραμένει, δεν πρόκειται να αλλάξει. Αντιθέτως, διευρύνεται η κατηγοριοποίηση των αποφοίτων, αποσυνδέεται περαιτέρω το πτυχίο από το επάγγελμα.
• Δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για τη φοιτητική μέριμνα (σίτιση, στέγαση κ.λπ.). Όπως επίσης και για τους εργαζόμενους στη φοιτητική μέριμνα που σήμερα είναι όμηροι των εργολάβων. Αλήθεια, τα νέα τμήματα ΑΕΙ στη Λαμία, στη Θήβα, την Άμφισσα και το Καρπενήσι θα λειτουργούν χωρίς εστία για τους σπουδαστές; Στα Ψαχνά η εστία θα συνεχίζει να καλύπτει μόλις 408 σπουδαστές;
Επιπλέον, δε δίνεται απάντηση στο τι θα γίνει με τους σημερινούς σπουδαστές των τμημάτων του ΤΕΙ. Θα τελειώσουν τις σπουδές στο επιστημονικό αντικείμενο που αποφάσισαν να σπουδάσουν; Θα έχουν τη δυνατότητα να διδάσκονται και να εξετάζονται στα μαθήματα που χρειάζονται για να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους και αν ναι μέχρι πότε; Σε ποιες αίθουσες και εργαστήρια θα κάνουν μάθημα και με ποιους καθηγητές; Θα έχουν δικαίωμα στη δωρεάν σίτιση και στέγαση; Ουσιαστικά αφήνει στον αέρα χιλιάδες σπουδαστές, όπως του ΤΕΙ Χαλκίδας που για την πλειοψηφία των σχολών δε δημιουργούνται αντίστοιχα επιστημονικά αντικείμενα.
Είναι ανάγκη να δυναμώσει η διεκδίκηση για:
• Να εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη ολοκλήρωση των σπουδών των υπαρχόντων σπουδαστών με επιπλέον στήριξη σε φοιτητική μέριμνα (δωρεάν μετακινήσεις, σίτιση, στέγαση)
• Ένα πτυχίο ανά επιστημονικό αντικείμενο, με πλήρη πρόσβαση στο επάγγελμα. Οι φοιτητές που σπουδάζουν το ίδιο επιστημονικό αντικείμενο να παίρνουν το ίδιο πτυχίο, να έχουν το ίδιο πρόγραμμα σπουδών που μάλιστα να υπηρετεί τις απαιτήσεις της επιστήμης, της τεχνολογίας, τις ανάγκες του λαού. Καμιά αποσύνδεση του πτυχίου από το επάγγελμα.
• Γενναία αύξηση των δαπανών για την Παιδεία, αποκλειστικά από τον κρατικό προϋπολογισμό, ώστε να καλύπτονται πλήρως οι εκπαιδευτικές και ερευνητικές ανάγκες όλων των Ιδρυμάτων.
• Άμεσες προκηρύξεις νέων θέσεων ΔΕΠ, ΕΔΙΠ, ΕΤΕΠ που απαιτούνται για την ποιοτική διδασκαλία και έρευνα. Να εξασφαλιστούν όλες οι υπάρχουσες θέσεις εργασίας μόνιμου, έκτακτου και προσωπικού σε εργολάβους, χωρίς βλαπτική μεταβολή.
• Πλήρης ανάπτυξης και γενναία αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης της φοιτητικής μέριμνας (δωρεάν σίτιση, στέγαση, συγγράμματα, κ.λπ.), ώστε να έχουν τη δυνατότητα απρόσκοπτης ολοκλήρωσης των σπουδών τους όλοι οι φοιτητές.
• Κατάργηση των διδάκτρων σε όλα τα μεταπτυχιακά προγράμματα. Ούτε σκέψη για δίδακτρα στις προπτυχιακές σπουδές.
ΣΠ ΑΝ. ΣΤΕΡΕΑΣ - ΕΥΒΟΙΑΣ ΤΗΣ ΚΝΕ