Το 20% των Ευρωπαίων οδηγών θεωρούν την υπνηλία ως την τέταρτη αιτία θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων, με τους Γάλλους να την θεωρούν ως δεύτερη αιτία (38%), αμέσως μετά την υπερβολική ταχύτητα (39%).
Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε η Ipsos σε 12.400 άτομα ηλικίας 16 ετών και άνω από την Γαλλία, Γερμανία, Ισπανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ελλάδα, Ιταλία, Ολλανδία, Σλοβακία και Σουηδία το 12% είχε ή βρέθηκε πολύ κοντά στο να έχει ατύχημα λόγω ύπνου στο τιμόνι. Το 24% έχει κοιμηθεί για λίγα δευτερόλεπτα κατά τη διάρκεια της οδήγησης, ενώ το 15% έχει αλλάξει λωρίδα κυκλοφορίας λόγω υπνηλίας. Το 24% των Ευρωπαίων οδηγών, ωστόσο, πιστεύει ότι μπορεί να οδηγεί ακόμα και όταν είναι κουρασμένος και το 35% επισήμανε ότι θα το πράξει ακόμη και αν αισθάνεται πολύ κουρασμένος, επειδή δεν έχει άλλη....
επιλογή.Η προετοιμασία που κάνουν οι οδηγοί όταν έχουν ένα μεγάλο ταξίδι δεν είναι αυτή που πρέπει να κάνουν και αυτός είναι ο λόγος της υπνηλίας κατά την διάρκεια της οδήγησης. Έτσι το 82% των Ευρωπαίων οδηγών πηγαίνει για ύπνο αργότερα ή σηκώνεται νωρίτερα από το συνηθισμένο πριν από ένα μεγάλο ταξίδι, το 74% τελειώνει πολύ αργά το πακετάρισμα των πραγμάτων που θα πάρει κατά τη διάρκεια της απουσίας του από το σπίτι, ενώ το 62% φεύγει τη νύχτα για τους δικούς του λόγους.
Ωστόσο, υπάρχουν και μερικές καλές συνήθειες που είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικές στην πρόληψη της υπνηλίας. Το 83% των οδηγών προγραμματίζει την ώρα αναχώρησης με βάση το πότε θα είναι λιγότερο κουρασμένοι, ενώ το 74% καθυστέρησε την αναχώρησή του όταν ήταν κουρασμένοι. Το 68% πραγματοποίησε εναλλαγή με άλλο οδηγό κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, ενώ οι μισοί περίπου (52%) σταματούν σε ένα παρκινγκ για να ξεκουραστούν ή να χαλαρώσουν.
Ο συνεχόμενος χρόνος οδήγησης πριν κάνουν ένα διάλειμμα είναι περίπου 3 ώρες και 2 λεπτά για τους Ευρωπαίους οδηγούς. Σχετικά με την σύσταση στους οδηγούς να κάνουν διάλειμμα κάθε δύο ώρες, το 40% των Ευρωπαίων οδηγών δεν την ακολουθούν, παρά το ότι είναι γνωστό ότι το 73% γνωρίζει ότι αυτό είναι το σωστό. Μεταξύ εκείνων που δεν ακολουθούν αυτήν τη σύσταση, το 47% λέει ότι σταματά μόνο όταν αισθάνονται πολύ κουρασμένο και το 18% πιστεύει ότι αυτή η σύσταση είναι πολύ αυστηρή. Το 8% λέει ότι δεν έχει αρκετό χρόνο για να κάνει ένα διάλειμμα κάθε δύο ώρες.
Ο βασικότερος παράγοντας που μπορεί να παίξει ρόλο στην υπνηλία είναι η έλλειψη ύπνου. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ο οδηγός μετά από ώρα να κοιμηθεί για ελάχιστα δευτερόλεπτα ή να οδηγήσει επικίνδυνα. Οι ενήλικες θα πρέπει να κοιμούνται μεταξύ επτά και εννέα ωρών όταν πρόκειται να κάνουν ένα μακρινό ταξίδι. Οι διαταραχές ύπνου από την άλλη δεν επιτρέπουν στον οδηγό να ξεκουραστεί με αρνητικά αποτελέσματα στο δρόμο.
Η κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να προκαλέσει υπνηλία, ενώ επηρεάζει επίσης τον χρόνο αντίδρασης και τη λήψη αποφάσεων στον δρόμο. Επίσης, πολλά φάρμακα προκαλούν υπνηλία. Το ίδιο κάνουν και τα βοηθήματα ύπνου. Να σημειώσουμε ότι τα τροχαία ατυχήματα που προέρχονται από την υπνηλία γίνονται συχνότερα από τα μεσάνυχτα έως τις έξι το πρωί ή το απόγευμα, κυρίως μετά από φαγητό.
Τέλος, η υπνηλία και η επικίνδυνη οδήγηση μπορεί να επηρεάσει οποιονδήποτε βρίσκεται στο δρόμο εκείνη τη δεδομένη στιγμή. Έτσι διατρέχουν μεγάλο κίνδυνο άτομα που εκείνη την ώρα βρίσκονται στο δρόμο λόγω δουλειάς ή έκτακτης ανάγκης.