Παρασκευή 19 Φεβρουαρίου 2010

Θεοδώρα Τζάκρη


Τι θα προβλέπει για αρμοδιότητες, πόρους και κριτήρια συνενώσεων
 Θ. ΤΖΑΚΡΗ: ΝΟΜΟΣ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ Ο «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ» ΜΕΤΑ ΤΟ ΠΑΣΧΑ
Μελλοντικά θα δώσουμε το δικαίωμα και σε μετανάστες να εκλέγονται δήμαρχοι

Μέχρι τις 15 Μαίου θα έχει ολοκληρωθεί η ψήφιση του «Καλλικράτη», τονίζει στη συνέντευξή της προς την αυτοδιοίκηση gr η υφυπουργός Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης κ. Θεοδώρα Τζάκρη.
Προσθέτει δε ότι η κυβέρνηση βρίσκεται στο στάδιο της εξειδίκευσης των πληθυσμιακών, κοινωνικών, οικονομικών, γεωγραφικών, αναπτυξιακών, λειτουργικών, πολιτιστικών, ιστορικών και χωροταξικών κριτηρίων με βάση τα οποία θα γίνουν οι χωροθετήσεις των δήμων. Παράλληλα υπολογίζει ότι θα δοθούν περίπου 4 δις € από το πρόγραμμα «ΕΛΛΑΔΑ» για τα πρώτα χρόνια της νέας αρχιτεκτονικής δομής, ενώ θα χρησιμοποιηθούν και πόροι από το ΕΣΠΑ. 
Όσον αφορά στις αρμοδιότητες οι νέες περιφερειακές αυτοδιοικήσεις παίρνουν αυτές των νομαρχιών και των ..........
σημερινών κρατικών περιφερειών, ενώ σε αυτές των νέων δήμων προστίθενται οι αρμοδιότητες της κατασκευής σχολικών κτηρίων κι όχι μόνο της συντήρησης που ασκούσαν μέχρι σήμερα, του λιανικού και πλανόδιου εμπορίου, των λαϊκών αγορών κλπ και πλήθος ακόμη αρμοδιοτήτων που αφορούν την καθημερινότητα των πολιτών. Η υφυπουργός Εσωτερικών μιλά επίσης και για το νομοσχέδιο για την ιθαγένεια, προαναγγέλλοντας ότι μελλοντικά το δικαίωμα εκλογής στη θέση του δημάρχου μπορεί να το έχουν τόσο οι κοινοτικοί όσο και οι υπήκοοι τρίτων χωρών. Ενώ στις κατηγορίες της ΝΔ ότι η κυβέρνηση με την ψήφο των μεταναστών επιχειρεί να αλλοιώσει το εκλογικό αποτέλεσμα των δημοτικών εκλογών απαντά ότι οι 266.250 νέοι ψηφοφόροι αντιστοιχούν μόλις στο 0,65% των εκλογέων. Άρα, προσθέτει, «οι εντυπώσεις που κάποιοι προσπαθούν να καλλιεργήσουν προκειμένου να επιβιώσουν πολιτικά είναι αβάσιμες». Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης της υφυπουργού Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης στην αυτοδιοίκηση gr είναι το εξής: - Κυρία υπουργέ θα ήθελα να ξεκινήσουμε τη συζήτησή μας από το νομοσχέδιο για την ιθαγένεια. Προτίθεται να κάνει η κυβέρνηση και άλλες σημαντικές αλλαγές ή θα επιμείνει στην ψήφιση του νομοσχεδίου ως έχει;
Η κυβέρνηση πιστή στην προεκλογική της εξαγγελία για συμμετοχική δημοκρατία και διαφάνεια τόσο στη λήψη των αποφάσεων όσο και στην εκτέλεσή τους εγκαινίασε την επομένη της εκλογής το θεσμό της ηλεκτρονικής διαβούλευσης. Μέσα από αυτή οι πολίτες της χώρας έχουν τη δυνατότητα αφενός να ενημερωθούν για όλες τις νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης και να συμμετάσχουν σε αυτές διατυπώνοντας τις απόψεις τους, τις προτάσεις τους. Πρόκειται για μια πολύ χρήσιμη διαδικασία καθώς δίνεται το βήμα στους ενδιαφερόμενους για να εκφραστούν, στη δε κυβέρνηση να αφουγκραστεί την κοινή γνώμη και να εμπλουτίσει τις προτάσεις της. Στο νομοσχέδιο για την ιθαγένεια είχαμε την ευκαιρία να βιώσουμε όλη αυτή τη διαδικασία και να παρουσιάσουμε ένα δεύτερο επικαιροποιημένο κείμενο. Να τονίσω ότι λάβαμε υπόψη μας όχι μόνο της παρατηρήσεις μέσω του ιστοχώρου που έχει ανοίξει η κυβέρνηση, αλλά και αυτές που μας απέστειλαν με διάφορους τρόπους οι πολίτες, ενώ είχαμε συναντήσεις με εκπροσώπους μεταναστευτικών και επιστημονικών κοινοτήτων. Με το πέρας της ηλεκτρονικής διαβούλευσης, περάσαμε στη συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής όπου και εκεί έχουμε τη διάθεση να ακούσουμε και να μελετήσουμε κάθε πρόταση που θα είναι σωστά τεκμηριωμένη και θα κινείται προς την κατεύθυνση της επίλυσης των υφιστάμενων προβλημάτων στο καθεστώς της ιθαγένειας. Μέχρι λοιπόν τη ψήφιση από την ολομέλεια της Βουλής είμαστε δεκτικοί σε κάθε πρόταση. Πρέπει να καταστεί σαφές ότι για την κυβέρνηση κάθε νομοσχέδιο δεν αποτελεί προσωπικό στοίχημα της ίδιας. αλλά της ελληνικής κοινωνίας.
Στην απόφασή μας να προχωρήσουμε στην χάραξη νέων πολιτικών και να ρυθμίσουμε ακανθώδη ζητήματα σίγουρα βρίσκουμε αντιδράσεις. Ωστόσο είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε αταλάντευτοι, γιατί είμαστε σίγουροι ότι μόνο έτσι θα πετύχουμε μία συνολική αντιμετώπιση της μετανάστευσης και ιδιαίτερα της ένταξης των μεταναστών στον κοινωνικό ιστό.

- Πάντως, η ΝΔ σας κατηγορεί ότι με την ψήφο 266.000 μεταναστών και ομογενών επιχειρείτε να αποκτήσετε εκλογικό πλεονέκτημα και στην ουσία να αλλοιώσετε το εκλογικό αποτέλεσμα των δημοτικών εκλογών…. Το δικαίωμα του εκλέγειν δίνεται σε συγκεκριμένες κατηγορίες που ρητά αναφέρονται στο σ/ν. Υπολογίζουμε τον αριθμό των δυνάμενων να εγγραφούν στους εκλογικούς καταλόγους σε 266.250 άτομα, αριθμός που αντιστοιχεί στο 0,65% των εκλογέων. Από αυτούς οι 160.000 είναι ομογενείς. Οι αλλοδαποί που μπορούν να εγγραφούν στους εκλογικούς καταλόγους υπολογίζονται στους 62.000. Οι περισσότεροι συγκεντρώνονται στη Νομαρχία Αθηνών, όπου αποτελούν ωστόσο μόλις το 1,13% του εκλογικού σώματος, ενώ στις υπόλοιπες νομαρχίες δεν ξεπερνούν κατά μέσο όρο το 0,65% των ψηφοφόρων. Όπως λοιπόν αντιλαμβάνεσθε οι εντυπώσεις που κάποιοι προσπαθούν να καλλιεργήσουν προκειμένου να επιβιώσουν πολιτικά είναι αβάσιμες.
-
Ποιες, κατά την άποψή σας, είναι οι βασικές τομές που κάνει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο; Αρχικά, δίνουμε το δικαίωμα ιθαγένειας στα παιδιά της 2ης γενιάς των μεταναστών που είτε γεννήθηκαν στην Ελλάδα από νόμιμους και επί μακρόν διαμένοντες γονείς, είτε ήρθαν στη χώρα μας σε μικρή ηλικία, διαμένουν με νόμιμους γονείς και φοίτησαν επιτυχώς για 6 χρόνια σε ελληνικό σχολείο. Σε αυτά τα παιδιά που με τον υφιστάμενο νόμο κατά την ενηλικίωση μετατρέπονται εν μια νυκτί παράνομα και συνεπώς δυνάμενα απέλασης εάν δεν σπουδάζουν ή δεν εργάζονται, ερχόμαστε να δώσουμε διέξοδο τόσο στα ίδια όσο και στις οικογένειές τους.
Στη συνέχεια, εξορθολογούμε τη διαδικασία πολιτογράφησης θέτοντας αυστηρούς κανόνες και προϋποθέσεις οι οποίοι δεν αφορούν μόνο τους αιτούντες-μετανάστες αλλά για πρώτη φορά και την ίδια τη Διοίκηση. Τέλος, δίνουμε το δικαίωμα συμμετοχής στις τοπικές εκλογές σε κατόχους συγκεκριμένων κατηγοριών αδειών διαμονής.

- Γιατί όμως ένας μετανάστης ή ένας ομογενής έχει το δικαίωμα να εκλεγεί δημοτικός σύμβουλος και όχι δήμαρχος;
Στην προκειμένη περίπτωση επεκτείνουμε στους υπηκόους τρίτων χωρών ότι ισχύει για τους κοινοτικούς υπηκόους που ζουν στην χώρα μας. Οι τελευταίοι έχουν το δικαίωμα του εκλέγειν και του εκλέγεσθαι στις Δημοτικές/Κοινοτικές εκλογές της χώρας αλλά δεν μπορούν να εκλεγούν στο αξίωμα του Δημάρχου, του Αντιδημάρχου, του Προέδρου, του Αντιπροέδρου και του Γραμματέα του Δημοτικού Συμβουλίου, του Προέδρου και Αντιπροέδρου της Δημαρχιακής Επιτροπής, του Προέδρου και του Αντιπροέδρου της κοινότητας». Συνεπώς το να δίναμε τη δυνατότητα αυτή στους ομογενείς και στους επί μακρόν διαμένοντες και κατόχους λοιπών αδειών μετανάστες θα αποτελούσε διάκριση εις βάρος των κοινοτικών υπηκόων. Μελλοντικά μπορούμε να επεκτείνουμε το δικαίωμα του εκλέγεσθαι σε αμφότερες τις κατηγορίες (κοινοτικούς και υπηκόους τρίτων χωρών) και στην εκλογή των παραπάνω μονοπρόσωπων αρχών
- Εκτός όμως από τα κόμματα της αντιπολίτευσης «γκρίνια» υπάρχει και ανάμεσα στους ομογενείς του εξωτερικού, οι οποίοι υποστηρίζουν με νόημα ότι μείζον θέμα δεν είναι μόνο η ψήφος των μεταναστών αλλά και η ψήφιση του νομοσχεδίου για την επιστολική ψήφο των Ελλήνων που ζουν στο εξωτερικό. Γιατί δεν τους δίνετε αυτή τη δυνατότητα;
Το θέμα της ψήφου των Αποδήμων αντιμετωπίζεται από την κυβέρνηση με τη δέουσα σοβαρότητα και όχι με μια διάθεση ευκαιριακής ρύθμισης στο βωμό μικροκομματικών σκοπιμοτήτων. Δεν είναι λοιπόν τυχαίο ότι λόγω της σοβαρότητας του θέματος εμείς ως κυβέρνηση, με τη συνταγματική αναθεώρηση του 2001, θέσαμε ως προϋπόθεση ότι οποιαδήποτε σχετική απόφαση θα πρέπει να συγκεντρώνει την πλειοψηφία των 2/3 της Βουλής. Η θέση μας για την ψήφο των αποδήμων είναι σαφής: Είμαστε αδιαμφισβήτητα υπέρ του δικαιώματος ψήφου στις εθνικές εκλογές με έναν τρόπο όμως που διασφαλίζει το αδιάβλητο της ψήφου και την πραγματική εκπροσώπηση, που δίνει το δικαίωμα στον Έλληνα Απόδημο να έχει στη Βουλή τον δικό του αντιπρόσωπο που θα προέρχεται από τις χώρες της αποδημίας. Τασσόμαστε υπέρ της καθιέρωσης της επιστολικής ψήφου προκειμένου να πετύχουμε την ευρύτερη δυνατή συμμετοχή των συμπολιτών μας του εξωτερικού. Στο θέμα της ψήφου των αποδήμων όταν διαμορφωθεί η απαιτούμενη από το Σύνταγμα συναίνεση των 2/3 θα έρθει στην Βουλή.
- Μετά το νομοσχέδιο για την ιθαγένεια το υπουργείο Εσωτερικών θα έχει να αντιμετωπίσει και το μεγάλο θέμα της Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Πρώτα απ’ όλα, ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα ψήφισης του συγκεκριμένου νομοσχεδίου;
Πρόκειται για μια άλλη περίπτωση όπου η κυβέρνηση βρίσκεται ακόμα σε διαδικασία διαλόγου. Σύντομα το στάδιο αυτό θα ολοκληρωθεί προκειμένου το νομοσχέδιο να έρθει στην Βουλή και να ολοκληρωθεί η ψήφισή του μέχρι 15 Μαΐου ώστε να υπάρχει επαρκές διάστημα προετοιμασίας και οι αυτοδιοικητικές εκλογές του 2010 να γίνουν για τους νέους ισχυρούς δήμους και την περιφερειακή αυτοδιοίκηση. Αισιοδοξούμε ότι θα αποτελέσει νόμο του κράτους μετά το Πάσχα.
- Όπως θα γνωρίζετε κι εσείς από την περιοχή σας, ένα από μεγάλα «αγκάθια» του «Καλλικράτη» είναι το χωροταξικό, δηλαδή, η μείωση των δήμων περίπου στο 1/3 του σημερινού αριθμού (δηλαδή, από 1034 σε κάτω από 370). Με ποια αντικειμενικά κριτήρια θα γίνει αυτό προκειμένου να μειωθούν όσο είναι δυνατόν οι αντιδράσεις;
Το πρόγραμμα «Καλλικράτης» αναφέρει ρητά ως κριτήρια χωροθέτησης των διοικητικών ορίων πληθυσμιακούς, κοινωνικούς, οικονομικούς, γεωγραφικούς, αναπτυξιακούς, λειτουργικούς, πολιτιστικούς, ιστορικούς και χωροταξικούς παράγοντες. Τα κριτήρια λοιπόν που είναι αδρά θα συγκεκριμενοποιηθούν και θα εξειδικευθούν, θα εφαρμοσθούν απαρέγκλιτα σε όλη την χώρα, ώστε να προκύψει ο νέος αυτοδιοικητικός χάρτης. - Ένα άλλο «αγκάθι» του «Καλλικράτη» είναι οι πόροι των νέων δήμων και περιφερειών. Η προηγούμενη κυβέρνηση υποστήριζε ότι απαιτούνταν πάνω από 4 δις ευρώ και γι’ αυτό, άλλωστε, λόγω οικονομικής κρίσης δεν προχώρησε. Εσείς πόσο κοστολογείτε τον «Καλλικράτη»;
Για τη μετάβαση στη νέα αρχιτεκτονική δομή και την υποστήριξή της στα πρώτα χρόνια λειτουργία της θα δημιουργηθεί το πρόγραμμα «ΕΛΛΑΔΑ», το οποίο υπολογίζεται ότι θα είναι της τάξεως των 4 δις ευρώ και προβλέπει τη χρηματοδότηση έργων και δράσεων που αφορά τον πρώτο και δεύτερο βαθμό αυτοδιοίκησης. Περαιτέρω θα χρησιμοποιηθούν πόροι από το ΕΣΠΑ και ειδικότερα από το πρόγραμμα ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ που αυτή την στιγμή τελεί υπό αναμόρφωση για την πρόσληψη ειδικού επιστημονικού προσωπικού και την ηλεκτρονική διακυβέρνηση (έξυπνη κάρτα του πολίτη, δημοτικά ΑΤΜ, διοικητική βοήθεια στο σπίτι κλπ).
- Επίσης, υπάρχει και το θέμα των αρμοδιοτήτων. Το ρωτώ αυτό γιατί δεν είναι ξεκάθαρο τι θα περάσει στους νέους δήμους και τι στις νέες περιφέρειες. Μάλιστα, πρόσφατα οι νομάρχες μίλησαν για «ιμπεριαλιστικές» τάσεις των δημάρχων. Τελικά, είναι σαφώς προσδιορισμένες οι αρμοδιότητες των νέων οντοτήτων της Αυτοδιοίκησης και αν ναι ποιες, συγκεκριμένα, είναι;
Οι αρμοδιότητες όσες έχουν σήμερα οι νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις μεταφέρονται στην περιφερειακή αυτοδιοίκηση. Όσες αρμοδιότητες an block ασκούνται σήμερα από τις υφιστάμενες κρατικές περιφέρειες και ειδικότερα οι αρμοδιότητες αναπτυξιακού σχεδιασμού και η διαχείριση του ΕΣΠΑ, όπως και οι αρμοδιότητες κατασκευής δημοσίων έργων υποδομής και συγκοινωνιακών έργων θα μεταφερθούν επίσης στις αιρετές περιφέρειες. Στους δήμους μετατίθενται οι αρμοδιότητες της κατασκευής σχολικών κτηρίων κι όχι μόνο της συντήρησης που ασκούσαν μέχρι σήμερα, του λιανικού και πλανόδιου εμπορίου, των λαϊκών αγορών κλπ και πλήθος ακόμη αρμοδιοτήτων που αφορούν την καθημερινότητα των πολιτών.
- Κυρία υπουργέ, η χώρα μας περνά ασφαλώς μια μεγάλη δοκιμασία στην οικονομία και γι’ αυτό η κυβέρνηση έλαβε σκληρά μέτρα. Μήπως όμως, αφενός δεν είναι και τόσο δίκαια και αφετέρου «στεγνώνουν» την αγορά; Το ρωτώ αυτό κυρίως για την αύξηση στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στα καύσιμα, μέτρο στο οποίο έχει επικεντρώσει την κριτική της και η αξιωματική αντιπολίτευση…
Όταν αναλάβαμε τη διακυβέρνηση της χώρας και οι πλέον απαισιόδοξοι δεν μπορούσαν να φανταστούν το μέγεθος του δημοσιονομικού ελλείμματος. Και δεν ήταν βέβαια μόνο το δημοσιονομικό έλλειμμα το μεγάλο πρόβλημα. Ήταν ότι αντικρίσαμε και έναν κρατικό μηχανισμό διαλυμένο. Χωρίς υπερβολή βρήκαμε ένα καράβι, με χαλασμένη τη μηχανή, χωρίς πυξίδα και να μπάζει νερά. Η δεινή αυτή κατάσταση που δημιουργήθηκε γιατί κάποιοι είδαν το θέμα της διακυβέρνησης της χώρας ως μια προσωπική ευκαιρία, εμείς σπεύδουμε να την αλλάξουμε. Πως θα το πράξουμε αυτό; Βάζοντας τέλος στο κράτος των πολιτών των δυο και τριών ταχυτήτων, επαναφέροντας την αξιοκρατία, τη δικαιοσύνη, τη διαφάνεια. Μακάρι να μην ήμασταν υποχρεωμένοι να λάβουμε τα δυσάρεστα αυτά μέτρα. Από τη στιγμή όμως που οφείλουμε να το πράξουμε το βάρος θα «πέσει» στους κατέχοντες, ενώ παράλληλα τόσο το νομικό πλαίσιο όσο και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί θα καταστήσουν σαφείς τις προθέσεις μας να τιμωρήσουμε όσους μέχρι φοροδιαφεύγουν εις βάρος της πλειοψηφίας του ελληνικού λαού.

ΑΠΟ: αυτοδιοίκηση gr