ΠΗΓΗ: Evia Top
Στην χθεσινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Δήμου Χαλκιδέων έγινε ενημέρωση της Δημάρχου για τα σκάνδαλα των εξαφανισμένων μηχανημάτων και των πετρελαίων:
Αυτή την εποχή εκκρεμούν δύο πολύ σοβαρές υποθέσεις ενώπιον των Εισαγγελικών Αρχών και
συγκεκριμένα βρίσκονται στο στάδιο της προκαταρκτικής εξέτασης.
Η πρώτη αφορά σε μηχανήματα που έχουν χαθεί από το εργοτάξιο του Δήμου. Η υπόθεση ποινικά ξεκίνησε με την από 4/5/2018 καταγγελία πολίτη στην Εισαγγελία Χαλκίδας για την απώλεια ενός φορτωτή Caterpilar οποίος είχε αγοραστεί το έτος 2005. Την υπόθεση ξεκίνησε όμως ουσιαστικά το 2016 ο τότε Αντιδήμαρχος ο Γιώργος ο Μπαντούνας, ο οποίος διαπίστωσε μέσω της τεχνικής ....
έκθεσης για την ασφάλιση των οχημάτων του Δήμου ότι το συγκεκριμένο μηχάνημα δεν είχε συμπεριληφθεί σε αυτήν. Ο κ. Μπαντούνας διερεύνησε το θέμα, διαπίστωσε την απώλεια του οχήματος και το έθεσε και υπόψη της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου με το από 4/10/2016 έγγραφό του. Στη συνεδρίαση της Ο.Ε. αποφασίστηκε ομόφωνα να ζητηθεί από τον τότε Δήμαρχο Χρήστο Παγώνη η διενέργεια ΕΔΕ. Η ΕΔΕ όμως αυτή δεν διατάχθηκε ποτέ. Μετά λοιπόν από την καταγγελία του πολίτη το 2018 ξεκίνησε η διερεύνηση πλέον της υπόθεσης από την Εισαγγελία και στις 20/11/2019 μου εδόθη εντολή να διενεργήσω ΕΔΕ.
Παράλληλα τον Οκτώβριο του 2019 είχα ζητήσει από το Τμήμα Τροχαίου Υλικού και Μηχανημάτων μία καταγραφή του διαθέσιμου στόλου του Δήμου. Η καταγραφή έγινε και διαπιστώθηκε από τον αναπληρωτή Προϊστάμενο του Τμήματος αυτού τον κ.Μητράκη ότι έχουν χαθεί ή είναι παντελώς απογυμνωμένα και τελείως άχρηστα και άλλα 5 μηχανήματα του Δήμου και συγκεκριμένα
-Το φορτηγό με κωδικό 130 μάρκας ΜΑΝ και αριθμό κυκλοφορίας ΚΗΙ 8864 έχει εξαφανιστεί ολόκληρο από το εργοτάξιο ενώ είναι ενεργό σαν όχημα στο σύστημα με πληρωμένα τέλη κυκλοφορίας και ασφάλεια.
-Από το απορριμματοφόρο με κωδικό 56 μάρκας Mercedes και αριθμό κυκλοφορίας ΚΗΟ 7145 και στο οποίο πρέπει να γίνει οριστική διαγραφή από το Υπουργείο μεταφορών για να αποσυρθεί στο εργοτάξιο υπάρχουν μόνο το κουβούκλιο και το σασί ,ενώ λείπουν όλα τα υπόλοιπα εξαρτήματά του.
-Επίσης από το φορτωτή 953 Α, ο οποίος βρίσκεται στο εργοτάξιο λείπουν η μηχανή, ο κουβάς και οι ερπύστριες
-Το ανοιχτό φορτηγό με κωδικό 49 μάρκας Mercedes και αριθμό κυκλοφορίας ΚΗΟ 7023 ενώ υπάρχει στο σύστημα σαν ενεργό όχημα. Δεν βρίσκεται στο χώρο του εργοταξίου.
-Το ΙΧ (κλουβάκι) μάρκας FORD, για το οποίο δεν έχουμε περισσότερες πληροφορίες (αριθμό κυκλοφορίας, κωδικό) επειδή άνηκε στη ΔΕΚΕΣΑΧ, μεταφέρθηκε από το κυνοκομείο στο εργοτάξιο του Δήμου περίπου πριν 2 χρόνια αλλά δεν υπάρχει πουθενά.
Στις 25/11/2019 έδωσα εντολή για τη διενέργεια ΕΔΕ για όλα πλέον τα μηχανήματα όχι μόνο για τον φορτωτή, η οποία ολοκληρώθηκε στις 24/2/2020. Σύμφωνα και ακριβώς με τα συμπεράσματα του πορίσματός της, προέκυψαν πιθανές πειθαρχικές ευθύνες για υπάλληλο του Δήμου, στον οποίο άσκησα πειθαρχική δίωξη ως αρμόδια εκ του νόμου να το πράξω. Η πειθαρχική διαδικασία βρίσκεται σε εξέλιξη, ομοίως σε εξέλιξη βρίσκεται και η ποινική διερεύνηση του θέματος. Το πόρισμα της ΕΔΕ το διαβίβασα, όπως μου είχε ζητηθεί στην Εισαγγελία Χαλκίδας.
Να σας ενημερώσω στο σημείο αυτό πως με τη συνεργασία της Οικονομικής Υπηρεσίας έχουμε ήδη δρομολογήσει όλες τις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου ο Δήμος να μην επιβαρύνεται ούτε ένα ευρώ από τα μηχανήματα αυτά, π.χ. για έξοδα ασφάλειας, τέλη και να τα διαγράψει από τα πάγιά του.
Η δεύτερη ιδιαιτέρως σοβαρή υπόθεση, η οποία έχει επιφέρει στον Δήμο Χαλκιδέων οικονομική ζημία που εκτιμάται από 370.000 έως 400.000 ευρώ περίπου, αφορά στη πληρωμή καυσίμων για τον ΧΥΤΑ Χαλκίδας, από τον Οκτώβριο του 2015 έως τον Οκτώβριο του 2019, όταν ο Αντιδήμαρχος ο κ.Γουρνής διαπίστωσε ότι ο Δήμος προμήθευε με πετρέλαιο τον ΧΥΤΑ Χαλκίδας, χωρίς να έχει καμία υποχρέωση αυτό.
Αμέσως ο κ.Γουρνής αφού με ενημέρωσε σχετικά έδωσε εντολή να σταματήσει η σχετική προμήθεια. Όπως γνωρίζετε την πλήρη ευθύνη για τη λειτουργία του ΧΥΤΑ την έχει ο ΦΟΔΣΑ. Ο Φορέας Διαχείρισης Απορριμμάτων Στερεάς Ελλάδας, ο οποίος έχει τη νομική μορφή της ανωνύμου εταιρείας και βέβαια θωρείται και είναι τρίτος, ξένος ως προς τον Δήμο.
Για την εύρυθμη λειτουργία του ΧΥΤΑ από την 1/9/2015 έως και σήμερα ο ΦΟΔΣΑ υπογράφει προγραμματικές συμβάσεις με τον Δήμο με τις οποίες ο Δήμος παραχωρεί στο ΦΟΔΣΑ προσωπικό και έναν ερπυστριοφόρο προωθητή. Στις συμβάσεις αυτές περιγράφονται ρητά οι εκατέρωθεν υποχρεώσεις Δήμου και ΦΟΔΣΑ και πουθενά δεν αναφέρεται η υποχρέωση προμήθειας καυσίμων για τη λειτουργία του ερπυστριοφόρου προωθητή. Ουδέποτε είχε τέτοια υποχρέωση ο Δήμος. Σε αυτό συνηγορεί και το γεγονός ότι από τότε που ο κ.Γουρνής έδωσε την εντολή να σταματήσει η προμήθεια καυσίμων στον ΧΥΤΑ χωρίς να ενημερώσει κανέναν από τον ΦΟΔΣΑ ή από τους εργαζόμενους στον ΧΥΤΑ, δεν είχε καμία ενόχληση ή αντίδραση από τον ΦΟΔΣΑ και η λειτουργία του συγκεκριμένου μηχανήματος συνεχίστηκε ανεμπόδιστα, ο δε ΦΟΔΣΑ προφανώς έβαζε πλέον ο ίδιος καύσιμα για τη λειτουργία του. Αν υπήρχε συμβατική υποχρέωση θα υπήρχε και σχετική αντίδραση από την πλευρά του ΦΟΔΣΑ.
Από τα στοιχεία που αναζητήθηκαν προέκυψε ότι ο Δήμος από την 1/9/2015 έως τις 16/10/2019 τροφοδότησε τις δεξαμενές του ΧΥΤΑ με 302.350 λίτρα πετρελαίου κίνησης και δαπάνησε από 370.000 έως 400.000 ευρώ το λόγο αυτό. Ποσό που αν θέλετε να το δούμε αναλογικά αντιστοιχεί στην ετήσια μισθοδοσία περίπου 300 εργατών καθαριότητας ή στην ασφαλτόστρωση 6 χιλιομέτρων οδών, ή στην παροχή των συσσιτίων μας για 16,5 χρόνια.
Κατόπιν τούτου στις 11/3/2020 μετά από τη διερεύνηση της υπόθεσης κατέθεσα μηνυτήρια αναφορά στην Εισαγγελία Χαλκίδας, κατά παντός υπευθύνου για τη διερεύνηση κάθε πιθανού ποινικού αδικήματος.
Παράλληλα στις 22/6/2020 διέταξα τη διενέργεια ΕΔΕ για την πιθανή τέλεση πειθαρχικών παραπτωμάτων για το συγκεκριμένο θέμα.
Ως δημοτική αρχή οφείλουμε να πράξουμε ότι απαιτείται προκειμένου να προασπίσουμε τα συμφέροντα των δημοτών μας και του Δήμου. Να υπηρετήσουμε τις αρχές της χρηστής διοίκησης και της νομιμότητας. Για το λόγο αυτό δηλώνω και ενώπιον του Δημοτικού Συμβουλίου ότι θα είμαι αμείλικτη σε κάθε συμπεριφορά που βλάπτει τα συμφέροντα του Δήμου και τον ζημιώνει, απ όπου και εάν προέρχεται.
Και οι δύο υποθέσεις που σας ανέφερα σήμερα έχουν πάρει το δρόμο της δικαιοσύνης και ποινικά και διοικητικά. Στο στάδιο λοιπόν που βρίσκονται οι υποθέσεις η συλλογή πληροφοριών και στοιχείων θα γίνει αποκλειστικά και μόνο από τις αρμόδιες αρχές. Γι αυτό το λόγο οποιοσδήποτε περαιτέρω σχολιασμός ή κρίση είναι άκαιρος και πιθανόν να προκαλέσει ζημία σε πρόσωπα τα οποία πιθανόν να μην έχουν κάποια ευθύνη. Σας ζητώ λοιπόν να αφήσουμε χωρίς υποδείξεις τη δικαιοσύνη να επιτελέσει το έργο της και θα ενημερώνεστε για οποιαδήποτε περαιτέρω εξέλιξη.