Φθηνότερο ρεύμα για ΟΤΑ με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας
Φθηνότερα τιμολόγια ηλεκτρικού ρεύματος για τους καταναλωτές που μένουν στις περιοχές όπου κατασκευάζονται μονάδες ηλεκτροπαραγωγής από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας προβλέπει νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος.
Το νομοσχέδιο, υπό τον τίτλο "Επιτάχυνση της Ανάπτυξης των ΑΠΕ για την αντιμετώπιση της Κλιματικής Αλλαγής" προβλέπει δραστική μείωση του χρόνου που απαιτείται για την αδειοδότηση μονάδων ΑΠΕ, από 3-5 χρόνια που είναι σήμερα, σε λιγότερο από 8-10 μήνες και θέσπιση δεσμευτικών στόχων για τη συμμετοχή των ΑΠΕ στο ηλεκτρικό και το ενεργειακό ισοζύγιο.
Η υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Τίνα Μπιρμπίλη παρουσίασε στο υπουργικό συμβούλιο το σχέδιο νόμου που θα τεθεί την..........
ερχόμενη εβδομάδα σε δημόσια διαβούλευση. Το νομοσχέδιο, υπό τον τίτλο "Επιτάχυνση της Ανάπτυξης των ΑΠΕ για την αντιμετώπιση της Κλιματικής Αλλαγής" προβλέπει δραστική μείωση του χρόνου που απαιτείται για την αδειοδότηση μονάδων ΑΠΕ, από 3-5 χρόνια που είναι σήμερα, σε λιγότερο από 8-10 μήνες και θέσπιση δεσμευτικών στόχων για τη συμμετοχή των ΑΠΕ στο ηλεκτρικό και το ενεργειακό ισοζύγιο.
Η υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Τίνα Μπιρμπίλη παρουσίασε στο υπουργικό συμβούλιο το σχέδιο νόμου που θα τεθεί την..........
Ειδικότερα για τα τιμολόγια προβλέπεται ότι το 50 % του ειδικού τέλους που καταβάλουν οι ηλεκτροπαραγωγοί από ΑΠΕ στους ΟΤΑ θα αποδίδεται απ' ευθείας στους οικιακούς καταναλωτές του δημοτικού ή κοινοτικού διαμερίσματος του ΟΤΑ, στο οποίο εγκαθίσταται το έργο ΑΠΕ, μέσω των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος. Δηλαδή το ποσό θα πιστώνεται στη ΔΕΗ η οποία θα πιστώνει στη συνέχεια τους λογαριασμούς των καταναλωτών της περιοχής. Το υπόλοιπο 50 % του τέλους θα παραμείνει στους ΟΤΑ. Το υπουργείο επισημαίνει ακόμη ότι στο σχέδιο νόμου δεν προβλέπεται αύξηση του ειδικού τέλους ΑΠΕ.
Οι δεσμευτικοί στόχοι που τίθενται με το νομοσχέδιο είναι 20% συμμετοχή των ΑΠΕ στην κάλυψη της τελικής κατανάλωσης ενέργειας το 2020 (αντί του 18% που προβλέπει η Οδηγία 28/2009) και 40 % τουλάχιστον στην κάλυψη της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας το 2020. Δηλαδή συμμετοχή των ΑΠΕ στο ισοζύγιο ηλεκτροπαραγωγής προβλέπεται να πενταπλασιαστεί.
Οι αλλαγές στην αδειοδοτική διαδικασία προβλέπουν μεταξύ άλλων αποσύνδεση της άδειας παραγωγής από την περιβαλλοντική αδειοδότηση και έκδοσή της από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), αντί για το Υπουργείο (πρώην) Ανάπτυξης. Επίσης, εξαιρούνται από την υποχρέωση λήψης άδειας παραγωγής εγκαταστάσεις ΑΠΕ που χαρακτηρίζονται ως μη οχλούσες ή χαμηλής όχλησης δραστηριότητες, συγχωνεύονται οι διαδικασίες Προκαταρκτικής Περιβαλλοντικής Εκτίμησης και Αξιολόγησης (ΠΠΕΑ) και Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΕΠΟ).
Τροποποιείται επίσης το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο των ΑΠΕ που θεσπίστηκε πέρυσι με τρόπο ώστε να επιτρέπεται η εγκατάσταση ΑΠΕ παντού, εκτός από τις περιοχές απολύτου προστασίας της φύσης, τα κηρυγμένα διατηρητέα μνημεία μείζονος σημασίας της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, τις οριοθετημένες αρχαιολογικές ζώνες προστασίας Α, καθώς και τους υγροτόπους διεθνούς προστασίας (Ραμσάρ). Διευκρινίζεται επίσης ότι επιτρέπεται η εγκατάσταση μονάδων σε αγροτικές γαίες υψηλής παραγωγικότητας, καθώς και σε εκτός σχεδίου περιοχές όπου δεν υπάρχει ρητή απαγόρευση χωροθέτησής τους με βάση το υφιστάμενο καθεστώς.
Με τις διατάξεις του νομοσχεδίου συνίσταται εξάλλου στο υπουργείο αυτοτελής Ειδική Υπηρεσία Εξυπηρέτησης Επενδύσεων ΑΠΕ, στα πρότυπα "φορέα μιας στάσης (one-stop shop)". Αποστολή της Υπηρεσίας αυτής, η οποία θα υπάγεται απ' ευθείας στον Υπουργό είναι η παροχή πληροφοριών και η συντονισμένη διεκπεραίωση των αιτημάτων επενδυτών, οι οποίοι ενδιαφέρονται να πραγματοποιήσουν επενδύσεις για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ.